• Adelina80

    Någon som har gjort autism utredning på nytt?

    Hej, mitt barn fick diagnos för nästan två år sedan, fick då autism nivå 1. Och idag två år efter så har hon inte samma svårigheter längre. Då undrar jag om någon här varit i samma situation där svårigheterna har blivit bättre, och gjort om utredningen isåfall hur och när ska man göra det, någon som har erfarenhet utav det? 

  • Svar på tråden Någon som har gjort autism utredning på nytt?
  • Anonym (E)

    Svårigheterna är bättre eller det har hittats bra strategier? Ålder?

  • RaYzLeR

    Autism går inte över. Hen har väl lärt sig att leva med sin diagnos så att hen fungerar bättre i vardagen.

  • Anonym (börja)
    Adelina80 skrev 2023-10-26 21:08:31 följande:
    Någon som har gjort autism utredning på nytt?

    Hej, mitt barn fick diagnos för nästan två år sedan, fick då autism nivå 1. Och idag två år efter så har hon inte samma svårigheter längre. Då undrar jag om någon här varit i samma situation där svårigheterna har blivit bättre, och gjort om utredningen isåfall hur och när ska man göra det, någon som har erfarenhet utav det? 


    Det börjar vara mer och mer vanligt att man vill göra om en utredning när det gått en tid och att man då inte har svårigheter som räcker för en diagnos längre.

    Det beror ju delvis på att  tex autism och ADHD är situationsdiagnoser, alltså yttrar sig i kontakten med omgivningen. Och om omgivningen förändras (tex att man inte längre går i skolan) så är problemen mindre. Det sker också en utveckling hos ffa barn och ungdomar som gör att man lär sig att hantera sina svårigheter och att man då inte har lika stora problem längre.

    En annan faktor är annan psykisk ohälsa, tex depression eller ångest kan yttra sig som symtom som tolkas som autism eller ADHD och att man blir feldiagnostisera. Och då om de tillstånden förbättras så har man inte längre svårigheter som liknar autism eller ADHD. 
  • Anonym (börja)
    RaYzLeR skrev 2023-10-26 23:01:49 följande:

    Autism går inte över. Hen har väl lärt sig att leva med sin diagnos så att hen fungerar bättre i vardagen.


    Nej, autism går inte över, men man kan ju ha blivit feldiagnosticerad. 
  • Anonym (U)

    Får jag fråga vad hon haft för svårigheter som blivit bättre? Är också rädd att min dotter ska feldiagnoserad.

Svar på tråden Någon som har gjort autism utredning på nytt?