• Anonym (TS)

    Nyanställda får högre lön...

    Jag arbetar inom social arbete. Började mitt jobb för 3 år sedan och insåg ganska snabbt att andra som började samtidigt fick högre lön än mig. Trots att jag hade tidigare erfarenhet på samma arbetsplats, 7 år i branchen och 6 år sedan examen.
    Nu när det gått 3 år ligger jag efter i lön med flera tusen. Nyanställda och helt nyutexaminerade får flera tusen högre i lön än mig. Facket säger att det är svårt att få upp lönen och att de typ rekommenderar mig att byta jobb och komma tillbaka.. Är det rimligt?

  • Svar på tråden Nyanställda får högre lön...
  • Anonym (Chef)

    Nej, men det är din möjlighet att på kort sikt få upp din lön

  • Mrs Moneybags

    Det är tyvärr så att för kvinnor speciellt, är det enklaste och bästa sättet att höja lönen att byta jobb. 


    Det stämmer med andra ord vad ditt fack säger. Byt jobb, var lite fräck. Jobba tre år här och två år där. Det lönar sig med tusenlappar i din plånbok. Det var många år sedan som det lönade sig att vara lojal. 

  • Jemp

    Det brukar vara så som de andra skriver tyvärr. Men har du provat att begära rättelse? 

  • Anonym (Lokalfacklig)

    Tyvärr är det ofta så man får göra. Arbetsgivaren vill sällan göra en satsning utöver det vanliga löneutrymmet.

    När vi förhandlar för medlemmar kan vi ibland få upp arbetsgivarens ursprungliga bud med några hundralappar. Det kan vara bra att veta att ofta tar arbetsgivaren de hundralapparna från några som inte är fackligt anslutna. Det är jobbigare för arbetsgivaren att motivera för oss som förhandlar för medlemmar varför en annan medlem ska få en lägre höjning än tidigare föreslaget. Det händer så klart även det, men i fyra av fem fall tar arbetsgivaren inte summan från någon annan av våra medlemmar. Vi vet ju inte om arbetsgivaren skjuter till extra pengar eller ej, men högst troligt är det någon annan medarbetare som får lite sämre löneökning.

    Lite sidospår:
    Hur förhandlar vi för en medlem? Vi utgår från det underlag medlemmen gett oss. Vi påtalar snedsitsar, t.ex. de som halkat efter lönemässigt, och ibland lyckas vi få till en långsiktig (2-3 år) satsning på vissa personer så de ska hanna rätt.  Med det sagt har jag varit med om att förhandla upp en lön med över 20%, på en gång, men det är extremt sällsynt. Det var då en person arbetsgivaren verkligen inte vill förlora. Vi kunde i förhandlingen även visa hur bra den presterar (vilket arbetsgivaren även redan visste) och jämföra med löner för den yrkeskategorin i samhället i stort. Vi sa också rakt ut till arbetsgivaren att om vår medlem är missnöjd och inget händer med lönen så kommer vi svara den med just detta: tyvärr måste man oftast byta arbetsplats för att få upp lönen. Vet inte om just det tog skruv i det fallet, men resultatet blev en väldigt bra höjning.

    Så ibland kan det lyckas, men då är det nästan uteslutande en medlem som presterar enormt bra och nästintill är oumbärlig för arbetsgivaren. Alla "normalduktiga" skiter oftast arbetsgivaren i om de slutar för de går trors allt att ersätta. Vi kan, som tidigare nämnt, kanske få upp budet lite.

    Ibland kan man få arbetsgivaren att matcha den nya lönen när man kommer och ska säga upp säg för att man hittat nytt jobb med bättre lön. Men man måste ha ett nytt jobb klart för att arbetsgivaren ens ska överväga det.

    Ytterligate ett litet sidospår:
    Vi får däremot aldrig säga till medlem eller någon annan vad som sades om en viss person vid förhandlingarna. Vi kan ge exempel på hur vi förhandlar i allmänhet, men aldrig prata om vad som sades vid en viss förhandling. Det får inte arbetsgivaren heller göra. Lönebeslutet är alltid arbetsgivarens. Så om en person får ett påslag på säg 1000 kronor och är skitförbannade på oss som förhandlade för att 1000 kronor var alldeles för lite. Då kan inte vi säga att arbetsgivaren ville egentligen ge dig 0 kronor och vi lyckades trots det få till 1000 kronor. Arbetsgivaren får inte heller säga saker som "facket begärde inte mer för dig" eller liknande. Återigen, alltid arbetsgivarens beslut.

  • Anonym (L)

    Det är inte ovanligt att nyanställda får högre lön än de som varit anställda flera år och det gäller oavsett kön.
    Med de låga löneökningar som ofta gäller så behöver man byta jobb för att kunna få upp lönen ordentligt. Allt handlar om ingångslönen, är den låg kommer du alltid att ligga lågt.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Lokalfacklig) skrev 2023-11-08 08:27:56 följande:

    Tyvärr är det ofta så man får göra. Arbetsgivaren vill sällan göra en satsning utöver det vanliga löneutrymmet.

    När vi förhandlar för medlemmar kan vi ibland få upp arbetsgivarens ursprungliga bud med några hundralappar. Det kan vara bra att veta att ofta tar arbetsgivaren de hundralapparna från några som inte är fackligt anslutna. Det är jobbigare för arbetsgivaren att motivera för oss som förhandlar för medlemmar varför en annan medlem ska få en lägre höjning än tidigare föreslaget. Det händer så klart även det, men i fyra av fem fall tar arbetsgivaren inte summan från någon annan av våra medlemmar. Vi vet ju inte om arbetsgivaren skjuter till extra pengar eller ej, men högst troligt är det någon annan medarbetare som får lite sämre löneökning.

    Lite sidospår:
    Hur förhandlar vi för en medlem? Vi utgår från det underlag medlemmen gett oss. Vi påtalar snedsitsar, t.ex. de som halkat efter lönemässigt, och ibland lyckas vi få till en långsiktig (2-3 år) satsning på vissa personer så de ska hanna rätt.  Med det sagt har jag varit med om att förhandla upp en lön med över 20%, på en gång, men det är extremt sällsynt. Det var då en person arbetsgivaren verkligen inte vill förlora. Vi kunde i förhandlingen även visa hur bra den presterar (vilket arbetsgivaren även redan visste) och jämföra med löner för den yrkeskategorin i samhället i stort. Vi sa också rakt ut till arbetsgivaren att om vår medlem är missnöjd och inget händer med lönen så kommer vi svara den med just detta: tyvärr måste man oftast byta arbetsplats för att få upp lönen. Vet inte om just det tog skruv i det fallet, men resultatet blev en väldigt bra höjning.

    Så ibland kan det lyckas, men då är det nästan uteslutande en medlem som presterar enormt bra och nästintill är oumbärlig för arbetsgivaren. Alla "normalduktiga" skiter oftast arbetsgivaren i om de slutar för de går trors allt att ersätta. Vi kan, som tidigare nämnt, kanske få upp budet lite.

    Ibland kan man få arbetsgivaren att matcha den nya lönen när man kommer och ska säga upp säg för att man hittat nytt jobb med bättre lön. Men man måste ha ett nytt jobb klart för att arbetsgivaren ens ska överväga det.

    Ytterligate ett litet sidospår:
    Vi får däremot aldrig säga till medlem eller någon annan vad som sades om en viss person vid förhandlingarna. Vi kan ge exempel på hur vi förhandlar i allmänhet, men aldrig prata om vad som sades vid en viss förhandling. Det får inte arbetsgivaren heller göra. Lönebeslutet är alltid arbetsgivarens. Så om en person får ett påslag på säg 1000 kronor och är skitförbannade på oss som förhandlade för att 1000 kronor var alldeles för lite. Då kan inte vi säga att arbetsgivaren ville egentligen ge dig 0 kronor och vi lyckades trots det få till 1000 kronor. Arbetsgivaren får inte heller säga saker som "facket begärde inte mer för dig" eller liknande. Återigen, alltid arbetsgivarens beslut.


    Tack för ett utförligt svar.
    Men vad menar du med "Vi utgår ifrån det underlag medlemmen ger oss". Vad är det för underlag? Mitt fack har aldrig inhämtat något underlag från mig inför lönerevision. Jag ligger bland de lägsta på arbetsplatsen och det handlar egentligen om att jag är dålig på att förhandla och har svårt att se mitt egna värde. 
    Däremot så nu efter 3 år så har jag otroligt mycket extra uppdrag. Är brandombud på arbetsplatsen, mentor till nyanställda och har övriga planerings- och mentorsroller. Går ibland in för chef på vissa möten etc och jobbar rent av häcken av mig med olika sidouppdrag och gör det extra för mina kollegor. Jag är en väldigt uppskattad medarbetare men får ingen bra ökning. Jag tror det grundar sig mycket i att jag är för dålig på att prata för mig själv, men jag har blivit bättre på det senaste året. Förra året fick jag till mig att jag fick högsta ökningen på arbetsplatsen. 800:- och skrev under lönen, men sedan när jag fick ut lönelistorna hade andra kollegor fått upp till 2000:- i ökning. Kollegor som redan ligger högt i lön. Upplever att det föreligger en tystnadskultur på jobbet och de som inte ifrågasätter eller säger emot chefen belönas med högre ökningar. Jag som är en trogen anställd. Jobbar övertid, utför alla arbetsuppgifter etc men säger ifrån ibland upplever att jag inte får samma ökning. Jag utför själv vissa arbetsuppgifter som andra på arbetsplatsen inte kan vilket jag känner borde vara av vikt för arbetsgivaren att jag är kvar. Jag tänker att de borde tjäna mer på att ge mig en större ökning för att ha kvar mig jämfört med att bekosta en ny rekrytering som ändå skulle lönesatts högre än mig...
  • Anonym (Juli)

    Jag vet en som gick till sin chef och sa att antingen kunde hon byta jobb en tag och sen komma tillbaka och då få en lika hög lön som övriga nyanställda, eller så kunde chefen ge henne en rättvis lön direkt utan allt det strul byte av tjänst skulle betyda för både henne och chefen. Det blev en bra löneökning. 

  • Anonym (Chef)
    Anonym (Juli) skrev 2023-11-08 15:32:07 följande:

    Jag vet en som gick till sin chef och sa att antingen kunde hon byta jobb en tag och sen komma tillbaka och då få en lika hög lön som övriga nyanställda, eller så kunde chefen ge henne en rättvis lön direkt utan allt det strul byte av tjänst skulle betyda för både henne och chefen. Det blev en bra löneökning. 


    Det funkar bra om man är beredd att sluta och ta ett nytt jobb om chefen säger nej.
  • fribygg

    Nog fungerar det ibland att säga upp sig  med anledningen att man är felbetald för att få upp lönen, lyckas det är det bra och annars skaffar man ju ett nytt bättre betalt jobb. Är man lättersättlig eller obekväm får man räkna med att arbetsgivaren accepterar uppsägningen och skaffar nån annan att utföra jobbet.

Svar på tråden Nyanställda får högre lön...