Inlägg från: Anonym (Lagom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lagom)

    Hur stort lån är lagom

    Jag köpte ut mitt ex ur huset för 1 år sedan för jag ville bo kvar med mina tre barn. Jag har därför på tok för stora lån just nu. Jag fokuserar därför på att amortera så mycket som möjligt nu. 


    Jag prioriterar inte bort utflykter, mindre resor och annat som har med barnen att göra. Men allt övrigt. Inga sommar eller höstblommor i trädgården, inga kläder, matlåda på jobbet, inget pensionsspar, ingen träning utöver vad friskvårdsbidrager räcker till. Absolut inga renoveringar eller liknande.


    Jag tjänar ca 50 000 i månaden. 
    Jag har själv satt en gräns vad jag vill komma ner till innan jag börjar leva mer som förut. tror det tar max tre år till


    Vad tycker du skulle vara lagom
    stort lån för mig? 

  • Svar på tråden Hur stort lån är lagom
  • Anonym (Lagom)
    EnAnonumius skrev 2023-11-12 12:05:29 följande:
    Du skriver att du har "stora lån" nu.
    Du ger ju noll info om vad du skall med ett lån till, till när du redan har stora lån.

    Hur skall andra veta vad som är ett lagom stort lån för dig i din sits, baserat på den informationen du ger?

    Så hur skall någon kunna hjälpa dig? När du ge så knapphändig information som ge absolut inget av värde för att kunna hjälpa dig.
    Jag tog lånet för att köpa ut mitt ex ut huset. Ursäkta om det blev otydligt. 
  • Anonym (Lagom)
    Anonym (Yconoma) skrev 2023-11-12 12:10:01 följande:

    Om du ligger runt 50 k brutto så har du ut ca 38+ barnbidragen.

    Om villan kostade 5 Mkr så har du kanske lån på 2 Mkr nu (för ni hade väl något gemensamt kapital så du kom under hälften?).

    Det måste vara ett nytt lån om ni nyss har splittat, så jag antar en ränta på minst 5%. Det innebär 8 400/månad i bara ränta, och om du amorterar tungt så kanske 3% till för totalt 13 400 kr/mån bolånekostnad.

    Du behöver fortfarande ha en buffert för akuta saker som byte av vitvaror osv.

    Vid en belåningsgrad <30 % har man historiskt sagt att det är bättre utväxling på pengarna över tid som investerade, men just nu är det lite speciellt läge på marknaden och att betala på bolånet är mindre risk.

    Så att amortera ner till 1,3-1,5 Mkr i lån på ett 5 M objekt stärker din ekonomi, men du bör ha utrymme till lite sparande och investering också, skulle jag säga.


    Huset kostade betydligt mer än så tyvärr och lånet är också betydligt högre i dagsläget. Men svaret är helt relevant. För att komma ner till1,5 på tre år behöver jag ännu aggressivare amortering men jag ska fundera på det. På 5 år kan jag nog klara det.  Tack för bra svar!
  • Anonym (Lagom)
    EnAnonumius skrev 2023-11-12 12:23:37 följande:
    Det var ju inte till någon hjälp.
    Tänk efter lite.

    Du frågar vad som är ett lagom stort lån för dig, men du ger ju inte de viktigaste uppgifterna för att kunna hjälpa dig.

    Hur skall folk kunna hjälpa dig med den informationen du har gett?
    Snälla tänk efter innan du svara på den frågan.

    Denna informationen finns..

    Du tog ett lån för att lösa ut ditt ex.
    (Noll, info om hur mycket du amorterar på det)

    Du har "stora lån", är det huslån plus det extra lånet du tog för att lösa ut exet du menar?

    Det är detta som info finns om. Men du utelämnar ju det absolut viktigaste för att kunna ge dig hjälp.

    Hur mycket amorterar du i så fall på huslånet+det andra lånet?

    Hur mycket har du kvar efter dina amorteringar på lånet/lånen, och de andra vanliga hushållsutgifterna?

    (Med hushållsutgifter så är det el, mat. bensin [eller om du åker buss busskort], mat, internet kläder etc etc.. )

    Att säga att du tjänar 50 000kr i månade säger ju inget i sammanhanget när resten av det viktiga uppgifterna saknas.

    Min fråga ju hur mycket bör jag amortera. Då förstår jag inte varför jag ska skriva hur mycket jag amorterar idagsläget. Då färgar jag ju ditt svar  


    ja det stora lånet är huslånet jag tog för att lösa ut exet. Det finns inget annat lån. Osäker hur jag ska kunna skriva det tydligare. 


    hushållsutgifter varierar varje månad men jag har dragit ner på allt som inte påverkar barnen som jag sa. Har varken bil eller busskort. Men som jag skrev gör jag mindre resor med barnen och då betalar jag tågbiljetter för det. 

  • Anonym (Lagom)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-11-12 12:10:32 följande:
    Fortfarande för lite information. Med den informationen du har är svaret 1miljon till 10 miljoner. 
    10 milj? Ok jag är faktiskt redan under det. Tack för svaret. 
  • Anonym (Lagom)
    Anonym (Yconoma) skrev 2023-11-12 12:34:52 följande:
    Det är få kvinnor har en lön som medger att de beviljas lån på över 3 Mkr som ensamförsörjare.

    Med en lön på 50 k => 600 k/år

    600 k x 4,5 = 2,7 Mkr, över det blir amortering tvingande och bankerna drar öronen åt sig.

    Ok kanske min bank är ovanligt generös då. Jag fick HÖGA lån. Men jag känner själv att det är för högt. 


    det du säger är kanske att strax under 2,7 skulle kunna vara ok för mig? 

  • Anonym (Lagom)
    sture123 skrev 2023-11-12 12:55:13 följande:

    Det finns en del faktorer man kan tänka på.
    Skuldkvot. Man brukar säga att man inte ska låna mer än 5ggr årsbruttolönen. Med 50 000 i månadslön blir det alltså 3Msek ( 50 000 × 12 × 5 = 3 000 000 ).
    Ränteavdrag. Du får dra av 30% av räntekostnaderna upp till 100 000. Därefter får du bara dra av 21%. Med 5% ränta blir det 2 000 000 innan du går över brytgränsen.
    Belåningsgrad. Har du hög belåningsgrad (> 70 %) i förhållande till marknadsvärdet hade jag amorterat så mycket jag kunnat. Har du en belåningsgrad under 30% hade jag nog hellre sparat pengar i fonder.


    Åh tusen tack för bra svar. Det där hade jag inte helt koll på. Trodde alltid det var 22%. Vet inte vart jag fick den siffran ifrån. Belåningsgraden är strax under 50%

    låter som om 2 milj känns som en rimlig gräns då. 
  • Anonym (Lagom)
    Anonym (?) skrev 2023-11-12 14:08:24 följande:
    Har du en belåningsgrad under 50% och en marginal i din ekonomi så du klarar en räntehöjning skulle jag minska amorteringarna en hel del och istället spara på något annat sätt, t ex fonder, och öka livskvalitet för dig och dina barn.

    Nackdelen att binda allt kapital i bostaden är är att det kan vara svårt att realisera pengarna om det skulle uppstå en akut behov

    Sen har du tre barn som säkert skulle uppskatta mer guldkant i livet nu. De har mer nytta av pengar nu än om 20 år,

     
    Hm ja jag amorterar nu 10 000 i månaden + lite extra amorteringar. Funderar på att höja amorteringen till 15 eller 20 000 men det är mest en dålig känsla att ha så sjukt mycket lån och så mycket varje månad som går till räntor. (även om jag kanske får tillbaks lite senare).

    Jag har även pausat pensionsspar och inbetalningar till välgörenhet som jag haft tidigare. Jag håller helt med om att jag har mer nytta av pengarna nu än om 10 år. Då kanske jag till och med flyttar till nåt mindre och betalar av hela lånet. Har sänkt värmen i huset. Men jag åker på skidsemester och sånt med barnen. Det går ju inte att vänta med sådana saker tills lånet är nere på rimlig nivå. 
  • Anonym (Lagom)
    EnAnonumius skrev 2023-11-12 15:42:53 följande:
    Nej din fråga var inte alls hur mycket du bör amortera.. Läs din egna TS så ser du det själv.

    Du frågade i din egna TS:
    "Vad tycker du skulle vara lagom
    stort lån för mig? "

    En väsentlig stor skillnad mellan "vad är ett lagom stort lån" och "hur mycket bör jag amortera".

    Hur skulle du kunna färga mitt svar?

    När man pratar om "lån" och frågar "om lån" så är de frågor jag ställde helt jävla naturliga. Det är ju samma frågor en bank ställer när man ansöker om lån.

    När man amortera innebär det att lånet minskar och därefter blir den totala lånesumman lägre. således är frågan "hur mycket är lagom att amortera" samma sak som "hur mycket är lagom stort lån". 


    Banken ställde frågor och gjorde en bedömning hur mycket jag max får låna. Vilket visade sig vara högre än vad jag tycker är lagom med min inkomst och som ensamstående med tre barn. Nu tog jag lånet ändå för jag ville inte att barnen skulle behöva flytta. Det kändes viktigare. 


    Jag är nyfiken på vad folk på FL ser som lagom i min situation. 


    Jag kan ju nu (efter att ha fått några svar) skriva att jag själv bedömt att 2 milj är lagom och för att nå det på 3 år behöver jag amortera ca 250 000 om året. Jag ville inte skriva detta i TS, utan först vänta på vad andra tycker utan att skriva vad jag själv tycker. Även om inte du blir färgad av vad jag tycker tror jag det kan hända att andra blir det. 

  • Anonym (Lagom)
    Anonym (?) skrev 2023-11-12 16:14:42 följande:
    Vilken belåningsgrad har du nu ?
    Huspriserna går ju upp och ner men kring 50% tror jag
  • Anonym (Lagom)
    MsM84 skrev 2023-11-12 16:30:11 följande:

    I min värld är en viktig komponent vad man har råd att amortera. En person med din inkomst kan anse sig ha råd med 5-20 tkr, vilka övriga kostnader man har påverkar detta rätt mycket. Få personer skulle anse sig kunna amortera 250 tkr/år.


    Övriga kostnader är nog ungefär som alla andra svenskar vill ha som minimum. Mat, el, värme, sophämtning, hemförsäkring. Ett par mobil abonnemang. Spotify, Netflix och nån tidning kan vara trevligt men vi klarar oss utan. Kläder till barnen. Lite fritidsaktiviteter till barnen, typ simskola. Basic. Sånt kostar ungefär samma för all väl.

    Där vi lyxar till det är som jag skrivit att vi åker på mindre resor. Inte Thailand, men kanske Lalandia, hyr en stuga vid stranden några dagar och nån nöjespark då och då. 

    Så jag tror nog att man med min inkomst KAN amortera i alla fall 200 000 per år.  Beroende på hur höga räntekostnader man har. Sen kanske man inte vill göra det. Beror på hur man prioriterar. 
  • Anonym (Lagom)
    Anonym (Husägare) skrev 2023-11-13 08:50:50 följande:

    Precis, det beror på hur man prioriterar. Lånet blir ju en del av en helhet. Är också själv med tre barn och hus, och jag tänker att en bra riktlinje är att försöka lägga sig under amorteringskraven. Belåningsgrad Max 50%, lån på Max 4.5 ggr bruttoinkomsten.


    Sen har jag själv försökt hålla bostadskostnaden på 25-30% av inkomsten vilket gick bra ett antal år. Nu när räntor och el ökat så mycket så ligger jag snarare på 40% för ränta och drift. Har fortfarande marginaler för sparande och oförutsedda utgifter så det är ändå OK. 


    Sen är det ju en tidsaspekt också, det är ju skillnad om barnen är i tonåren och man tänker sig att bo kvar några år eller om barnen är små och man vill bo kvar kanske 15 år.


    Bra input. Jag tänker att jag vill bo kvar minst 8 år. Sen får vi se. 
  • Anonym (Lagom)
    Anonym (?) skrev 2023-11-13 08:58:09 följande:
    Då ifrågasätter jag verkligen poängen med att leva väldigt snålt och ammortera massor nu med tre barn hemma för att sen ha låga omkostnader och ett stort kapital om 10 år när barnen är på väg ut. Det är nu som cash är viktigt

    Vad ska du använda kapitalet och dina låga omkostnader till om 10 år?
    Bra tanke. Ja om 10 - 20 år är det väl i så fall att hjälpa barnen att köpa egna bostäder. Men då kanske det även är aktuellt att jag flyttar till mindre. Jag vill verkligen prioritera att leva livet med mina barn. Tiden går så fort. 
  • Anonym (Lagom)
    Anonym (?) skrev 2023-11-13 21:46:30 följande:
    Amortera inte så mycket då! Prioritera det viktiga, dina barns uppväxt.
    Tack det ska jag ta till mig. 
Svar på tråden Hur stort lån är lagom