• Anonym (Hon)

    Otrohet?

    Var det otrohet? Han påstår det, medan jag inte håller med.

    I slutet av förra året fick jag kontakt med en man på nätet. Det var bara vänskapligt och det kunde gå veckor mellan samtalet.
    I februari började vi plötsligt prata mer och jag insåg snart att jag fått känslor för honom, vilket visade sig vara besvarat. Vi hade ännu inte träffats irl.

    Bara någon dag senare sa jag till min numera exmake att jag vill skiljas. Vårt förhållande hade varit dåligt, för att inte säga destruktivt, i många år och jag har länge velat lämna, men bitit ihop för barnen.
    Först några veckor senare fick han veta att det fanns en annan man med i bilden.

    Var jag verkligen otrogen som han påstår? Jag ser inte hur jag kunde ha gjort det annorlunda. Jag bad ju om skilsmässa så fort jag insåg att jag var kär i någon annan.

  • Svar på tråden Otrohet?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Ja) skrev 2023-10-15 11:15:55 följande:

    Emotionell otrohet 


    På vilket sätt? Jag bad ju om skilsmässa så fort jag insåg det?
  • Avenia
    Anonym (Hon) skrev 2023-10-15 11:16:40 följande:
    På vilket sätt? Jag bad ju om skilsmässa så fort jag insåg det?
    Du hade kontakt och sökte aktivt mer kontakt med mannen som du började få känslor för. Det var ett svek, ja. Men sånt händer. Du borde sagt från början att du chattar/pratar med en man, innan du fick känslor. Men det är sällan det går till så tyvärr.
  • Anonym (,möNK)
    Anonym (Hon) skrev 2023-10-15 11:16:40 följande:
    På vilket sätt? Jag bad ju om skilsmässa så fort jag insåg det?

    Alla har vi våra egna definitioner på vad som är otrohet. Min vän skulle inte bry sig om hennes man kysste en annan kvinna, det skulle jag inte acceptera osv. 


    Jag anser inte att du har varit emotionellt otrogen då du bad om skilsmässa så fort du insåg det hela. 


    Han kommer troligen att hävda att du var det, för då är allt ditt fel och han är skuldfri. Skit i det, han får väl ha sin åsikt, ni ska ju ändå skiljas så gör klart allt bara och sköt det snyggt så kan du se dig i spegeln sen och veta med dig att du har skött allt på ett bra sätt. 


    Vill han diskutera din 'otrohet' så tala om att det är tråkigt att han känner så, men att det inte alls handlade om det. Dså fort du kände mer än vänskap för den här mannen så sa du till om skilsmässa. Vägra att diskutera saken vidare helt enkelt och säg bara att ni kan diskutera allt praktiskt kring bohag, bostad, barnen och hur ni ska gära med det, inget annat. 


    Vill han prata sakligt om saker och ting i annat så är det ju bra om ni kan det, men vill han bara kasta skuld på dig är det ingen mening, bara ignorera eller säg ifrån att du inte tänker diskutera det. 


     

  • Anonym (11)

    Nja gränsfall i ditt fall tycker jag. 

    Det kallas för microotrohet när man chattar eller pratar förtroligt med en annan, även om man inte har mötts IRL. Det är starten på "något" och om man har hemligheter för sin partner och smyger med detta = microotrohet. 

    I ditt fall gjorde du slut nästan genast så på det sättet gjorde du det ju bra. Du insåg omöjligheten och ville väl ändå inte vara kvar i det gamla? 

    Ni behöver inte vara överens om vad detta var för något. 

  • Anonym (Kvinna)

    Jag hade definitivt sett det som otrohet. Finns ingen som helst anledning för en gift person att aktivt söka efter andra "kandidater" om man inte har intresse av att vara otrogen! Ja, du var otrogen - men vad spelar det för roll nu? Ni är ju skiljda och slipper varandra. Hur gick det med mannen du blev "kär" i?

  • Anonym (Kanske)

    Det som diskuteras i tråden har inget med otrohet att göra.  TS var emotionellt redan på väg att avsluta och kanske omedvetet tog din där kontakten som hjälpmedel att avsluta.

  • Anonym (F)

    Nej ts, du var inte otrogen. Däremot svekfull som gödde en olämplig kontakt. Och sen, vem bryr sig. Du är inte med exet längre och behöver inte ta den diskussionen med honom. Han får tycka vad han vill men du var inte med någon rent fysiskt. Han får nöja sig med det svaret.

  • Anonym (Hon)

    Alltså jag hade absolut inga baktankar med att ha kontakt med honom. Vi fick kontakt genom ett gemensamt intresse och det var i princip det enda vi pratade om. Bara någon dag efter jag insett att jag fått känslor för honom sa jag att jag ville skiljas. Hur är det "microotrohet" och svekfullt?

  • Anonym (F)

    Det gäller lite andra regler kring "vänskap" när man är i en relation, med tanke på att....



  • Anonym (F)
    Anonym (F) skrev 2023-10-15 16:36:30 följande:

    Det gäller lite andra regler kring "vänskap" när man är i en relation, med tanke på att....


    Lite vridet iofs, men poängen är att man tar en risk om man blir för vänskaplig med någon av det motsatta könet, dvs allt utom ytliga bekanta.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (F) skrev 2023-10-15 16:37:19 följande:
    Lite vridet iofs, men poängen är att man tar en risk om man blir för vänskaplig med någon av det motsatta könet, dvs allt utom ytliga bekanta.
    Med den logiken borde jag som bi inte ha vänner alls. Jag var inte "för vänskaplig".
  • Anonym (F)
    Anonym (Hon) skrev 2023-10-15 16:53:33 följande:
    Med den logiken borde jag som bi inte ha vänner alls. Jag var inte "för vänskaplig".
    Nähänä. Och hur förklarar du att ni blev kära om ni inte hade för vänskaplig kontakt? Som jag skrev, allt annat än ytliga bekanta är en risk om man är i en relation. Och nu är du skild.

    Sedan, det får låta sexistiskt, men det verkar inte vara samma slags risk för attraktion mellan kvinnor som mellan man och kvinna.
  • Anonym (Kanske)

    Tycker inte att det är speciellt konstigt om vi ser till hur vi fungerar.  TS har under relativt lång tid varit på väg ut ur förhållandet. Känslorna finns inte kvar och beslutet att lämna har växt fram. I denna situation blir man mer öppen för nya förälskelser, detta ligger i vår biologi. 

    Det har ingenting med otrohet att göra. Möjligen kan man diskutera faran med att dra ut på beslutet att lämna.  

    När TS partner tar upp detta så är det ett utslag av att han blivit sårad. TS behöver inte fundera på detta.

  • Goneril

    Är detta inte en trolltråd? Fullständigt obegripligt att man kan bli kär i någon man inte träffat i verkligheten och umgåtts med! Hur vet TS att den här personen existerar, det kan ju vara en fiktiv bild som målas upp? Hur kan det finnas fysisk attraktion när man bara sett ett foto? Det kan ju vara en ful krumbent krokig utfattig gubbe!                                                                                      Personligen tycker jag att George Clooney är jättesnygg men om någon skrev till mig och påstod att han var Clooney skulle jag bara slänga meddelandet. Jättekonstigt, denna tråd är nog bara ett skämt.                                                                                                                                                          Å andra sidan har vi ju hört talas om romansbedrägerier; gamla tanter skickar pengar till vackra marinofficerare som lovar dem guld och gröna skogar. De befinner sig just i någon hamn dit varor levererats till deras framgångsrika företag, men de har fått bekymmer med tullsvgifterna. Skulle den lilla tanten, officerarens stora kärlek, kunna skicka 100.000? Pengarna ska sedan återbetalas på Arlanda Flygplats med god ränta och då följer också frieri och bröllopsresa på en yacht.                                                                                                                                                                Nu börjar för övrigt en dokumentärserie om Tindersvindlare, den ska jag kolla. Naiviteten och godtrogenheten bland vissa kvinnor är bottenlös.

  • Anonym (Hon)
    Goneril skrev 2023-10-15 18:41:10 följande:

    Är detta inte en trolltråd? Fullständigt obegripligt att man kan bli kär i någon man inte träffat i verkligheten och umgåtts med! Hur vet TS att den här personen existerar, det kan ju vara en fiktiv bild som målas upp? Hur kan det finnas fysisk attraktion när man bara sett ett foto? Det kan ju vara en ful krumbent krokig utfattig gubbe!                                                                                      Personligen tycker jag att George Clooney är jättesnygg men om någon skrev till mig och påstod att han var Clooney skulle jag bara slänga meddelandet. Jättekonstigt, denna tråd är nog bara ett skämt.                                                                                                                                                          Å andra sidan har vi ju hört talas om romansbedrägerier; gamla tanter skickar pengar till vackra marinofficerare som lovar dem guld och gröna skogar. De befinner sig just i någon hamn dit varor levererats till deras framgångsrika företag, men de har fått bekymmer med tullsvgifterna. Skulle den lilla tanten, officerarens stora kärlek, kunna skicka 100.000? Pengarna ska sedan återbetalas på Arlanda Flygplats med god ränta och då följer också frieri och bröllopsresa på en yacht.                                                                                                                                                                Nu börjar för övrigt en dokumentärserie om Tindersvindlare, den ska jag kolla. Naiviteten och godtrogenheten bland vissa kvinnor är bottenlös.


    Är knappast unikt att falla för någon över nätet. Vi har bott ihop i flera månader nu, så han finns definitivt.
  • Anonym (Therealme)

    Spelar det nån roll egentligen? Du fick känslor för en annan man och betedde dig så schyst som möjligt mot din nuvarande.

    Man kan kalla det emotionell otrohet men samtidigt var det ju inte direkt planerat att det skulle bli så och jag tycker också begreppet är problematiskt då man faktiskt inte rår över känslor på samma sätt som handlingar.

    Men en man som beter sig destruktivt kommer förstås att utnyttja det faktum och ditt dåliga samvete till max. Låt honom inte göra det.

  • Anonym (Hum)

    Grill krydda varje dag hum!
    Ibland vill man ha piri piri!

Svar på tråden Otrohet?