• Anonym (OroligMamma)

    Mycoplasma, gravid. Har han varit otrogen

    Jag är gravid och har i samband med graviditeten fått tagit diverse prov. Idag ringde min barnmorska och berättade att jag hade en bakterie i urinen som jag eventuellt kommer få antibiotika för. Bakterien kallades för mycoplasma. Jag fick ingen mer information än så.
    Efter egen forskning med hjälp av google har jag fått fram att denna bakterie anses vara en könssjukdom.

    Jag har varit tillsammans med min nuvarande kille i över fem år och jag har inte haft någon annan partner under den här tiden. Jag frågade även min sambo rättfram om han varit med någon annan, men han nekar. Grejen är att han är ganska introvert så jag har svårt att tro att han varit med någon annan. Men klart jag blir orolig, enligt internets utlåtande så finns det ingen annan förklaring.

    Jag planerar att ringa min barnmorska på måndag för mer information om denna "bakterie". Men får i helgen gå runt med oro och en sambo som är grinig för jag misstänker otrohet. 

    Någon som varit med om något liknande som kan komma med något råd om hur jag ska tänka?

  • Svar på tråden Mycoplasma, gravid. Har han varit otrogen
  • Anonym (Emmy)

    Nej men det är väl en bakterie som finns i bla kattavföring och även i viss typ av charkuterier om jag minns rätt. Så det har inget med din kille att göra. Men du bör ju absolut ta antibiotika för det tänker jag. 

  • Anonym (Emmy)

    Hahah oj tänker nog på nått helt annat. Sorry!

  • Anonym (b)
    Anonym (Emmy) skrev 2023-11-17 21:46:02 följande:

    Nej men det är väl en bakterie som finns i bla kattavföring och även i viss typ av charkuterier om jag minns rätt. Så det har inget med din kille att göra. Men du bör ju absolut ta antibiotika för det tänker jag. 


    Toxoplasma
  • Anonym (OroligMamma)
    Anonym (Emmy) skrev 2023-11-17 21:46:02 följande:

    Nej men det är väl en bakterie som finns i bla kattavföring och även i viss typ av charkuterier om jag minns rätt. Så det har inget med din kille att göra. Men du bör ju absolut ta antibiotika för det tänker jag. 


    Du menar inte toxoplasmos? 🙂
  • Anonym (OroligMamma)
    Anonym (b) skrev 2023-11-17 21:53:04 följande:

    Testade du dig innan killen?


    Jag testade mig. Men grejen är att just denna bakterie brukar inte testas i standardtest.
  • Anonym (b)
    Anonym (OroligMamma) skrev 2023-11-17 21:56:03 följande:
    Jag testade mig. Men grejen är att just denna bakterie brukar inte testas i standardtest.
    Nä, hade för mig det också. Låter som något latent som legat under era år ihop.
  • Anonym (:)

    Du/han hade troligtvis det innan erat förhållande. 
    Märks oftast inte av. 

  • Anonym (Sergeanten)

    Mycoplasma kan överföras sexuellt, men kan även överföras om man lever tätt ihop bland folk. 


    när jag studerade till officer så gick mycoplasma som en löpeld på skolan, där 95% av eleverna var män. Och nej, vi låg inte med varandra. 

  • Anonym (Camilla)

    Kan vara bra om du pratar med barnmorskan. Ev provtagning av din man. Mycoplasma genitalium sprids via samlag. Finns en rad olika mycoplasma. T ex en som orsakat lunginflammation. 


    Måla inte fan på väggen utan ta ett snack med bm. Kanske du behöver antibiotika. Tur det är måndag i morn 

  • Kunniglingvist

    Mycoplasma varianter kan komma genom droppsmitta. Jag har haft lunginflammation av en variant av mycoplasma, som en vanlig förkylning. Jag skulle inte anta det värsta. 

Svar på tråden Mycoplasma, gravid. Har han varit otrogen