Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Kriget mellan Hamas och Israel visar var alla EGENTLIGEN står

    Problemet med en två-statslösning kan ju vara dessa bosättningar på Västbanken. I Gaza har de ju tvingat bort israeliska bosättare. Men på Västbanken är det betydligt fler. 

  • AndreaBD
    Embla twopointoh skrev 2023-10-27 18:58:21 följande:
    Problemet ligger i att Hamas/Palestina vägrar gå med på en tvåsstatslösning. Det är svårt att få till en sådan när ena parten, Hamas/Palestina, säger att deras mål är att utplåna den andra parten. När de till och med sänder barnprogram som hjärntvättar barnen till att judar är hundar som ska dödas. Det är där grundproblemet ligger, ingen annan stans.
    Jo, jag vet. Och det är lite löjligt när folk försöker hävdar att det är Israel som saboterar. Det är palestinierna. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2023-10-27 20:33:21 följande:
    Israel tvingade bort de bosättare som fanns i Gaza när de utrymde området och hävde ockupationen. Man kan väl se det som ett steg på vägen mot en tvåstatslösning. Det gick inte så bra kan man väl lugnt säga. Väldigt tidigt började det skjutas raketer mot Israel därifrån.

    Om man hade sett indikationer på en fredlig utveckling hade det nog gått att tvinga bort bosättare från västbanken också men som det nu utvecklats kan man knappast klandra Israel för att de inte gör det
    Ja, kanske. Men det måste vara betydligt svårare än i Gaza. Jag har för mig att det är mycket fler bosättare där. 
  • AndreaBD
    Embla twopointoh skrev 2023-10-27 21:09:59 följande:
    Precis. Det här med att kunna hålla två saker i huvudet samtidigt verkar också brista hos otroligt många. Man kan tycka att det är hemskt att civila blir utsatta för hemskheter, oavsett om det är israeler eller palestinier, samtidigt som man ser att det är viss skillnad mellan hur de olika grupperna för krig, både just nu och historiskt.

    Och apropå historia, så är kunskapen om områdets historia otroligt låg bland gemene man, verkar det som. Rent historiskt, och om man jämför med liknande situationer/händelser, så har aldrig Israel ockuperat området enligt gängse definitioner, och enligt lagar kring krig så har Israel rätt till området. Kort sagt så finns det en måttstock för Israel, och en för resten av världen. Och i min bok är dessa dubbla måttstockar, som är till Israels nackdel, i grund och botten antisemitism.

    Det är dock inte samma sak som att Israel är perfekt eller aldrig gjort fel. Främsta orsaken till att palestinier lider, är dock Hamas och andra antisemitiska gruppers fel, inte Israels.
    Ja, och främsta orsaken till att palestinier lider är också att deras ledare har tagit dåliga beslut, under alla år. De hade kunnat få en mycket bättre situation om de nappat på något av alla erbjudanden till överenskommelser. Och jag tror tyvärr också att palestinier själva delvis tror att allt negativt de råkar ut för är gjort med flit av israelerna. Ibland är det dock felaktiga beslut som ligger bakom, eller ren slump. Eller också deras sätt att leva. 
  • AndreaBD
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-10-27 22:54:49 följande:

    Många palestinier stödjer tyvärr Hamas. De lever i ett auktoritärt religiöst samhälle, utan fungerande demokratiska institutioner. De får lära sig att hata Israel och judar. Tyvärr tar de ofta med sig denna syn när de flyttar till andra länder, vilket Hamas-firanden i både Sverige och andra länder visar.

    Detta betyder naturligtvis inte att det är ok att bomba sönder Gaza, eller att palestinska civila inte är offer. Som jag skrev i en annan tråd: Palestinska barn har inte valt sina föräldrar eller ledare. Det vi ser i Gaza är en humanitär katastrof, trots Israels varningar och försök att inte angripa civila.

    Vad ville Hamas med sitt terrordåd? Inte ville de Palestinas bästa. Vill de bara utplåna Israel till varje pris? Är de beredda att offra sina egna för detta? Kan de ha fått stöd av Ryssland? Som ju tjänar på att blicken vänds bort från Ukraina. Putin sitter väl och gnuggar sina händer nu.


    Tyvärr, islamistiska terrorister är alltid beredda att offra sina liv. Eller andras liv. Åtminstone i vår tid så är det muslimerna som tycker livet nu inte är så viktigt, utan att det räknas mycket mer att man kommer till himlen. I gamla tider fanns ju också t.ex. kristna martyrer. Numera är det muslimerna som gör så. 
  • AndreaBD
    Embla twopointoh skrev 2023-10-28 09:22:31 följande:
    Palestinier blir som sagt hjärntvättade redan från barnsben att icke-muslimer, och främst judar, ska utplånas.

    Islam lär ju faktiskt det, att icke-muslimer ska antingen omvändas eller dö, typ. Alla muslimer följer sedan inte detta slaviskt (man måste skilja på individer och själva religionen), men att förneka vad som står i Koranen och Haditherna är inte konstruktivt. Framför allt behöver man förstå detta för att inse att så länge Hamas (eller annan motsvarande grupp) styr, kommer det aldrig att bli fred i området, eftersom precis som du säger så är inte Hamas ute efter fred eller ens sitt folks bästa, utan efter att utplåna alla judar.
    Det där med att döda alla otrogna - det är ju fraser som är flera tusen år gamla. Det går ju inte att överföra till modern tid. Jag säger "flera tusen" för att det också finns liknande i bibeln och det var före Jesus tid. Men kristna tar inte bibeln bokstavligt. Förutom kanske Jehovas vittnen.

    Stora problemet är ju att för många muslimer tar det bokstavligt. Jag har svårt att förstå varför de inte ser att detta är slagord, paroler, som kanske var inne då. Men det är ju inte något religiöst innehåll egentligen, utan snarare just paroler under konflikter, kanske krig. Att ta det bokstavligt innebär att sätta igång nya krig mot andra folk och religionsgrupper. Det är egentligen imanerna som måste tolka om koranen och göra det tydligt för folk att det där inte är något som man ska omsätta numera. 
  • AndreaBD
    Anonym (Förnuft) skrev 2023-10-30 11:29:49 följande:
    Som vanligt, mycket islamofobiska kommenterar från dig. Du klumpar ihop islamister med andra muslimer, och gör ingen skillnad mellan extremister och vanliga människor. Det gör du med flyt. Det finns extremister inom alla religioner som är beredda att mörda för sin religion. I Israel tex har man mördat i över 70 år för att skapa ett land ENDAST FÖR JUDAR.
    Islamofobisk? Det är verkligen inte islamofobiskt att påpeka att det är just  muslimerna som tar sin religiösa skrift för bokstavligt. Och att man faktiskt inte gör så i andra religioner. Helt vanligt folk - så fort man intervjuar folk  - inte bara i Israel/Palestina utan nästan överallt i den muslimska världen. De kläcker ur sig helt ogenerat att alla otrogna ska dödas och liknande. Nej, det är inte så i andra religioner. Inte längre. Det har varit så. Jag vet att det pågår diskussioner om en modernisering av islam, och att ingen verkar kunna förmå sig att ta tag i det. 

    Kanske kan man säga att katolikerna är konservativa på ett liknande sätt, men grejen är ju just att folk inte lever efter det. Om de gjorde det, så skulle halva Tyskland inte använda preventivmedel eller skilja sig. Det hänger även på utbildning. Jo lägre utbildning desto mer tror folk att man ska ta allting ordagrant.  Man MÅSTE tolka om religiösa skrifter, eftersom det som står i dem betyder inte samma som när det skrevs ner, eftersom omvärlden har förändrats, och språket också. 

    Judar brukar inte vara rasistiska. De är bara rädda att dödas av galningar. Förståeligt.
  • AndreaBD
    Anonym (Förnuft) skrev 2023-10-30 11:32:14 följande:
    Främsta orsaken är ockupation, mord och förtryck av palestinier som pågått i över 70 år.
    Ockupation av VAD? Av öken som inte användes till något och som palestinierna inte ägde? Dessutom har judarna i regel KÖPT sitt land där. Först köper man alltså en bit land och sedan är man plötsligt ockupant?

    Jag förstår absolut att palestinier har drabbats, men då som sagt oftast av sina ledares dåliga beslut. Jag förstår den mentaliteten uppenbar lika lite som judarna gör. De köper alltså land, slår sig ner och utropar en stat. Man kollar t.o.m. innan man gör det, presenterar en plan där araberna ska få en större del av landet än judarna (britterna och FN eller nån föregångare). Palestiniernas ledare säger nej till allt. Då utropar judarna sin stat och håller sig inom dem gränserna som föreslogs. Då blir de attackerade av FYRA arabiska länder, dagen efter. Och fyra fler länder kommer till. 

    Ändå har judarna hållit sig inom det området. Tills flera grannar igen skulle överfalla dem, och Israel hann någon dag tidigare och vann det kriget. Och då ockuperade de västbanken, Gaza och Golanhöjderna. Men poängen där är ju att Egypten, Syrien och Jordanien just krigade med Israel om land, för sig själva. Inte för att ge Palestinierna ett land. Hade de vunnit så hade de haft dessa områden åt sig själva. Nu har palestinierna dessa. Eftersom det dock bara är krig och oro och attentat, så har Israel inte dragit sig tillbaka på ett tag. I nuläget tror jag verkligen inte att de vill ha dessa områden. Men de vill inte heller bli beskjutna ifrån dem! 

    Jo, jag har läst på lite. Och det är ganska uppenbart vad som stämmer och vad som inte stämmer. Det här kan ju beläggas. 
  • AndreaBD
    Anonym (Förnuft) skrev 2023-10-30 12:55:47 följande:
    Så mycket lögner och påståenden och du skäms inte ens? Vanliga muslimer är precis som andra människor från vilken annan religion som helst. Att påstå att vanliga muslimer kläcker ur sig ogenerat att otrogna ska dödas är äcklig rasistisk propaganda som är exakt samma som nazityskarna hade mot judar. I nästan varje tråd, oavsett ämnet, så vinklar du allt till att handla om muslimer och kommer med totalt osanna uppgifter som är ren rasistisk propaganda. 
    Tror du inte att jag känner tillräckligt många muslimer? Haha, rasistiskt att påpeka att man måste tolka om, tala om för folk att inte ta religionen så bokstavligt. Jag har sett diskussioner mellan MUSLIMER om detta, tysk TV har mer utbud där. Ljuger dessa imaner och muslimska religionsforskare?
  • AndreaBD
    Embla twopointoh skrev 2023-10-28 09:22:31 följande:
    Palestinier blir som sagt hjärntvättade redan från barnsben att icke-muslimer, och främst judar, ska utplånas.

    Islam lär ju faktiskt det, att icke-muslimer ska antingen omvändas eller dö, typ. Alla muslimer följer sedan inte detta slaviskt (man måste skilja på individer och själva religionen), men att förneka vad som står i Koranen och Haditherna är inte konstruktivt. Framför allt behöver man förstå detta för att inse att så länge Hamas (eller annan motsvarande grupp) styr, kommer det aldrig att bli fred i området, eftersom precis som du säger så är inte Hamas ute efter fred eller ens sitt folks bästa, utan efter att utplåna alla judar.
    Man borde hålla tillbaka extremisterna på båda sidor förstås. Jag förstår ju inte heller varför Israel måste ta så stor hänsyn till de ortodoxa/ultra-ortodoxa. De är ju också extremister. Och det spelar ju tyvärr också in när det är val. De som sitter i regeringen nu är ju inte optimala. 
Svar på tråden Kriget mellan Hamas och Israel visar var alla EGENTLIGEN står