• CharlotteT

    Peppa mig (41+0)

    Bf+8 dagar över tiden. Var idag på kontroll för eventuell igångsättning och tappen var väldigt stängd samt bakåtlutad, så gick inte ens att göra hinnsvepning. Manlig läkare (gillar inte gynekologiska undersökningar överlag och ännu mindre om det är en manlig, men går inte precis önska läkare i såna här situationer. Min man var åtminstone med som stöd). Gjorde väldigt ont och jag känner mig lite halvt traumatiserad samt besviken över att inget har hänt. 
     
    Har i snart tre dagar haft kännbara värkar/sammandragningar. Hela magen spänner sig och kommer en molande värk i ryggen när det släppt. Kommer ca 2 i timmen. Verkligen hanterbara och har kunnat sova relativt bra. Värmekudde använder jag när jag tycker det är för jobbigt, men annars motar jag på. 
     
    Jag hade väl en svag förhoppning att något var på g, men efter beskedet att nöjesparken var väldigt stängd så känner jag mig lite hopplös att något kommer starta av sig själv. Har ny bedömning om två dagar och ser inte fram emot samma procedur en gång till. 
     
    Snälla, kan någon ge mig positiva vibbar som antingen haft en spontan start av förlossning sent eller en bra igångsättning? 
     
    Hoppas innerligt att min kropp vet vad den gör, men försöker samtidigt acceptera att det kanske inte blir så. 
  • Svar på tråden Peppa mig (41+0)
  • Anonym (Myran)

    Första barnet kom på BF+11 och andra barnet på BF+9. 

    Med första barnet var jag på kontroll på förmiddagen. Inte haft några känningar innan. Samma som dig, allt var totalstängt inget tecken på förlossningen var på g. Pojken var inte änns fixerad och låg långt upp och du kunde lätt flytta runt på honom. Barnmorska sa att han nog inte är redo och att det kommer bli en liten pojke med tanke på storlek på magen samt att han ännu inte fixerat sig.
     
    På kvällen vid 22 kom första sammandragningarna, ökade snabbt i intensitet, åkte in till förlossningen vid 00. Var då öppen 8cm, vid 02.05 föddes han med en vikt av. 4759gram och 56 cm lång 😅😅

    Med nummer två hade jag inte heller haft någon som helst känning förens vid 23 när första sammandragningen som var kännbar/smärtsam kom. 1h senare var hon ute. Han vara 5 minuter på förlossningen den gången. 

    Gravid med nummer tre nu, lite nervös att denna kommer komma hemma 🙈

  • CharlotteT
    Anonym (Myran) skrev 2023-10-13 20:08:02 följande:

    Första barnet kom på BF+11 och andra barnet på BF+9. 

    Med första barnet var jag på kontroll på förmiddagen. Inte haft några känningar innan. Samma som dig, allt var totalstängt inget tecken på förlossningen var på g. Pojken var inte änns fixerad och låg långt upp och du kunde lätt flytta runt på honom. Barnmorska sa att han nog inte är redo och att det kommer bli en liten pojke med tanke på storlek på magen samt att han ännu inte fixerat sig.
     
    På kvällen vid 22 kom första sammandragningarna, ökade snabbt i intensitet, åkte in till förlossningen vid 00. Var då öppen 8cm, vid 02.05 föddes han med en vikt av. 4759gram och 56 cm lång 😅😅

    Med nummer två hade jag inte heller haft någon som helst känning förens vid 23 när första sammandragningen som var kännbar/smärtsam kom. 1h senare var hon ute. Han vara 5 minuter på förlossningen den gången. 

    Gravid med nummer tre nu, lite nervös att denna kommer komma hemma 🙈


    Åh, vad spännande! Jag hoppas verkligen inte för din skull att du föder i farstun. 

    Jag har läst så många olika historier om kvinnor som haft stängda tappar och vips så är bebisen ute efter 24h. Att en stängd tapp inte behöver betyda något. 
    Tack för att du dela med dig 🙂 

    Jag har nästa tid på söndag då de ska undersöka tappen igen. Hoppas innerligt att något har hänt så de åtminstone kan prova med hinnsvepning. Bästa scenariot att jag slipper tiden alls 😅
  • Anonym (Myran)
    CharlotteT skrev 2023-10-13 20:13:44 följande:
    Åh, vad spännande! Jag hoppas verkligen inte för din skull att du föder i farstun. 

    Jag har läst så många olika historier om kvinnor som haft stängda tappar och vips så är bebisen ute efter 24h. Att en stängd tapp inte behöver betyda något. 
    Tack för att du dela med dig 🙂 

    Jag har nästa tid på söndag då de ska undersöka tappen igen. Hoppas innerligt att något har hänt så de åtminstone kan prova med hinnsvepning. Bästa scenariot att jag slipper tiden alls 😅

    Ja det är verkligen jätteolika hur lång tid det tar. I min region får man inte gå över mer än sju dagar.(ändrades efter de två första barnen jag fick). Så är helt inställd på att bli igångsatt på BF+7 denna gång då jag gått över så lång tid tidigare.
  • Anonym (Proppen)

    Hej,
    jag är på Bf+9 idag. Förstår dig helt och hållet. Sååå less på detta nu  


    det viktiga känns som det är att boka in så mkt som möjligt så man ?glömmer bort tiden?. 


    men det är verkligen sååå irriterande att varje morgon vakna upp och vara besviken på att inget händer. 


    fött två barn tidigare. Första på bf+8 (så det har jag ju passerat nu) och den andra på bf+11. 


    denna gång har jag haft mjuk framåtlutad tapp och öppen ett par cm sedan två veckor. sedan i onsdags är jag öppen 4cm. Men känner i princip ingenting, bara lite molvärk morgon och kväll. 


    please. Let it happen tonight. 

  • Anonym (Ani)

    Var också väldigt stängd. 


    Igångsättning på 41+3 tror jag. Satte in ballong, som satt i ett dygn, hände inget.
    fick tabletter som jag tog i 12 timmar. Sen satte det igång med regelbundna värkar och bebis var ute 8 timmar senare. Väldigt nöjd med igångsättningen. 😊

  • CharlotteT

    Tack alla svar! 

    Liten uppdatering: blev igångsatt idag (41+2) med tabletter då tappen var omogen. Redan efter fjärde dosen har jag etablerade värkar med 3 minuters mellanrum. Ont men hanterbart än så länge. Sovdos har ej hjälpt så räknar med en lång natt ????

  • Anonym (Proppen)

    Hej!
    så spännande CharlotteT! varför blev du igångsatt? Ösnkade du och fick igenom det? Jag får tidigast bli det på 41+5 enl bm?

    då har du nog bebis i famnen mkt snart! <3

    jag har vaknat här mitt i natten med
    en väldig molvärk, lite likt mensvärk. Fattar inte vad det är. är det starten på något?? Vore ju fab isf! 


    men det går liksom inte att klocka. Är rätt så konstant. Diffust upp o ner. Tagit 2x5mg alvedon. smärtan försvinner inte av det.
    Blev hungrig så har ätit lite fil o musli. Antar att det bara är till att försöka sova. Svårt!
    stort lycka till nu CharlotteT!!! Meddela hur det går 💫

  • CharlotteT

    Hej alla!

    Proppen: nya direktiv i regionen att sätta igång förlossning senast 41+3. Sen ville jag ha ut bebisen också. 

    En pojke föddes inatt kl 03.00 via kejsarsnitt. Igångsättningen fungerade ej och jag stod fast på 3 cm länge utan att något hände. Bebisen började mot slutet dippa i hjärtfrekvens två gånger (samt avföring i fostervattnet) så han behövde ut. Allt gick bra trots omständigheterna.

  • Anonym (Ani)
    CharlotteT skrev 2023-10-17 09:34:18 följande:

    Hej alla!

    Proppen: nya direktiv i regionen att sätta igång förlossning senast 41+3. Sen ville jag ha ut bebisen också. 

    En pojke föddes inatt kl 03.00 via kejsarsnitt. Igångsättningen fungerade ej och jag stod fast på 3 cm länge utan att något hände. Bebisen började mot slutet dippa i hjärtfrekvens två gånger (samt avföring i fostervattnet) så han behövde ut. Allt gick bra trots omständigheterna.


    Stort grattis!!!
    Det blir inte alltid som man tänkt men hoppas du känner att det gick bra utifrån förutsättningarna. Låter som att du kämpat på länge och gjort ett fantastiskt jobb. Well done mama!!!
    Återigen grattis till bebisen!❤️
  • Anonym (Proppen)

    Här i sthlm är det igångsättn på 41+5 om man är omföderskaoch inte har några riskindikationer. 


    så jag sattes igång igår. Det var tal om att ta hinnorna, men då tappen inte var helt förkortad så blev det istället hormontabletter (Angusta tror jag). första igår kl18. En varannan timme tills jag tagit sex st. Därefter blrjade jag känna regelbundna värkar, och bad då om att skippa ta fler - jag hoppades min kropp skulle fixa det vidare värkarbetet öndå - ich yes. Det stämde! Så ingen värkstimulerande dropp, ingen hinntagning. Endast hormontabletterna 👍
    inbillar mig att det gav mig ett något lugnare och mer naturligt förlopp. 


    första regelbundna värkarna imorse kl 7:30. Hon var ute kl 12:20. bf+14. Smärtsamt. Men med andning och trygghet från barnmorskor går det bra! Födde i badkar vilket jag varmt rekommenderar! (St göran i sthlm)

  • Anonym (Proppen)

    Testade också ricinolja Tidigare. Funkade INTE för mig. Blev bara jättedålig i magen och illamående en hel natt.

    förstår inte varför jag var så rädd för igångsättning!! Funkade verkligen bra! Kände ingen skillnad mot hur mina andra två (spontana) starter på förlossningen var

Svar på tråden Peppa mig (41+0)