• Anonym (H)

    Kan han få hyreslägenheten?

    Kan han bedömas ha större behov av den? Det är mitt kontrakt, men vi flyttade ihop ganska kort tid efter jag fått den.

    Jag har tre barn, men ett stort sparkonto så jag har råd att köpa annat boende. Han tjänar väldigt dåligt och har jättedålig köplats, så är ganska körd om han inte lyckas få andrahand.

  • Svar på tråden Kan han få hyreslägenheten?
  • Anonym (H)
    Anonym (Barn?) skrev 2023-10-12 07:18:32 följande:

    Hur är hans familjesituation då?


    Ett vuxet barn.
  • Anonym (?)

    Skaffade ni den för gemensamt bruk?
    Hur länge har du/han bott i den?

  • Anonym (H)
    Anonym (?) skrev 2023-10-12 08:11:22 följande:

    Skaffade ni den för gemensamt bruk?
    Hur länge har du/han bott i den?


    Definitionsfråga. Jag flyttade in i den under förhållandet och vi hade pratat mycket om att flytta ihop. Han anser att den var för gemensamt bruk, medan jag inte håller med.
  • Anonym (H)
    fjanten skrev 2023-10-12 08:15:36 följande:

    Om du har tre barn som bor hemma är oddsen låga att du kommer tvingas flytta. 


    Vad skulle kunna tippa till hans fördel tror du?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (H) skrev 2023-10-12 07:14:06 följande:
    Kan han få hyreslägenheten?

    Kan han bedömas ha större behov av den? Det är mitt kontrakt, men vi flyttade ihop ganska kort tid efter jag fått den.

    Jag har tre barn, men ett stort sparkonto så jag har råd att köpa annat boende. Han tjänar väldigt dåligt och har jättedålig köplats, så är ganska körd om han inte lyckas få andrahand.


    har du tre egna barn som du ska bo med ska det extremt mycket till att han skulle vinne en tvist kring vem som ska bo kvar i hyresrätten.

    Ett extramfall jag skulle kunna tänka mig är att han är väldigt handikappad och lägenheten är anpassad för honom.
  • Anonym (H)

    Möblerna är också en diskussion... jag köpte dem i samband med inflytten och anser att det är mitt, medan han menar att han har rätt till hälften. Det har han väl inte?

  • fornminne

    Om du har tre hemmavarande barn och han ett vuxet barn, kommer han INTE att få lägenheten.

    Inte en chans.

    Det spelar ingen roll hur mycket pengar ni eventuellt har. Barns behov går alltid först i sådana lägen, och de ska inte behöva ryckas upp och flytta i onödan.

    Och nej, han har inte rätt till hälften av dina möbler. Han har bara rätt till hälften av det ni har införskaffat gemensamt. Men det kanske är svårt att bevisa? 

  • fornminne

    I princip har den som har införskaffat lägenheten och står på kontraktet, alltid förtur mot den som flyttade in senare. Du skriver att ni inte skaffade den gemensamt, dock tror jag att man måste ha bott själv i lägenheten i minst tre månader för att det ska räknas.

    Hur som helst. Det är uppenbarligen din lägenhet. MEN hade det varit tvärtom, dvs han som hade omyndiga barn som bodde hos honom och du var barnlös, eller hade vuxna barn, hade det kunnat bedömas som att han har större behov av bostaden. Trots att du står på kontraktet. Om ni båda hade haft hemmavarande barn vet jag inte vad som hade hänt, men som det är nu behöver du inte oroa dig.

    Inte en chans att han har rätt att kasta ut en barnfamilj från DERAS hem, bara för att han har dålig ekonomi och dålig köplats. Tror han verkligen det, eller är det bara du som oroar dig?

Svar på tråden Kan han få hyreslägenheten?