• Anonym (Ts)

    Ökningsperiod vid 2 mån??

    Har en tvålånaders bebis som sista tiden velat amma typ KONSTANT. Är det en ökningsperiod vid 2 mån så de beställer mer mat? 


    Han äter tills han kräks överskott och vill äta igen en timme senare. Ammar också typ 30 min per gång så jag är tvärlåst!! Brösten är ju konstant som två tomma påsar med, känns som de aldrig hinner ikapp (han får dock igång utdrivningen varje anning så nåt kommer ju).

    Mitt förra barn delammade jag från start pga problem första veckorna som omöjliggjorde helamning så det här är nytt för mig.

    Han känns hungrig jämt nu, men eftersom han dela kräks överskott och dels ändå vägrar flaska vet jag varken ut eller in.

  • Svar på tråden Ökningsperiod vid 2 mån??
  • BuoBä

    Japp, typisk ökningsperiod runt 8 veckor. Jag kom inte upp ur soffan på hela eftermiddagarna och kände mig som en urvriden trasa. Men det går över, oftast på en vecka eller två. 

  • Anonym (Ts)
    BuoBä skrev 2023-11-04 19:31:47 följande:

    Japp, typisk ökningsperiod runt 8 veckor. Jag kom inte upp ur soffan på hela eftermiddagarna och kände mig som en urvriden trasa. Men det går över, oftast på en vecka eller två. 


    Vi är vid 9,5 v och det har hållt på en liten tid nu så det kanske stämmer då, men nu är det värre än nånsin. Vill inte framkalla kräkningar men när han äter till han kräks och sen bara vill ha mer känns det hopplöst. Kan ju inte ge så mkt för honom om han ändå kräks, men försöker jag bryta så blir det gallskrik.

    Känns som det inte kan komma så mkt varje gång med tanke på hur tuttarna känns, men kräket tyder ju på motsatsen.
  • BuoBä

    Det är bara att försöka hålla ut. Vi gav flaska ett par kvällar när jag bara inte orkade mer för att jag varken hunnit äta eller gå på toa, men det finns som regel tillräckligt med mat fast brösten känns helt urvridna. 

    Efter den fasen så tyckte jag att det lugnade ner sig betydligt, och produktion stabiliserades så att brösten varken kändes sprängfulla eller helt tomma. 

    Heja dig!! Hjärta

  • Anonym (Ts)
    BuoBä skrev 2023-11-04 19:49:59 följande:

    Det är bara att försöka hålla ut. Vi gav flaska ett par kvällar när jag bara inte orkade mer för att jag varken hunnit äta eller gå på toa, men det finns som regel tillräckligt med mat fast brösten känns helt urvridna. 

    Efter den fasen så tyckte jag att det lugnade ner sig betydligt, och produktion stabiliserades så att brösten varken kändes sprängfulla eller helt tomma. 

    Heja dig!!  // Hjärta


    Önskar jag kunde ge flaska men bebis är hopplös på det mot mig, och det verkar som det triggar kräkreflexen ibland. Min sambo kanske skulle kunna dock, tror bebis förknippar mig med bröst nu liksom. Bra förslag, är helt slut av allt ätande och skrik så fort jag inte langar fram nröstet på två röda. En middag vid bordet vore en sån lyx.

    Hoppas vi är vid slutet snart. Innan denna konstanta amning  var brösten ofta smärtande överfulla varvat med slappa så jag skulle bara vilja få mer stabilitet i det.
Svar på tråden Ökningsperiod vid 2 mån??