• K Markatta

    Ny rikspolischef

    Idag meddelade justitieministern att den tidigare riksåklagaren Petra Lundh blir ny rikspolischef.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/justitieministern-presenterar-ny-rikspolischef--7jh28z

    - Petra Lundh är en mycket erfaren och erkänt skicklig och uppskattad myndighetschef. Vi är övertygade om att hon är den person som har de kvalifikationer och personliga kvalitéer som krävs för det här uppdraget, säger Gunnar Strömmer.

    Han säger även att hon är en hängiven brottsbekämpare.

    Med den nya ledningen kommer även ett förändringsuppdrag, säger Strömmer. Det går ut på tre saker - att fler poliser ska vara ute på gatorna, öka uppklaringsgraden för brott, och en mer effektiv användning av polisens resurser.

  • Svar på tråden Ny rikspolischef
  • K Markatta
    SmulanFnulan skrev 2023-11-17 13:50:51 följande:

    Ok...? Exakt vad vill du diskutera?


    Är det bra att byta ut rikspolischefen?

    Är Petra Lundh ett bra val?

    Vad tycker du om det förändringsuppdrag som den tillträdande rikspolischefen får?

    Är det någon annan förändring du vill se inom polisen?
  • SmulanFnulan

    Kan ju inte bli mycket sämre än det är nu.. Petra är tungt meriterad och helt ärligt så behövs det någon skarpttänkt för att axla en sån tung roll. Flera verkar tycka det är besvärande att den tillträdande rikspolischefen inte är polis i grunden men min uppfattning är att det krävs en otrolig mental spänstighet att leda en så komplex verksamhet som Polismyndigheten de facto är och poliser är i grunden inga akademiker direkt. Jag tror det kan bli riktigt bra. Bra beslut också att tillsätta en biträdande rikspolischef, inte en dag för tidigt.

  • Överste Senap

    Även förra rikspolischefen var en hängiven brottsbekämpare när denne tillträde så innan jag sett vad den nya går för har jag ingen anledning att ta ställning. Slagord har aldrig varit samma som att vara handlingskraftig så nu är det upp till bevis. Därefter kommer domen.

  • KillBill

    Ja jisses. Noterar på Twitter att folk inom ytterhögern är ytterst besvikna på ett Peter Springare inte blev ny Rikspolischef Skrattande


    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Ny rikspolischef