• Memorissa

    Förkylningstider och förlossning

    Hej,
    Vill höra era tankar kring förlossning i förkylnings- och covidtider nu 23/24.
    Jag har själv bf 6:e januari och kommer vaccinera mig mot kikhosta, covid och influensa men med tanke på senaste årens ökning i RS sjuka småbarn börjar jag nu fundera på om det är värt risken att fira jul och nyår med vänner och familj?
    Visst känns det som en drastiskt åtgärd, men förutom svårt sjuk bebis riskerar ju min partner att missa förlossningen.
    Som födande har man ju sämre immunförsvar och man vill ju undvika att vara sjuk just inför/under och efter förlossningen.
    Min partner och jag har olika åsikter i detta, om man ska hårddra det hade jag helst inte träffat folk 3 veckor inför bf.
    Vi kommer såklart följa rekommendationer från bm och fhm. Överdriver jag? 

  • Svar på tråden Förkylningstider och förlossning
  • Anonym (Mamma)

    Jag har 2 barn födda i februari,
    Innan RS vaccinet kom.
    Den äldre fick t.o.m. komma och hälsa på på BB när lillebror var nyfödd, på Neo.
    Umgås som vanligt.
    Vi brukade undvika att fika på stan och shoppingsenter.
    Sjuka dagisbarn undvek vi ock.

  • Anonym (Lis)

    Jag fick barn i början av covid. Så inget vaccin mot nåt av det du nämner. Med barn två nu har jag ju tagit covidvaccinet och kommer ta kikhosta iom utbrottet i danmark.

    Du är ju ledig flera veckor innan din bf så kan du ju säga till de ni ska fira jul med att du vill veta om nån känner sig krasslig så kan ni ta beslut då hur ni vill göra.

    Du är lite väl orolig men ska så klart göra det som känns bra för dig.

  • Memorissa

    Tack för era svar! 🙏 Om detta varit innan covid hade det ju inte ens varit en fråga alls, men jätteskönt att höra hur andra tänker!

  • Anonym (Lis)

    kolla om vaccin mot ra finns tillgängligt där du bor, kostar dock 2000 i dagsläget

Svar på tråden Förkylningstider och förlossning