• yny

    Vad tänker ni om vaccinet mot RS-virus?

    Hur tänker ni kring RS-vaccinet? Kommer ni ta det? Varför, varför inte? :) 

  • Svar på tråden Vad tänker ni om vaccinet mot RS-virus?
  • Maymom

    Hinner inte ta det innan bf så har inte helt tänkt igenom det, började kolla upp det, så kanske att jag hade tagit det om det hade funnits tillgängligt redan nu.

    Tog precis kikhosta och har bokat tidfördelning influensa men samtidigt är ju det mer beprövade vaccin så kändes mer självklart.

  • cotlettis

    Jag tog influensa och kikhosta i veckan och kommer ta RS nästa vecka privat.

    På vårdcentralen sa dom att de kommer få RS tillgängligt under nästa år, det har inte hunnit bli upphandlat än. Eftersom jag är beräknad i mitten av december och storebror är på förskolan så tänker jag ta det. Har hört vissa som ska hålla syskon hemma i vinter för att minska risken men det vägrar jag göra, då klarar jag nog inte det. Så vaccin blir det för min del.

    Hur tänker ni andra? 

  • Maymom
    cotlettis skrev 2023-11-02 21:02:30 följande:

    Jag tog influensa och kikhosta i veckan och kommer ta RS nästa vecka privat.

    På vårdcentralen sa dom att de kommer få RS tillgängligt under nästa år, det har inte hunnit bli upphandlat än. Eftersom jag är beräknad i mitten av december och storebror är på förskolan så tänker jag ta det. Har hört vissa som ska hålla syskon hemma i vinter för att minska risken men det vägrar jag göra, då klarar jag nog inte det. Så vaccin blir det för min del.

    Hur tänker ni andra? 


    Här finns det inte att ta än. Bara pensionärer som får ta det privat.


    Det är ju tydligen inte ens bestämt vilket av vaccinen man ska upphandla för gravida...

  • yny
    cotlettis skrev 2023-11-02 21:02:30 följande:

    Jag tog influensa och kikhosta i veckan och kommer ta RS nästa vecka privat.

    På vårdcentralen sa dom att de kommer få RS tillgängligt under nästa år, det har inte hunnit bli upphandlat än. Eftersom jag är beräknad i mitten av december och storebror är på förskolan så tänker jag ta det. Har hört vissa som ska hålla syskon hemma i vinter för att minska risken men det vägrar jag göra, då klarar jag nog inte det. Så vaccin blir det för min del.

    Hur tänker ni andra? 


    I min region finns det tillgängligt men det är ju väldigt dyrt, nästan 2500kr. Jag har inga barn sen tidigare och både min och min sambos familj bor långt bort så det kommer nog dröja ett tag innan vi får besök, och vi har inte många runtomkring som har små barn heller. Så jag kommer inte ta vaccinet men hade kanske tänkt annorlunda om jag hade haft fler små barn. 
  • cotlettis

    Min telefon krånglar så det gick inte att citera.

    Jag kollade först på Vaccin direkt men de hade inte, sen fick jag höra att det fanns hos Svea Vaccin för gravida. Och kostar 2050kr. 

  • Maymom
    cotlettis skrev 2023-11-07 20:14:55 följande:

    Min telefon krånglar så det gick inte att citera.

    Jag kollade först på Vaccin direkt men de hade inte, sen fick jag höra att det fanns hos Svea Vaccin för gravida. Och kostar 2050kr. 


    Har också fått höra att de har det och att även om det inte står på hemsidan, så ska det finnas. (står bara att de har vaccinet för 60+ och inte det som är godkänt för gravida)
  • cotlettis
    Maymom skrev 2023-11-07 20:25:06 följande:
    Har också fått höra att de har det och att även om det inte står på hemsidan, så ska det finnas. (står bara att de har vaccinet för 60+ och inte det som är godkänt för gravida)
    Jag har en kompis som tog det hos Svea så de har det. Jag ska gå dit i slutet av veckan.
  • Maymom
    cotlettis skrev 2023-11-07 20:35:58 följande:
    Jag har en kompis som tog det hos Svea så de har det. Jag ska gå dit i slutet av veckan.
    Ja det var så jag hörde det också. (Men dumt att de inte skriver ut det på hemsidan så fler får infon.)
  • Luh
    Läängtarså skrev 2024-01-02 21:32:07 följande:

    Ni som har tagit vaccin, hur mådde ni efteråt ? Biverkningar? 


     Jag tog mitt vaccin igår, jag vet inte om det är en bieffekt eller om det är så att det börjar hända något nu? Jag har förmodligen fått feber, ska ta tempen sen :) förutom det har jag fruktansvärt ont i ländrygg, höfter, ljumskar och smärtan strålar ner mot benen. 

    Jag har BF 14/2 och är nu i v. 34+6, men graviditeten har varit väldigt tuff så jag blir bara glad om den vill komma ut nu. :) 


    Förutom detta så mår jag helt okej, är väldigt öm runt området de sprutade in vaccinet. 

  • Läängtarså

    Jag tog mitt idag. brukar inte reagera på vaccin, men får se med denna. 

    de sa att man kunde få feber, kräkning, diarré. Men hoppas man slipper ????

    Har också haft tuff graviditet och jag har bf 7/2, men bm har redan bokat läkartid för att diskutera igångsättning 🙏 hoppas!!! 

  • Luh
    Läängtarså skrev 2024-01-03 20:08:43 följande:

    Jag tog mitt idag. brukar inte reagera på vaccin, men får se med denna. 

    de sa att man kunde få feber, kräkning, diarré. Men hoppas man slipper ????

    Har också haft tuff graviditet och jag har bf 7/2, men bm har redan bokat läkartid för att diskutera igångsättning 🙏 hoppas!!! 


    Åkte in samma kväll då något var annorlunda med kroppen plus att jag då hade haft feber. Bebis mådde bra, men jag hade sammandragningar :) Slapp kräkningar och diarré iallafal. 😅

    Är fortfarande öm runt området hon stack mig på.


    Hur mår du? Håller tummarna för din/er skull att ni får igångsättning! 🙏 

  • Läängtarså
    Luh skrev 2024-01-06 07:26:07 följande:

    Åkte in samma kväll då något var annorlunda med kroppen plus att jag då hade haft feber. Bebis mådde bra, men jag hade sammandragningar :) Slapp kräkningar och diarré iallafal. 😅

    Är fortfarande öm runt området hon stack mig på.


    Hur mår du? Håller tummarna för din/er skull att ni får igångsättning! 🙏 


    Skönt att bebis mådde bra! 🤩 

    Jag har bara fått lätt huvudvärk dagen efter- behövde åka in för jag hade något högre undertryck än vanligt. Rädd att det var havandeskapsförgiftning. 🥹 Det visade sig att det inte var havandeskapsförgiftning och bebis mådde bra här med. 

    Antagligen liten biverkning efter vaccin. Men huvudvärken släppte senare samma dag.

    Bebis och jag mår superfint. Hoppas att vaccinet Kan vara till nytta för bebis och att man slipper det otäcka viruset. 
Svar på tråden Vad tänker ni om vaccinet mot RS-virus?