• AndreaBD

    Vilken bil ska man köpa, begagnad?

    Jag har hittills haft Volvo V70 och föregångare (740), flera stycken. Som ung hade jag en bubbla, och en Opel och emellan  alla Volvon även svärmors Renault Clio.

    Facit: Alla utan Volvon dög inte. Obekväma, klena, högljudda. Nu är jag inne på det igen - borde byta ut min gamla Volvo mot något nyare. Den är från 2006. Jag brukar köpa ungefär 10 år gamla Volvo-bilar då. Men nu undrar jag igen, om det inte finns alternativ. Typ Skoda eller Toyota. Eller annat?

    Vi har ofta transporterat byggmaterial, då vi har renoverat mycket. Nuvarande Volvon har tyvärr ingen dragkrok. Och det var inte så bra för bilen att ha en massa sånt inuti bilen. Så jag funderar på om en mindre bil, med dragkrok, duger och vi köper en kärra att transportera saker i. Tips???? 

  • Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, begagnad?
  • Anonvm

    Din tanke kring en mindre bil och släpkärra tycker jag är sund, om du inte har dagligt behov av stort lastutrymme och ofta transporterar smutsiga prylar.

    Alla japanska biltillverkare är mer eller mindre bra, ingen är direkt dålig o bör undvikas. Toyota sticker dock ut, positivt.
    Komforten är det dock lite si o så med i de mindre japanska bilarna, men detta är ju mycket upp till var o en hur man upplever det och vad man värdesätter.

    Kolla på några Corolla eller Auris?

  • AndreaBD

    Tack för svaret. Jo, jag lutar också lite mot Toyota. Men när jag tittar lite nu.... de flesta verkar inte ha dragkrok. Man får i så fall hitta en med dragkrok. 

  • Anonvm
    AndreaBD skrev 2023-10-14 16:48:39 följande:

     Man får i så fall hitta en med dragkrok. 


    Hittar du ett exemplar som är klockrent ur alla andra aspekter så bör du kunna få krok "monterat o klart" för runt 4-5000:-
  • AndreaBD
    Anonvm skrev 2023-10-14 18:15:07 följande:
    Hittar du ett exemplar som är klockrent ur alla andra aspekter så bör du kunna få krok "monterat o klart" för runt 4-5000:-
    Jag hade för mig att det är ganska klent med efteråt-monterade-dragkrokar? 
  • Anonvm
    AndreaBD skrev 2023-10-14 18:23:27 följande:
    Jag hade för mig att det är ganska klent med efteråt-monterade-dragkrokar? 
    Precis noll skillnad, de monteras på precis samma sätt.

    Väldigt få bilar har kroken monterad från fabrik, det vanligaste numera är att den monteras av återförsäljaren som säljer bilen ny.

    Köper du en krok av en välkänd tillverkare så är detta på inget sätt något att tänka alls på.
  • BlåFisk

    Min Passat har dragkrok så jag bara trycker på en knapp när jag ska ha fram den (eller fälla tillbaka den), det är verkligen supernajs.

    Men 10 år gammal bil så skulle jag nog välja någon VAG-bil, eller japansk (dock ej Suzuki). BMW har snåla dieselbilar som är sköna att åka långt i, en välvårdad 318 är ett bra kompromiss mellan ekonomi/bra bil och kan ju vara värt att åka en bit bort för att köpa.

  • AndreaBD
    Anonvm skrev 2023-10-14 18:33:56 följande:
    Precis noll skillnad, de monteras på precis samma sätt.

    Väldigt få bilar har kroken monterad från fabrik, det vanligaste numera är att den monteras av återförsäljaren som säljer bilen ny.

    Köper du en krok av en välkänd tillverkare så är detta på inget sätt något att tänka alls på.
    Okej, jag var inte säker. Ska tänka på det.
  • AndreaBD
    BlåFisk skrev 2023-10-14 18:43:35 följande:

    Min Passat har dragkrok så jag bara trycker på en knapp när jag ska ha fram den (eller fälla tillbaka den), det är verkligen supernajs.

    Men 10 år gammal bil så skulle jag nog välja någon VAG-bil, eller japansk (dock ej Suzuki). BMW har snåla dieselbilar som är sköna att åka långt i, en välvårdad 318 är ett bra kompromiss mellan ekonomi/bra bil och kan ju vara värt att åka en bit bort för att köpa.


    Det där med 10 år gammal syftade på Volvo som har lång livslängd. Vi kan säga en bil för runt 100.000. 
  • AndreaBD
    Äsping skrev 2023-10-14 18:59:55 följande:

    Jag skulle överväga att behålla den nuvarande bil och montera dragkrok på den!


    Den nuvarande börjar få en massa fel, jag känner igen det ifrån en tidigare bil, det är inte värt det längre. 
  • Anonvm
    BlåFisk skrev 2023-10-14 18:43:35 följande:

    Min Passat har dragkrok så jag bara trycker på en knapp när jag ska ha fram den (eller fälla tillbaka den), det är verkligen supernajs.


    Alla former av avtagbara eller infällbara krokar är som att be om problem.

    Det fungerar säkert "supernajs" när bilen är upp till 4-5år gammal, men sen kommer problemen avlösa varandra såvida man inte använder kroken regelbundet ett par gånger i veckan och dessutom smörjer och rengör.

    Tyvärr skiter ju den som hämtar ut bilen ny högaktningsfullt i hur bra något alls fungerar när bilen är 5-6 år gammal, än mindre 10-15år gammal. Så valet faller nästintill alltid på det som är "supernajs" och estetiskt tilltalande framför vad som är praktiskt och långsiktigt hållbart/driftsäkert.
    Denna teori gäller långt mer än bara dragkorken när det gäller bilar.
  • AndreaBD
    Anonvm skrev 2023-10-14 19:05:48 följande:
    Alla former av avtagbara eller infällbara krokar är som att be om problem.

    Det fungerar säkert "supernajs" när bilen är upp till 4-5år gammal, men sen kommer problemen avlösa varandra såvida man inte använder kroken regelbundet ett par gånger i veckan och dessutom smörjer och rengör.

    Tyvärr skiter ju den som hämtar ut bilen ny högaktningsfullt i hur bra något alls fungerar när bilen är 5-6 år gammal, än mindre 10-15år gammal. Så valet faller nästintill alltid på det som är "supernajs" och estetiskt tilltalande framför vad som är praktiskt och långsiktigt hållbart/driftsäkert.
    Denna teori gäller långt mer än bara dragkorken när det gäller bilar.
    Det var kanske DET jag hörde, som skulle vara klent och inte bra. :) 
  • BlåFisk
    Anonvm skrev 2023-10-14 19:05:48 följande:
    Alla former av avtagbara eller infällbara krokar är som att be om problem.

    Det fungerar säkert "supernajs" när bilen är upp till 4-5år gammal, men sen kommer problemen avlösa varandra såvida man inte använder kroken regelbundet ett par gånger i veckan och dessutom smörjer och rengör.

    Tyvärr skiter ju den som hämtar ut bilen ny högaktningsfullt i hur bra något alls fungerar när bilen är 5-6 år gammal, än mindre 10-15år gammal. Så valet faller nästintill alltid på det som är "supernajs" och estetiskt tilltalande framför vad som är praktiskt och långsiktigt hållbart/driftsäkert.
    Denna teori gäller långt mer än bara dragkorken när det gäller bilar.
    Min Passat är 12 år nu och ännu inga problem med kroken. Men visst kan den paja. Men med samma logik skulle man inte ha elhissar till fönstren, AC eller farthållare heller eftersom det är något som kan börja krångla.
  • Anonvm
    BlåFisk skrev 2023-10-14 20:53:45 följande:
    Min Passat är 12 år nu och ännu inga problem med kroken. Men visst kan den paja. Men med samma logik skulle man inte ha elhissar till fönstren, AC eller farthållare heller eftersom det är något som kan börja krångla.
    Du har absolut rätt, om man skulle gör fönstren fastmonterade så elimineras risken helt att mekanismen som gör de öppningsbara skulle haverera eller bli utsliten.

    Av just den anledningen väljer jag aktivt bort en hel del onödigt krims-krams och tingel-tangel som jag anser fullständigt onödigt, men framför allt när det föreligger en överhängande risk att det kommer orsaka mig problem och onödiga kostnader.

    Just dragkroken är speciell vill jag mena, då det är ett antal faktorer som samverkar i nån form av "perfekt storm" för att garantera att det på sikt blir problem.
    Den är byggd i järn, den sitter väldigt utsatt för yttre slitage och den används väldigt sällan.... Allt detta ihop blir de mest effektiva förutsättningarna som går att uppbringa för att garantera att det rostar och kärvar fast, det är logik och fysik.

    Om den avtagbara eller infällbara kroken skulle monteras av/på eller fällas in/ut dagligen och dessutom få sig ett par sprut med nått smörjande nån gång i veckan så skulle garanterat 99% av alla fungera problemfritt även när bilen är 30 år och rullat 50.000mil. Men så används inte den genomsnittliga kroken på en personbil som används privat.
  • UsedEVResearch

    Hej,



    Vi heter Julia och Maria och är två studenter som är intresserade av elbilsmarknaden. Vi studerar marknadsföring vid Stockholms universitet och skriver en kandidatuppsats om konsumenternas trovärdighet gentemot bilvarumärken och deras begagnade elbilar, antingen när de själva eller återförsäljarna säljer dem. Vi skulle uppskatta om du tog 5-10 minuter på dig att fylla i denna enkät. Vi lovar total anonymitet och total konfidentialitet.


    Olika scenarier kommer att presenteras som undersöker två varumärken och två försäljningskanaler för att jämföra och analysera utifrån de svaren som ges. Vänligen välj en länken till frågeformuläret, baserat på vilket dag i månaden du är född:




    Days 1-7: Svenska -  https://forms.gle/UempHZJHA83Sd9iB9,
    English - https://forms.gle/rbkVsDoXFvHaWikG6 


    Days 8-15: Svenskahttps://forms.gle/4nBzdiMAWL1roDWg9 ,
    English - https://forms.gle/psuszKAY8h9aB1kk8 


    Days 16-23: Svenska- https://forms.gle/Ki4TVJG1yiDAkrBC6 ,
    English -https://forms.gle/RNpyByrKshLuem31A 


    Days 24-31: Svenska - https://forms.gle/orV4SZU3YVaHTobU8 ,
    English - https://forms.gle/KLeYVk2QEPKVsDqt5 


     


    Frågor? Maila oss på: UsedEVResearch@gmail.com

    Tack för ert deltagande! 


    Vänligen, 


    Maria Engshagen och Julia Minö 


     

Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, begagnad?