• Namnnörden1502

    Är Gulli ett acceptabelt namn?

    Hej hörrni, jag och min sambo ska snart få en liten dotter. Som rubriken lyder så älskar jag namnet Gulli och min sambo godkänner också det, men min fråga är om Ni tycker att hon kan heta det som tilltalsnamn? 

  • Svar på tråden Är Gulli ett acceptabelt namn?
  • ViltHane

    tänk så blir hon ett litet djävulsbarn och inte det minsta gullig. Isåfall är det ju False advertising

  • beli

    Nu kanske inte er dotter kommer att ha så mycket kontakt med Finland, men när en finne uttalar namnet Gulli, låter det som det finska ordet för kuk (kulli).

  • trollhona
    Namnnörden1502 skrev 2023-10-26 19:43:41 följande:
    Är Gulli ett acceptabelt namn?

    Hej hörrni, jag och min sambo ska snart få en liten dotter. Som rubriken lyder så älskar jag namnet Gulli och min sambo godkänner också det, men min fråga är om Ni tycker att hon kan heta det som tilltalsnamn? 


    Helt acceptabelt, hade en fröken med det namnet som jag minns än i dag. Om ni bägge gillar det så kör på det.
  • AndreaBD

    Det är ett kurdiskt eller syriskt namn, tror jag. Min svägerska heter så. Det är ju inget hinder, men det kan ju vara bra att vara medveten om det. 

  • Cathariiina

    Nej, det är fruktansvärt. Det är ju ett smeknamn, på en liten flicka... eller ett gulligt djur. Hemskt på en vuxen kvinna, det ger henne ingen stil eller värdighet alls. Kan du tänka dig t.ex. en kvinnlig statsminister, en kvinnlig VD på ett stort företag, eller ett kvinnligt hovrättsråd som heter Gulli..? 

    Varför tar ni inte Gunilla, och kallar henne Gulli (eller Gulla) hemma?

  • Cathariiina
    ViltHane skrev 2023-10-26 20:57:52 följande:

    tänk så blir hon ett litet djävulsbarn och inte det minsta gullig. Isåfall är det ju False advertising


    Jo. Sådana namn är olyckliga på det sättet, att det blir jättetokigt när barnet inte lever upp till dem. Tänk en Tindra eller Glimra som är sur och grinig jämt, en Älva, Sväva eller Vinga som är tjock och klumpig, en Engla eller Engel som är skolans skräck...
Svar på tråden Är Gulli ett acceptabelt namn?