• Mepås

    Slemhinna och lutealfas, hjälp!!!

    Hjälp..

    Jag är 26 år, vill bli gravid och har precis fått min mens efter sjunde försöket och nu börjar jag känna mig sorgsen över detta.

    Jag har sedan tidigare konstaterad PCOS med regelbunden ägglossning, har en normal cykel på 27-31 dagar. Har även kontrollerat att follikeln mognar tillräckligt då man såg en på 20mm på CD 12 med "perfekt" slemhinna på VUL i somras. 

    Jag har dock börjat oroa mig för att min lutealfas är för kort, den brukar vara ca 11-12 dagar och vad jag förstår så är det gränsfall och 11 dagar ska klassas som kort. Denna cykel kom det en blödning redan 9 dagar efter ägglossning och jag misstänkte först nidblödning, men eftersom det har fortsatt komma lite blod så får jag bara acceptera att det är mensen som kom väldigt tidigt.

    Så till min fråga, kan det vara så att min korta lutealfas hindrar en graviditet trots "perfekt" slemhinna? Jag förstår att det är kopplat till progesteron och att man kan ha för lite av det när lutealfasen är kortare än 12 dagar. Men jag förstår också att det ofta ger sig i uttryck av att slemhinnan inte hinner tjockna tillräckligt och det gör ju bevisligen min slemhinna.

    Någon som är high på detta? Snälla hjälp :( 

  • Svar på tråden Slemhinna och lutealfas, hjälp!!!
Svar på tråden Slemhinna och lutealfas, hjälp!!!