• Anonym (IngaLill)

    Hur hjälper man någon att inte bränna pengar??

     
    Hon och sambon fyller båda år till sommaren och skulle vilja ha en stort megakalas, men så är det det där med ekonomin... 
     
    Jag hjälpte henne stänga av abonnemang och saker som hon inte ens kunde förklara va det var de var för något men som drog pengar varje månad. Fick loss flera tusen. 
     
    Sedan gjorde vi konton som hon kunde öronmärka pengar på, för hon kände att det alltid försvann pengar och hon VILL VERKLIGEN spara... 
     
    Vi gjorde ett barnkonto som skulle gå till barnen, ett djurkonto som skulle gå till djuren, ett semesterkonto, ett present/julklappskonto mm...  
     
    Och så lät vi 2000 stå kvar på kortet, så varje gång hon handlat något, säg för 600 kr barnkläder, så tar hon 600 från barnkonto och fyller på kortet med igen.  
     
    Så vi la in 
    2000 på barnkontot 
    9000 på matkontot (4 st hela veckan + 2 st helgerna) 
    5000 på julklappskontot 
    1000 till hennes konto att göra vad hon vill för 
    700 till kattkontot 


    1000:- till på olika sparkonton som inte ska röras 
     
     
     
    Tja i alla fall, hon sa att hon fattade hur hon skulle göra och så sågs vi inte på 2 veckor. Efter de två veckorna frågade jag hur det gick, och fick till svar att hon hade typ 1900:- kvar, sammanlagt PÅ ALLA KONTON... 


    9000:- för mat var för HELA MÅNADEN, inte 2 veckor, plus väl tilltaget för att kunna bygga upp en buffert. Här hade hon även gjort överföringar som inte hade med maten att göra, men hon vet inte vart de gick... Hon säger att hon skrivit meddelande på alla överföringar, men att banken tagit bort dem, men när vi satt tillsammans så gick det utan problem skriva meddelanden, då sa hon att hon har inte alltid hade tid att skriva dit ett meddelande om hon måste ?föra över i all hast?... hur ofta hinner man inte skriva ett meddelande på 10 sekunder?? När man dessutom sätter över pengarna i efterhand!! 


    På barnkläderna hade hon handlat 75:- som verkligen var barnkläder, resten hade hon bränt på ?jag vet inte?-saker...  


    Julklappskontot hade hennes sambo krävt att hon swishade honom 1000 för han ville köpa en present till svärmor, inte för att hon behövde det, utan för det var synd att hon hade gamla saker. Och min väninna ville inte att han skulle ta pengar därifrån, men han övertalade henne att det löser sig i framtiden, och hon gav med sig. Och eftersom han kunde ta pengar därifrån så har hon gjort ytterligare 3 överföringar från julklappskontot för att köpa mat och diverse... 


    Hon blev även av med sitt jobb, och vet inte riktigt när A-kassan kickakarin, så jag har gång på gång sagt till henne att SPARA PENGARNA, du vet inte när du får nya... samt att hennes sambo har sina räkningar så han kan inte hjälpa till med att betala maten och alla räkningar som ligger utanför huset.  


     


    Nu är hennes sambo sur på mig för att ?jag tillåtit henne att slösa upp alla pengar?. Och ja, jag FATTAR inte hur hon kunnat göra slut på 20.000:- på 14 dagar, men det var ju inte så det var tänkt när vi öronmärkte pengarna. Och hon var HELT med på att pengarna som låg på olika konton INTE fick gå till annat än det som de var ämnade till... Och det enda hon kan svara när jag frågar henne hur det blev så här är ?jag vet inte?.... Och då är köpen max 2 veckor gamla... 


     


    Och jag känner mig lite skyldig, helt plötsligt hade hon MASSA pengar att röra sig med mot vad hon hade tidigare, men det var ju tänkt att sparas till festen!! Så fort hon hade lite pengar på kontona så att hon klarade sig så skulle hela sparandet gå till festen.  


     


    Jag står helt frågade just nu, hon VERKADE JU FATTA hur hon skulle göra med ekonomin, men gjorde totalt tvärt emot... Jag VET att hon fortfarande behöver/vill spara pengarna, men HUR kan man göra så att de blir sparade? Hon behöver komma åt dem om det krisar, så att låsa är inget alternativ...  


    Hennes sambo funkar inte heller att lämna över allt till, han kan också göra åt pengar. 


    Har ni några förslag?  Jag vet att inte ha ett sparande stressar henne enormt, och stress är det sista hon behöver... men HUR...
    HjärtaHjärtaHjärta


  • Svar på tråden Hur hjälper man någon att inte bränna pengar??
  • Anonym (99)

    Säg åt båda två att titta på Lyxfällan och att de är exakt som personerna som deltar i programmet.

  • Jemp

    Jag förstår nog inte heller ditt system. Varför så många öronmärkta konton om de inte får röras? Varför så mycket på en månad till tex julklappar? 


    Om målet är att spara, varför lägger ni inte mer på sparande? Och varför ska matkontot läggas på buffert också? (det bör ha räckt längre än 2 veckor, men så väl tilltaget till både mat OCH buffert är det inte). 

  • Anonym (Tips från coachen)

    Det finns några alternativ.

    1) Konton som är låsta så hon inte kan ta ut på x antal år
    2) Gemensamt konto med sambon så han måste godkänna alla uttag

    Måste fråga, har de här personerna diagnoser...? Verkar seriöst som att minst en eller båda behöver god man.

  • Jemp

    Men några tips då: 
    1) En rimlig budget. De behöver inte ligga på olika konton, men budgetera det som behövs, blir rimligt och går ihop. 

    2) ska det sparas så spara. I din uppställning finns inte festen ens med i fördelning av pengar, och väldigt lite läggs på sparande generellt. Tydliggör vad som ska sparas och vad som är fritt att använda. 

    3) De måste vara överens. Delvis om prioriteringar, men jag undrar också vad de har för ekonomisk överenskommelse? Är det här deras gemensamma pengar eller betalar hon väldigt mycket på egen hand? Varför ska hon i så fall swisha honom? 

  • Anonym (Sek)

    Varifrån kommer pengarna som ni satte in? De som sambon nu är sur över att hon brände? Var det hans eller deras gemensamma pengar borde han nog varit delaktig i detta upplägg.
    Det finns appar där man kan kategorisera sina köp, ditt system kanske blev för krångligt?
    Hur involverad är hon i betalning av fasta större räkningar såsom hyra/hus? 
    Sen fattar jag inte 5000kr till julklappar. Per månad? Blev det inte en nolla för mycket där?

  • Anonym (Titti)

    Det låter som att de behöver en "förälder" som tar ansvaret för att det handlas vettiga saker och att de bara får en liten fickpeng var att lägga på vad de vill.

    På något sätt måste hon i alla fall stoppas i stunden när hon står och vill köpa något. För hon verkar helt oförmögen att koppla sina egna inköp till att pengarna går åt.

  • Anonym (f)

    Som med den där bröllopstråden, läs den då det är många likheter och backa undan. Hon gillar att slösa och uppskattar inte din effort då hon inte vill lägga ner tid själv.

  • Anonym (IngaLill)
    Anonym (99) skrev 2023-10-15 16:14:10 följande:

    Säg åt båda två att titta på Lyxfällan och att de är exakt som personerna som deltar i programmet.


    Hon har bett om att de ska göra en budjettavla som de har i programmet och gå igenom alla utgifter, men något drar ut på tiden, de kommer aldrig dit...
    Jemp skrev 2023-10-15 16:17:55 följande:

    Jag förstår nog inte heller ditt system. Varför så många öronmärkta konton om de inte får röras? Varför så mycket på en månad till tex julklappar? 


    Om målet är att spara, varför lägger ni inte mer på sparande? Och varför ska matkontot läggas på buffert också? (det bör ha räckt längre än 2 veckor, men så väl tilltaget till både mat OCH buffert är det inte). 



    Jo, kontona får röras, för att köpa det som de behöver, barn behöver kläder, då är det skönt att det finns pengar där att ta av... Men hon har tagit pengar därifrån, och vet inte alls vad hon har köpt... hon har ingen aning.... så nu finns inga pengar till barnen...

    Det var hon som ville lägga såpass mycket på julklappar, för då är det klart, då behöver de inte tänka på den utgiften sednare... och japp, det var ganska högt belopp, men de har 3 personer som fyller år snart, så det måste finnas pengar till det med.... 

    Matkontot är inget sparkonto, utan det är för att visa hur mycket hon har att köpa mat för, så att det alltid finns pengar till mat... Vi har följt hennes senaste 3 månader med hur mycket hon gjort åt på mat och då har det legat runt 6500-7500, så vi tog i extra till maten för att täcka födelsedagar/nyårsafton/julen...
  • Jemp
    Anonym (IngaLill) skrev 2023-10-15 18:08:55 följande:
    Hon har bett om att de ska göra en budjettavla som de har i programmet och gå igenom alla utgifter, men något drar ut på tiden, de kommer aldrig dit...
    Jemp skrev 2023-10-15 16:17:55 följande:

    Jag förstår nog inte heller ditt system. Varför så många öronmärkta konton om de inte får röras? Varför så mycket på en månad till tex julklappar? 


    Om målet är att spara, varför lägger ni inte mer på sparande? Och varför ska matkontot läggas på buffert också? (det bör ha räckt längre än 2 veckor, men så väl tilltaget till både mat OCH buffert är det inte). 



    Jo, kontona får röras, för att köpa det som de behöver, barn behöver kläder, då är det skönt att det finns pengar där att ta av... Men hon har tagit pengar därifrån, och vet inte alls vad hon har köpt... hon har ingen aning.... så nu finns inga pengar till barnen...

    Det var hon som ville lägga såpass mycket på julklappar, för då är det klart, då behöver de inte tänka på den utgiften sednare... och japp, det var ganska högt belopp, men de har 3 personer som fyller år snart, så det måste finnas pengar till det med.... 

    Matkontot är inget sparkonto, utan det är för att visa hur mycket hon har att köpa mat för, så att det alltid finns pengar till mat... Vi har följt hennes senaste 3 månader med hur mycket hon gjort åt på mat och då har det legat runt 6500-7500, så vi tog i extra till maten för att täcka födelsedagar/nyårsafton/julen...
    Men du är upprörd över att hon köper present för presentpengarna? Det låter inte som det är tänkt som månadsbudget, men hur länge är det tänkt att räcka? 
  • nihka

    Eftersom du har skapt systemet åt henne kan hon det inte ordentligt. Be henne skapa ett system där du stöttar isf att vara master mind och pengar som ska sparas går in i ett låst konto.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Hur hjälper man någon att inte bränna pengar??