• Anonym (Moa)

    Min man förstår inte panikångest

    Jag håller med filbunke. Han behöver instruktioner. Döm honom inte för att han inte vet vad han ska göra när du knappt vet det själv!

    Klart att han blir förvirrad när du säger att han inte ska titta på dig men sedan menar att han gjorde det på fel sätt. Och vad vill du att han ska säga när du säger att han ska säga "något"? 

    Sedan kanske du även behöver hitta strategier för hur du själv ska agera (i den mån du förmår). Du kanske ska säga att du behöver vara ensam och sedan gå in i ett annat rum, eller be honom att hålla om dig och bara lyssna på vad du säger utan att ifrågasätta.

  • Anonym (Moa)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-12 16:09:10 följande:

    Han kollar inte på fel sätt. Han kollar utan att säga något, efter att jag försökt förklara min ångest. 

    Vanligtvis kan vi prata lugnt om detta men mitt uppe i en panikångest så kan jag inte det. Men det hör ju tyvärr till. 


    Jag har hjälp, har haft detta i 16,5 års tid och nu fått medicin (kortison) som i princip tagit bort all min ångest, då det beror på kroppsliga saker. Från början halsfluss, som skapat utmattningen.


    Vet vad det är som hjälper och inte. 


    Det som är problemet är att han inte förstår hur paniken känns och hur den sen bara kan försvinna och allt är som vanligt igen i princip. Men det är ju så det är. Man går upp i varv, panik, sen ned.


    Ångest kan vara jättesvårt att förstå för den som aldrig upplevt det. Det behöver ni nog båda ha en ödmjukhet inför. Han behöver acceptera att du mår dåligt på ett sätt han inte riktigt kan sätta sig in i och du behöver acceptera att han inte fullt ut kan förstå vad du upplever.

    Men problemet kanske är att han inte är beredd att acceptera något han inte förstår?
Svar på tråden Min man förstår inte panikångest