• Lollo94

    Flerbarnstillägg

    Moderaterna verkar vara bestämda att slopa flerbarnstillägget.
    I Sverige väljer allt fler och fler att inte föda barn utan satsa på karriären istället. Och endel väljer säkert att inte skaffa barn pga oroligheter som faktiskt råder.
    För mig känns det som detta förslag är helt absurt. Om deras agenda att få större utländska familjer inte utnyttja våra bidrag så är detta helt fel väg att gå. Man hade kunnat ha krav på svenskt medborgarskap eller kunna prata svenska så faller ju många bort. Men att slopa helt för alla.. känner jag personligen inte Sverige ska göra. Kommer inte finnas några barn då i framtiden. Har själv barn och tillägget hjälper oss och känner allmän panik att det ska sluta? Någon mer än jag?

  • Svar på tråden Flerbarnstillägg
  • Anonym (Isak)

    Barnbidraget blir kvar. 
    Flerbarnstillägget är ett helt sjukt sätt att premiera den som skaffar många barn eftersom det inte bara existerar överhuvudtaget utan också ÖKAR med varje barn. Jag har två grundtankar kring det.
    1. man väljer själv hur många barn man vill ha och det får man finansiera själv. 
    2. det är inte rimligt att anta att det femte, sjätte barnet är "dyrare" än det första då barn kan ärva av varandra.

    Den mjölk som det femte barnet dricker är inte dyrare än det som ditt andra barn drar i sig = du har barnbidrag, det borde räcka. 
    Du har rätt att vabba på samma grund för ditt fjärde barn som för ditt första. Den saken förändras inte. Och du får även nya dagar med föräldrapenning för varje barn.
    Flerbarnstillägget ska bort. 

  • Tow2Mater

    Ar du beroende av det tillägget har du skaffat fler barn än du har råd med. Det tänket måste få ett slut, så färre skaffar barn de inte har råd med. Barnbidraget borde tas bort helt.

  • Anonym (Mx)

    Det är bra om man plockar bort detta. Man ska inte försörja sig på att skaffa barn, vilket faktiskt fungerar som det ser ut just nu.

  • Anonym (radikal)

    Jag ska vara radikal och inte bara tycka att flerbarstillägget ska bort utan även att barnbidraget borde minska för varje barn efter två. Det är billigare att finansiera barn nr 3, 4, 5 osv än det är att finansiera barn nr 1. Egentligen är även barn nr 2 billigare än barn nr 1. 

  • Anonym (Fel)

    Man kan tycka vad man vill om hur våra skattepengar ska användas. Men, att argumentera att kostnaderna minskar per barn är bara korkat. Möjligen kan en del saker ärvas, även om många saker faktiskt inte håller för mer än kanske 1-2 barn, såsom skor, vissa ytterplagg osv. Men framförallt är det ju många kostnader som ökar bra mycket mer än barnbidraget per barn såsom ökade boende och transportkostnader samt kostnader för barnens fritid. Dessutom blir det ju väldigt mycket mera VAB och egen sjukdom eftersom det dras hem så mycket infektioner vilket gör att inkomsten riskerar att gå ner ordentligt beroende på om man har ett jobb där man kan vobba och jobba hemifrån även om man själv är rätt krasslig. 


    Jag har 5 barn men jag tjänar uppåt en miljon per år och min sambo likaså, så vi klarar oss oavsett. Men jag tycker argument som går ut på att det skulle bli billigare med många barn är löjligt. Vi har valt fem barn för vi vill ha det och kan finansiera detta själva. Måste vara jobbigt för dem som är boroende av olika bidrag och själv skulle jag inte välja den sitsen då det är just beroende av aktuellt politiskt styra. 

  • Anonym (Isak)
    Anonym (Fel) skrev 2023-10-22 09:02:24 följande:

    Man kan tycka vad man vill om hur våra skattepengar ska användas. Men, att argumentera att kostnaderna minskar per barn är bara korkat. Möjligen kan en del saker ärvas, även om många saker faktiskt inte håller för mer än kanske 1-2 barn, såsom skor, vissa ytterplagg osv. Men framförallt är det ju många kostnader som ökar bra mycket mer än barnbidraget per barn såsom ökade boende och transportkostnader samt kostnader för barnens fritid. Dessutom blir det ju väldigt mycket mera VAB och egen sjukdom eftersom det dras hem så mycket infektioner vilket gör att inkomsten riskerar att gå ner ordentligt beroende på om man har ett jobb där man kan vobba och jobba hemifrån även om man själv är rätt krasslig. 


    Jag har 5 barn men jag tjänar uppåt en miljon per år och min sambo likaså, så vi klarar oss oavsett. Men jag tycker argument som går ut på att det skulle bli billigare med många barn är löjligt. Vi har valt fem barn för vi vill ha det och kan finansiera detta själva. Måste vara jobbigt för dem som är boroende av olika bidrag och själv skulle jag inte välja den sitsen då det är just beroende av aktuellt politiskt styra. 


    Lika dumt argument att dra in exempelvis boende och transport i detta. Det bestämmer man väl själv? Man kan ha fem barn och bo i en trea eller så vill en familj med ett barn (eller utan barn) köpa en tvåvåningsvilla för sig själva. Det är dessutom ett känt faktum, ingen överraskning. Inget som staten ska sponsra.
  • Tow2Mater
    Anonym (Isak) skrev 2023-10-22 16:24:24 följande:
    Lika dumt argument att dra in exempelvis boende och transport i detta. Det bestämmer man väl själv? Man kan ha fem barn och bo i en trea eller så vill en familj med ett barn (eller utan barn) köpa en tvåvåningsvilla för sig själva. Det är dessutom ett känt faktum, ingen överraskning. Inget som staten ska sponsra.
    Fast genom bostadsbidrag, och t o m extra 40% tilläggsbidrag i år (!) får man ju mer ju fler barn man har. Vansinnigt.
  • Valuta2019

    Varför de vill ta bort detta är bla. att utländska kvinnor kommer aldrig in i det svenska samhället utan blir fast hemma.

  • Anonym (Fel)
    Anonym (Isak) skrev 2023-10-22 16:24:24 följande:
    Lika dumt argument att dra in exempelvis boende och transport i detta. Det bestämmer man väl själv? Man kan ha fem barn och bo i en trea eller så vill en familj med ett barn (eller utan barn) köpa en tvåvåningsvilla för sig själva. Det är dessutom ett känt faktum, ingen överraskning. Inget som staten ska sponsra.
    Håller inte alls med. Det är inte rimligt att leva med 5 barn i en 3:a. Ska man ha en viss levnadsstandard så ökar kostnaden per barn. punkt. Det blir absolut inte billigare per barn utom möjligen vissa prylar som mindre barn kan ärva. När barnen blir äldre är det svårt att även time:a sånt för det beror på säsong, kön och storlek. Min första och andra har varit i princip lika stora sedan de var 3-4 för han är en stor kille och hon en späd tjej. Sånt har maningen aning om på förhand.  Sedan säger jag inte att man ska förlita sig på barnbidrag eller på att andra ska stå för det egna valet att få flera barn. I Sverige kan man välja hur många barn man vill föda. Men billigare blir det banne mig inte för varje ytter barn man får. Köper inte den kalkylen. 
  • Anonym (Isak)
    Tow2Mater skrev 2023-10-22 17:08:52 följande:
    Fast genom bostadsbidrag, och t o m extra 40% tilläggsbidrag i år (!) får man ju mer ju fler barn man har. Vansinnigt.
    Ja och det är också dumt!
    Därför bör man se över alla sorters bidrag och ersättningar hur de samspelar.
    Annars stryper man ett bidrag som minskar ett annat och sen hamnar allt på kommunerna istället när folk behöver söka ekonomiskt bistånd.
Svar på tråden Flerbarnstillägg