• Sunflower89

    Kub test

    Är 34 år och gravid för första gången, skulle vilja göra ett sånt KUB test för att få lite mer säkerhet att barnet är friskt.
    Bor dessvärre i region Västra Götaland och såg att det enbart erbjuds kvinnor över 35 år att göra detta kub testet annars får man söka sig till privat vårdgivare. 

    Men i region Skåne är de gratis för alla? 

    Hur har Ni gjort som oroar Er för detta och vill undersöka för säkerhets skull ? 

    Går att ta det privat men kostade runt 5000 kr, en ganska rejäl slant 😅 så funderar om man får lov att åka till en annan region där det är gratis och utföra undersökningen?

  • Svar på tråden Kub test
  • Maymom

    Nipt kostar 5000, jag tror kub är billigare, men nipt tydligare.
    Jag frågade min bm om man kunde åka och få nipt i Blekinge som erbjuder det gratis vid viss ålder men hon visste inte om det funkade att göra så. Ev måste man skriva in sig på mvc i den regionen. Ring en mvc i skåne och fråga.
    En kompis till mig gjorde nipt privat då de var oroliga pga problem i släkten.

  • Andreasvan

    Kub kostar tex 2200 på Carlanderska. Det är betydligt billigare än ca 6000 som NIPT kostar. När jag var 34 och gravid med första barnet betalade jag nipt för det är så mycket säkrare. Har man dock ingen anledning till oro funkar ju kub också. ska man göra i någon annan region måste man nog säkerligen vara skriven där, men det är ju å andra sidan inte jättekrångligt, frågan är ju bara vad man mäktar med för att slippa betala 2000kr. Lycka till, vad du än beslutar dig för! 

  • yny

    Jag är 32 och bekostade KUB själv, i min region kostar det 2500kr. Så kanske att du sett priset för nipt? :) 

  • Pez

    Tänker att det är fritt vårdval så du borde kunna boka kub i en annan region som erbjuder det till alla tex

Svar på tråden Kub test