Inlägg från: Hittanemo123 |Visa alla inlägg
  • Hittanemo123

    Åka iväg med bebis under föräldraledighet

    GladJag och min sambo är oense. 

    Vi har en fantasrisk liten 9 månaders hemma och jag är mammaledig första året.
    Sen vår son kom så har vi haft ständiga tjafs om huruvida jag ska få åka iväg med bebis och hälsa på familj och vänner. (vi bor i hans stad, 3 timmar från min hemort).
    Jag har alltid haft en dröm och föreställning att jag skulle bo nära mina föräldrar den dagen det var dags att skaffa familj. Nu blev det inte så då jag hade lättare att flytta på mig pga jobb när vi blev kära för 3 år sedan. Nu när jag har gått hemma har jag känt extra behov av att åka iväg och hitta på saker då jag är rätt ensam i den för mig nya staden. Vi snackar att jag vill åka bort några nätter 1 gång i månaden typ.

    Nu är det så att min sambo inte tycker detta är okej för han menar att hans anknytning förstörs om jag åker iväg för mycket. Han säger han kan gå med på att jag åker Max 2 nätter ibland och enbart dagarna tis-Tors då de är de tråkigaste veckodagarna. då jag åker 3-4 timmar med barn för att träffa min familj så önskar jag att jag kunde va borta kanske 3/4 nätter åtminstobe när jag är iväg men han totalvägrar. Han säger då att då får jag åka själv och lämna vår son med han (vilket inte är möjligt då han jobbar då?). Till saken hör också att jag känt mig väldigt ensam och inte mått så bra på senaste och därav vill jag ännu mera åka iväg lite, men det är inte ok enligt han.

    jag undrar nu om ni är fler därute som haft lite samma dilemma?  Hur löste ni det? Ja 
  • Svar på tråden Åka iväg med bebis under föräldraledighet
  • Hittanemo123

    Jag tror det handlar om att han känner att jag ?bestämmer? om jag bara drar. Jag var hemma en del innan vi fick barnet, då var det inte samma för då kunde han inte säga nej på samma sätt. Nu menar han på att han har lika mycket att säga till om med vårt barn och då måste han ?godkänna? att jag åker iväg. ja köper till viss del men jag ser inte problemet. Jag ser bara Att det är positivt för mig att komma iväg, vår son får träffa sina morföräldrar som avgudar han.

    jag vill väl vara borta kanske 1 gång i månaden så det är inget extremt i mitt tycke! Jag ger han alltid möjligheten att följa med men då måste vi ju åka på helgen och då vill han inte. Han vill ta det lungt hemma på helgerna. Visst att han följt med men det är väl 3 gånger nu sen lillen kom, och jag har varit hemma 5 gånger.


    Han ska vara föräldraledig Om en månad och har sagt att han kommer kunna åka iväg då med. (sen bo vi i hans ort så han har alla sina vänner nära så kommer väl inte ske.)

    jag vet inte vad detta handlar om egentligen, vi har haft det kämpigt på senaste och kanske att detta kan vara en onödig pajkastning. Jag tycker egentligen inte detta är okej men behöver höra från andra om någon känt som min partner eller tycker det är rimligt? Jag vet inte. Jag kan förstå han till viss del om jag åkt iväg varje vecka men det är ju absolut inte i den omfattningen vi snackar om att jag vill åka.

  • Hittanemo123

    Och jo kanske han kan men 90% av anledningen är ju att åka iväg med min son till sina morföräldrar. Det är ju inte jag som är fokus när jag kommer hem längre precis.

  • Hittanemo123

    Självklart hälsar dom på ibland också. Men nu hör det väl till att jag är föräldraledig och han jobbar 11 timmar om dagen. Jag har då haft en önskan att åka hem och umgås med dom ibland på vardagar. Som sagt, vi pratar om det en gång i månaden att jag är borta några nätter. Sen vill jag såklart vi åker tsm någon helg då och då men det köper jag inte blir riktigt lika ofta även om jag gärna förespråkar var femte helg. Jag är väldigt nära min familj Och vil även att vår son ska vara det.

    Jag är medveten om att vi är två som vill umgås med vår son. Men när jag gråter på dagarna för jag saknar umgänge och familj och han ändå tycker att det är endast tis-Tors som gäller  så blir jag rätt så sårad.

    Samtidigt som jag är förvirrad om det är jag som är egoistisk? Vilket jag kan få höra när jag säger jag vill hem några dagar? vill Väl ha bekräftelse att jag inte är Egoistisk? är inte kärlek att vilja ge mig och min son lite frihet. Det är ju även en avlastning för mig att komma hem och lämna till morföräldrar. (Dom brukar ta ledigt från jobb på vardagar när vi kommer)

  • Hittanemo123

    Och @anonym (föräldrar) jag ger alltid honom möjligheten att följa med om vi åker helg, men eftersom han inte vill åka helg är min kompromiss att jag åker när han jobbar..

  • Hittanemo123

    så länge det inte fler veckor på raken så är det okej, och tisdag till torsdag är fine. Men som senast så sket det sig just tisdag till torsdag så ville ändra från måndag till onsdag. men det gick  inte för det är inte det vi kommit överens om?

    har även varit en gång då jag kände att jag fick för lite tid och ville stanna en natt extra, men det var inte aktuellt så då var det bara att åka Tillbaka.

    Sen min sida i det hela har ju vid något svagt tillfälle sagt ja till detta pga  att jag är konflikträdd och jac tycker det gör så ont när vi inte är sams. (Han kan va osams utan att bry sig så mycket). Och då får jg  höra det att jag inte gör ?som vi sagt?, men det är väl för att jag innerst inne är sårad över detta och inte okej med att han alltid ska få bestämma när, om och hur jag får åka till mina föräldrar. 

    Ja jag vet inte, jag vill väl få någon bekräftelse i att jag inte är helt egoistiskt?:(:( någonstans så kan det väl inte vara rätt att han ska bestämma när och exakt vilka dagar jag ska få åka bara för att vi har gemensam vårdnad. 

  • Hittanemo123

    vill även säga att jag har planerat en natt borta hos en vän då inte vår son ska med, för då anser jag att fokus är att ?vara jag? och bara umgås med min nära vän. Men när jag åker till min hemstad är det att min son ska få en relation och umgås med  mormor och morfar den största anledningen.

  • Hittanemo123
    Anonym (Lina) skrev 2023-11-16 12:47:02 följande:

    3-4 h är en ganska lång resa med en bebis. Innebär att det bara är en hel dag på plats och två resdagar om du bara "får" vara borta två nätter. Hellre åka mer sällan och stanna längre i så fall hade jag valt. Jag var hos mina föräldrar med vårt barn en vecka då och då i den åldern. De bor 40 mil bort och det kändes väldigt viktigt för mig att träffa dem och att de fick umgås med sitt barnbarn. Hade också hellre bott i samma stad men det var inte möjligt. Ingen problem med anknytningen till pappa och inga problem för pappan. Dessutom fick han en hel veckas sömn varje natt vilket var mycket uppskattat. Han har också varit själv med vårt barn när jag rest i jobbet. Det är inga problem om man inte gör det till ett problem. Och det gör ju din man. Undrar vaf det handlar om egentligen. Kontroll eller bara något slags straff? Ställ egna krav, du ställer inte upp på de villkoren, ni får hitta en kompromiss.


    Jag kan också åka mer sällan egentligen om jag fått vara hemma längre. Då hade det räckt i kombination med att mina föräldrar kanske hälsade på mig en gång där emellan. Men så länge accepterar ju inte min sambo att jag är iväg.

    Jag har inte problem med om han skulle vilja ta med vår son men vi har inte hamnat i den situationen. men trots det menar han att han inte åker med han själv och då ska inte jag heller få göra det.

    Tack alla Som delat sin åsikt 

  • Hittanemo123
    Jårdi skrev 2023-11-16 17:52:39 följande:

    Tycker inte du har orimliga krav ts. 


    jag ska skriva hur det ser ut för oss som exempel. bor en timme bort från morföräldrarna och jag och min son (1 år) åker dit varannan helg och stannar oftast två nätter, ibland mer ibland mindre. Pappa jobbar mycket och jag åker dit av samma skäl som dig, avlastning och bygga på relationen till morföräldrar. Min son och hans pappa har en jättefin relation, så jag skulle inte säga att anknytningen har påverkats negativt alls eftersom pappan har varit närvarande i övrigt. Låter som att osäkerheten ligger hos din sambo. Ni kanske kan ta hjälp av föräldrastödet i er kommun om det är svårt att kommunicera kring det? ser att vissa här är oroliga för om han kontrollerar dig, men gäller det bara i denna fråga så handlar det kanske mer om att han är osäker i sin föräldraroll? Där vet du bäst. 


    ja men lite så jag föreställt mig och drömt om att det skulle vara. i en relation vill man unna den andra. Och i detta fall anser jag att både jag och sonen mår bra och behöver komma iväg ibland. Enligt min sambo förstör jag anknytningen som sagt och respekterar inte hans känslor att han vill vara med sin son. vill tillägga att han som oftast kommer hem 1-1,5 timme innan läggdags och om han får välja så slipper han både matning och läggning. Orkar leka med vår son 20 min på sin höjd. vilket också gör att hans begränsningar för mig blir i min värld ännu mer fel.

    Har också funderat på vad det beror på, tror mest det handlar om rättvisa. Han kan inte åka iväg med honom (pga hsn har ingen att resa med honom till då hans nära bor inom 30 min), då ska inte jag heller få åka iväg långt med han. Låter sjukt jag vet, inser det själv när jag skriver det?  men han är också så övertygad om att han har rätt i sak så det gör att jag tvivlar på mina känslor, att kanske jag är egoistisk som ?tar? vår son ifrån hans pappa två nätter pga att jag inte villa sitta hemma själv  hela dagarna..

Svar på tråden Åka iväg med bebis under föräldraledighet