• Akymo

    Vad kostar det i el?

    Vad kostar det i el om man förbrukar ca 420 kWH per månad? Någon som vet eller kan hjälpa mig.

  • Svar på tråden Vad kostar det i el?
  • EnAnonumius
    Akymo skrev 2023-11-10 23:26:23 följande:
    Vad kostar det i el?

    Vad kostar det i el om man förbrukar ca 420 kWH per månad? Någon som vet eller kan hjälpa mig.


    Finna inga "universal"-mallar på det.

    Utan det beror ju helt på vilket elområde du bor på och vilket elavtal du har.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Elin)

    Håller fullständigt med EnAnimunis.

    Du kan själv räkna ut det genom att ta reda på vad den fasta avgiften är för abonnemang hos leverantören och sedan titta vad kostnaden per kWh kostar. Då får du iaf ett hum.

  • Akymo

    Men vad exakt kostar det eller snarare vad exakt är det man betalar för? För det är väl mer än bara kWH priset?

    Jag bor i elområde 4.

    Om man ska välja fast avtal, rörligt eller timavtal beror ju också på priset och väljer det som är billigast.

    Jag har ju fått alla blandade siffror från 200 kr till 3000 kr, och det är en stor skillnad. Har provat att bara ändra siffror med i en väns faktura och då blev det ca 1300 kr. Kan det stämma? 

    Går man in på eon hemsida står det 700 kr och andra el bolag så kan det hamna på 200-300 (exempelvis Vattenfall eller Skellefteå Kraft)

    Så om någon vet eller kan hjälpa mig för jag blir inte klok på vad det kan kosta.

  • FtS70

    Jag betalade nyss en räkning för ett hus i elområde 4 med rörligt pris från Skellefte kraft. 54 öre/kwh plus månadsavgift 36 kr och sedan moms på det. Nätavgiften minns jag inte riktigt vad den ligger på .

  • Akymo
    FtS70 skrev 2023-11-11 14:22:40 följande:

    Jag betalade nyss en räkning för ett hus i elområde 4 med rörligt pris från Skellefte kraft. 54 öre/kwh plus månadsavgift 36 kr och sedan moms på det. Nätavgiften minns jag inte riktigt vad den ligger på .


    Är momsen på el 25%? 

    Så 54 x 420 = 226,80 kr
    med moms 0,25 x 226,80 = 283,50 kr
    plus 36 kronor 319,50 kr

    Kan det verkligen stämma?

    Har ju sett räkningar på under 420 kWh och under 54 öre / kwh hamna på över tusenlapp. Måste finnas mer som läggs på? 
  • Grey Man

    Du har energiskatt också. Vi kör Tibber som är så kallade "spotpriset" där du kan styra efter vad kWh priset är just nu. Just nu ligger det på 53 öre inkl skatt så nu är det smart att elda på. 

  • Aniiee

    Så här:

    Abbonnemanget, som kostar X kronor i månaden eller om året. 
    +
    Elöverföringskostnad, som är beroende av hur mycket el du använder på en dag. 
    +
    Energiskatten, som är 0.392 kr/kWh
    +
    Moms som beräknas på de tre punkterna ovan
    +
    En årsavgift
    +
    Själva elkostnaden, jag har rörlig
    +
    Spotpåslag
    +
    Kostnad för cerifikat
    +
    Moms, som räknas på punkterna från förra momsen

    Be mig inte förklara vad alla dessa punkter faktiskt är för något, jag har inte jättebra koll på teknikaliteterna.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Akymo


    Så om totala avgiften är på 306 kr / mån och jag förbrukar 420 kWh per månad så skulle det isåfall bli
    62,46 x 420 = 262,33 kr
    262,33 + 306 = 568,33 kr
    och om fast avgift på 45 kr månaden 
    568,33 + 45 kr = 613,33 kr
    och om el avtalet med hyresvärden avgift är på 520 kr / år 
    520/12 ca 43 kr
    så 613,33 + 43 kr = 656,33 kr skulle jag betala i snitt per månad? 
    Om öres priset är på 62,46 öre per kWh och inte stiger/sjunker för isåfall blir kostnaden lägre/högre? 

    Har jag missat nåt eller är det här rätt?

    låter väldigt billigt isåfall om det skulle vara rätt det här.
  • Akymo
    Aniiee skrev 2023-11-11 15:14:29 följande:

    Så här:

    Abbonnemanget, som kostar X kronor i månaden eller om året. 
    +
    Elöverföringskostnad, som är beroende av hur mycket el du använder på en dag. 
    +
    Energiskatten, som är 0.392 kr/kWh
    +
    Moms som beräknas på de tre punkterna ovan
    +
    En årsavgift
    +
    Själva elkostnaden, jag har rörlig
    +
    Spotpåslag
    +
    Kostnad för cerifikat
    +
    Moms, som räknas på punkterna från förra momsen

    Be mig inte förklara vad alla dessa punkter faktiskt är för något, jag har inte jättebra koll på teknikaliteterna.


    Okej det här låter väldigt korrekt, så min föregående inlägg är troligtvis fel. Tyckte det lät för billigt. Men är det någon idag som bor i lägenhet idag och förbrukar mellan 200-500 kwh per månad och vet vad ni ungefär betalar?

    Om jag förstår det rätt så avgör bara elområdet 1-4 vilket kWh pris ligger på, och inte abonnemangs kostnaden, energiskatten, elöverföringen, momsen, årsavgiften, cerifikat kostnad. 

    Det kanske är omöjligt att räkna ut men vill ha ett hum vad det kan kosta om det rör sig om 3000 kronor per månad eller om det går att få det under 1000 kr.
  • Aniiee
    Akymo skrev 2023-11-11 15:21:21 följande:
    Okej det här låter väldigt korrekt, så min föregående inlägg är troligtvis fel. Tyckte det lät för billigt. Men är det någon idag som bor i lägenhet idag och förbrukar mellan 200-500 kwh per månad och vet vad ni ungefär betalar?

    Om jag förstår det rätt så avgör bara elområdet 1-4 vilket kWh pris ligger på, och inte abonnemangs kostnaden, energiskatten, elöverföringen, momsen, årsavgiften, cerifikat kostnad. 

    Det kanske är omöjligt att räkna ut men vill ha ett hum vad det kan kosta om det rör sig om 3000 kronor per månad eller om det går att få det under 1000 kr.
    Grejen är ju att allt det där avgörs av inte bara förbrukningen utan även av spotpriset, och har du rörligt så kan det svaja ordentligt. Jag bor i lägenhet och vi förbrukar just under 300 kWh i månaden. Förra månaden blev det 450 kr totalt på elräkningen. Det är den llägste vi haft på flera år, med rejäl marginal. Denna månads räkning ligger förmodligen högre, jag har inte kollat än. När det var som högst elpris betalade vi 1300 för en månad, med lite mindre förbrukning än vanligt. Fast vi bor i elområde 3 så vi har lite billigare, i gemen, än i 4an.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Akymo
    Aniiee skrev 2023-11-11 15:56:14 följande:
    Grejen är ju att allt det där avgörs av inte bara förbrukningen utan även av spotpriset, och har du rörligt så kan det svaja ordentligt. Jag bor i lägenhet och vi förbrukar just under 300 kWh i månaden. Förra månaden blev det 450 kr totalt på elräkningen. Det är den llägste vi haft på flera år, med rejäl marginal. Denna månads räkning ligger förmodligen högre, jag har inte kollat än. När det var som högst elpris betalade vi 1300 för en månad, med lite mindre förbrukning än vanligt. Fast vi bor i elområde 3 så vi har lite billigare, i gemen, än i 4an.
    Så om ni hade förbrukat runt 400-420 kwh så hade ni kanske landat på 600,700,800 totalt om det varit samma öre per kwh som den på 450 ? Så det kanske är möjligt då att hamna under 1000 kr per månad om el priserna är som dem är nu (rätt billigt) ? Förstår jag de rätt?

    Det skiljer lite men inte så jätte mycket mellan elområde 3 och 4, tror det är max 5 öre per kwh, men vet inte om man räknar på skatt och moms och andra avgifter med på det så det blir större skillnad. 

    Får jag fråga vilket el bolag ni har?
  • Aniiee
    Akymo skrev 2023-11-11 17:32:25 följande:
    Så om ni hade förbrukat runt 400-420 kwh så hade ni kanske landat på 600,700,800 totalt om det varit samma öre per kwh som den på 450 ? Så det kanske är möjligt då att hamna under 1000 kr per månad om el priserna är som dem är nu (rätt billigt) ? Förstår jag de rätt?

    Det skiljer lite men inte så jätte mycket mellan elområde 3 och 4, tror det är max 5 öre per kwh, men vet inte om man räknar på skatt och moms och andra avgifter med på det så det blir större skillnad. 

    Får jag fråga vilket el bolag ni har?
    Omöjligt att säga. Vilket väl är det alla försöker säga till dig.

    Just idag är snittspotpriset för elområde 3 29,73 öre/kwh, och för elområde 4 48,63 öre. Det är inte en skillnad på 5 öre, utan nästan dubbla priset. Imorgon är snittspotpriset högre i område 3 och lägre i område 4, så skillnaden blir mindre.  Och sen, så klart, som du är inne på , skatt och moms och hela faderullan. Men jag utgår från det rörliga priset. 

    Vi är tråkiga och har Vattenfall. Det anses väl vara dyrt men vi får i alla fall bara en räkning vilket är en vinst för mig.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • EnAnonumius
    Akymo skrev 2023-11-11 14:03:26 följande:

    Men vad exakt kostar det eller snarare vad exakt är det man betalar för? För det är väl mer än bara kWH priset?

    Jag bor i elområde 4.

    Om man ska välja fast avtal, rörligt eller timavtal beror ju också på priset och väljer det som är billigast.

    Jag har ju fått alla blandade siffror från 200 kr till 3000 kr, och det är en stor skillnad. Har provat att bara ändra siffror med i en väns faktura och då blev det ca 1300 kr. Kan det stämma? 

    Går man in på eon hemsida står det 700 kr och andra el bolag så kan det hamna på 200-300 (exempelvis Vattenfall eller Skellefteå Kraft)

    Så om någon vet eller kan hjälpa mig för jag blir inte klok på vad det kan kosta.


    Fortfarande så kan man inte säga exakta priser.
    För som jag skrev tidigare så handlar det ju om vilket elavtal man skaffar sig.

    Om du bor på elområde 4 så är det ju de priserna som elområde 4 har som gäller för dig. Och de olika elavtalen för elområde 4...
    Sedan så får du ju kolla igenom avtalen med.
    Olika elbolag har ju lite olika avtal som gör att priserna påverkas.

    Det för 2-300kr låter ju som om du har fått priserna för elområde 1.

    Du kan ju annars gå in på
    https://www.elskling.se/

    Där får du ju upp en bra lista på jämförelse på elavtal som finns på ditt elområde.  För när du skriver in ditt postnummer där så får du automatiskt priserna för ditt elområde, då elområde4.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • MsM84

    Nätavgifterna är en stor del av kostnaden så frågan är också vem som är nätägare och vad det kostar. Sökte p lägenhet i närheten av mig (Skåne) med eon som nätägare och med 4000 kWh/år skulle elnäts-fakturan ligga på ca 500/mån och sen tillkommer elhandels-faktura (som kan variera väldigt beroende på månadens elpris). 

Svar på tråden Vad kostar det i el?