• Trött Morfar

    Den första riktiga (och enda) kärleken.

    När jag var 17 år träffade jag en tjej som var 14 år, vi blev ihop och det blev på riktigt, i princip flyttade vi ihop fast hos någon av våra föräldrar. Vi klickade och hade kul ihop på alla sätt. Hon var naturligt mjuk och go och vänlig till sättet och vi hade tre fantastiska år tillsammans. Vi helgfestade väl med bärs som alla gjorde på den tiden (sent -70 tal) men absolut inget mer.

    När jag gjorde min värnplikt som blev 15 månader lång och dessutom på väldigt långt avstånd från hemmet så tog det slut på hennes initiativ, vilket i princip krossade mig fullständigt. Jag hade en tuff period efter det innan jag kom i fas igen och kunde hitta andra glädjeämnen i livet.

    Efter några år med kortare bekantskaper och mycket fokus på sport och andra aktiviteter så blev jag ihop med min nuvarande sambo, det är nu 35 år sedan.

    Jag har inte haft kontakt med min ungdomskärlek,då jag flyttat till annan ort men någonstans inne i mig har hon alltid funnits.

    Nu har det hänt något tragiskt och hon har avlidit under omständigheter där missbruk och annat stök tydligen är inblandat. Jag är förvånad över min reaktion, dels så sörjer jag henne som min stora kärlek trots att det gått 40 år sedan vi var ihop, dels sörjer jag över att hon verkar ha fått ett dåligt liv, vilket jag inte kan förstå att hon skulle gå till.

    Jag känner bara att jag måste skriva av mig, det här är lite svårt att lufta med familjen, att jag fortfarande har så överraskande starka känslor för henne.

  • Svar på tråden Den första riktiga (och enda) kärleken.
  • sextontassar

    Kära TS,

    stor kram till dig för att du berättar din historia. Kärlek kan vara så fin.

    Jag tror också att många känner så, och jag tror på att en del av dem finns i din familj. Första eller inte, men tidigare kärlekar försvinner inte ur en bara så där. Alla vi har känt för finns kvar på sina sätt och det är först när man möter dem i ett oväntat sammanhang - eller minnet av dem genom dödsbud - som känslorna visar sina rätta ansikten.

    Det finns de som berättar om att de ingenting känner för de som varit, men det finns de som berättar det så enkelt som att de man någonsin gillat, gillar man för evigt. Det betyder ingenting annat än det.

    Vet du, människor kan påminnas om det förflutna eller sin egen dödlighet på massor av oväntade sätt. En vän till mig var deppig i veckor, för en gammal granne hade gått bort. Den enda kontakten hade varit i några av tonårens sena del, när de såg varandra och hejade. Nu blev min vän riktigt ledsen för detta.

    Om en sådan kontakt kan beröra en, hur skulle en gammal kärleksrelation inte kunna göra det? Och varför skulle vi andra trösta mindre för att det är en kärleksrelation?

    Nej, din berättelse är så fin och har så mycket värme i sig, trots det lilla formatet, att om de som delar din vardag hör den, vill jag tror att du får en stor kram.

    Tack för att du berättade och här kommer en stor kram till.

  • Cathariiina

    Beklagar! 

    Tror du skulle ha fått fler svar om du hade postat detta i "Känsliga rummet", där man kan vara dubbelanonym. Är nog många som har liknande erfarenheter. 

Svar på tråden Den första riktiga (och enda) kärleken.