• Anonym (Ts)

    Ok att inte gilla amning??

    Är det?

    Det funkar hyfsat denna gång med bra viktuppgång och bebis som gillar att äta
     vid bröst, tre månader in, dock med amningsnapp efter fel tag hur vi än kämpade i början inkl hjälp av mottagning mm och med sår som följd. 

    Men jag är så less. Jag producerar SÅ mkt mjölk att brösten stasar varje natt, som hårda bollar. Får mjölkstockning och amningsnappen gör att det alltid blir blött vid amning. Jag är låst och kan inte bli avlastad då bebis inte alls gillar flaska, vi har försökt. Glömmer jag inlägg i bh  blir jag plaskvåt när utdrivningen spontankickar igång oväntat.

    Känns som jag har nedräkning till 6 mån och matintro.

    Samtidigt är det ju bra att ha maten med sig och det ska ju vara bra för bebis. Och det lugnar och jag kan natta enkelt.

    Men jag upplever INGEN sånharmoni av amning som vissa verkar.

    Nån fler?

  • Svar på tråden Ok att inte gilla amning??
  • Anonym (6 mån)

    Vad tror du ska hända för magiskt vid 6 månader ? Byta ut alla måltider och bebis äter bara mat och gröt/välling? Ersättning eller amning upp till ett år rekommenderas men man byter ut måltider vart eftersom.

  • Aliona

    Det är helt ok att inte gilla amning. Det där med amning är så stort under bebistiden, men det är faktiskt mycket begränsad tid av föräldraskapet. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (6 mån) skrev 2023-11-18 09:59:44 följande:

    Vad tror du ska hända för magiskt vid 6 månader ? Byta ut alla måltider och bebis äter bara mat och gröt/välling? Ersättning eller amning upp till ett år rekommenderas men man byter ut måltider vart eftersom.


    Nej, efter 6 månader är det faktiskt så att de säger att amning intr täcker allt.

    Med mitt första barn som inte helammades så blev 6 mån faktiskt en kraftig brytpunkt då hen sen inte ville amma utan fick smak för mat, så amningen trappades ned över 3 mån där helt okomplicerat och pappan kunde mata allt mer.
  • elmadumle

    Mitt enkla svar är JA! det är helt ok att inte gilla amning. Inget av våra fyra barn har ammats, fick avsmak vid första barnet och vägrade redan på bb så det blev ersättning där också trots att de gjorde sitt bästa att tvinga mig att amma. 
    Om du känner att du vill dra ner på/sluta så försök pumpa ur och ge på flaska, försök ofta så kanske bebis till sist tar flaskan. Du ska må bra också.

  • Blåbil

    Självklart är det ok. Jag avskydde amningen från dag ett och var så lycklig när min dotter tappade intresset vid sju månader.

    Jag klarar inte ens av att någon rör vid mina bröst, att ha någon som sög på dem var hemskt och dessutom läckte, spännde och värkte de. Fast jag är nog extrem, har aldrig hört någon annan som avskytt det så mycket som jag gjort. Har inte direkt vågat erkänna det för någon heller, alla verkar tycka du är så mysigt.

  • Phalaenopsis

    Järnförråden barnet föds med räcker ungefär sex månader. Innan dess bör barnet ha börjat äta järnrik riktig mat, om man inte istället blrjat med järnberikad ersättning/barnvälling/barngröt.

    Att man i Sverige trots detta rekommenderar exklusiv amning i minst sex månader har att göra med att WHO av någon anledning ville ge samma rekommendationer till både i- och u-länder. Har man smutsigt vatten så riskerar barnet diarrésjukdomar och har man dessutom dålig sjukvård så kan det vara dödligt. I så fall så bör man alltså amma så länge man bara kan, dvs sex månader. Har man inte bara tillgång till rent vatten utan dessutom ersättning utan att vara så fattig att man frestas att spä ut den - ja då kan man med gott samvete sluta amma. Modersmjölk är inte magisk och fördelarna är högst marginella i västvärlden.

  • Läkarhustru
    Phalaenopsis skrev 2023-11-19 00:44:44 följande:

    Järnförråden barnet föds med räcker ungefär sex månader. Innan dess bör barnet ha börjat äta järnrik riktig mat, om man inte istället blrjat med järnberikad ersättning/barnvälling/barngröt.

    Att man i Sverige trots detta rekommenderar exklusiv amning i minst sex månader har att göra med att WHO av någon anledning ville ge samma rekommendationer till både i- och u-länder. Har man smutsigt vatten så riskerar barnet diarrésjukdomar och har man dessutom dålig sjukvård så kan det vara dödligt. I så fall så bör man alltså amma så länge man bara kan, dvs sex månader. Har man inte bara tillgång till rent vatten utan dessutom ersättning utan att vara så fattig att man frestas att spä ut den - ja då kan man med gott samvete sluta amma. Modersmjölk är inte magisk och fördelarna är högst marginella i västvärlden.


    Vilket fruktansvärt skitsnack. WHO rekommenderar amning i 2 är eller mer varav 6 mån uteslutande amning som föda för barnet av en anledning - det är helt enkelt för att modersmjölk är magiskt och fördelarna högst reella.

    Ammade barn uppvisar mängder med fördelar, från färre infektionssjukdomar och mildare sjukdomsförlopp till högre intelligens i vuxen ålder samt mindre risk för sjukdomar som diabetes och fetma. Amning minskar risken för plötslig spädbarnsdöd. Kvinnor som ammar minskar räsin risk för bröstcancer, äggstockscancer, hjärtsjukdom och diabetes. 

    Den samlade globala forskningen finns här www.who.int/health-topics/breastfeeding

    Till TS: allt detta till trots, du bestämmer själv hur du vill göra. Amning passar inte alla, och så är det ju med föräldraskap och barn. Alla är olika med olika förutsättningar. Jag har ammat väldigt mycket men mina barn får exempelvis mer skärmtid än rekommenderat - man gör ju vad man kan och ingen är perfekt. Hoppas det löser sig för dig och ditt barn!
  • Anonym (6 mån)

    Självklart får man ogilla amma, och det är bra att det finns ersättning MEN den kommer aldrig någonsin väga upp fördelarna med amning och mjölken från mamman. Aldrig. 


     

  • Phalaenopsis
    Läkarhustru skrev 2023-11-19 01:32:11 följande:
    Vilket fruktansvärt skitsnack. WHO rekommenderar amning i 2 är eller mer varav 6 mån uteslutande amning som föda för barnet av en anledning - det är helt enkelt för att modersmjölk är magiskt och fördelarna högst reella.

    Ammade barn uppvisar mängder med fördelar, från färre infektionssjukdomar och mildare sjukdomsförlopp till högre intelligens i vuxen ålder samt mindre risk för sjukdomar som diabetes och fetma. Amning minskar risken för plötslig spädbarnsdöd. Kvinnor som ammar minskar räsin risk för bröstcancer, äggstockscancer, hjärtsjukdom och diabetes. 

    Den samlade globala forskningen finns här www.who.int/health-topics/breastfeeding

    Till TS: allt detta till trots, du bestämmer själv hur du vill göra. Amning passar inte alla, och så är det ju med föräldraskap och barn. Alla är olika med olika förutsättningar. Jag har ammat väldigt mycket men mina barn får exempelvis mer skärmtid än rekommenderat - man gör ju vad man kan och ingen är perfekt. Hoppas det löser sig för dig och ditt barn!
    Nja ... Den där mindre risken för infektionssjukdomar innebär i praktiken i snitt två förkylningar mindre om året för ett barn i ett i-land.
    Den högre intelligensen visade sig bero på att det är mer högutbildade kvinnor som ammar i Europa. Det studierna egentligen visade var alltså att intelligens är ärftligt, vilket vi redan visste. När man gjorde liknande studier i Sydamerika, där det mer är lågutbildade som ammar, ja då fick man omvända resultat.
    Amning och NAPP minskar risken för plötslig spädbarnsdöd - alltså att man är vaken och suger oftare (eftersom amning mättar lite sämre än ersättning) istället för att sova djupt. Etc. Etc.

    Amning ökar också risken för att bli inlagd på sjukhus som spädbarn. (För att alla kvinnor inte har tillräckligt mycket mjölk och det dessutom är olika kvalitet på den.) Det ökar risken för smärta och infektioner i brösten. (Mjölkstockning och mastit.) En del kvinnor får också psykiska biverkningar. (D-MER)

    Så ... Gör precis vad du tycker funkar bäst!
  • Läkarhustru
    Phalaenopsis skrev 2023-11-27 15:54:36 följande:
    Nja ... Den där mindre risken för infektionssjukdomar innebär i praktiken i snitt två förkylningar mindre om året för ett barn i ett i-land.
    Den högre intelligensen visade sig bero på att det är mer högutbildade kvinnor som ammar i Europa. Det studierna egentligen visade var alltså att intelligens är ärftligt, vilket vi redan visste. När man gjorde liknande studier i Sydamerika, där det mer är lågutbildade som ammar, ja då fick man omvända resultat.
    Amning och NAPP minskar risken för plötslig spädbarnsdöd - alltså att man är vaken och suger oftare (eftersom amning mättar lite sämre än ersättning) istället för att sova djupt. Etc. Etc.

    Amning ökar också risken för att bli inlagd på sjukhus som spädbarn. (För att alla kvinnor inte har tillräckligt mycket mjölk och det dessutom är olika kvalitet på den.) Det ökar risken för smärta och infektioner i brösten. (Mjölkstockning och mastit.) En del kvinnor får också psykiska biverkningar. (D-MER)

    Så ... Gör precis vad du tycker funkar bäst!
    Du har många faktafel, jag ska försöka bemöta dig i punktform:

    1. Nej, amning minskar inte (enbart) risken för två förkylningar om året utan minskar risken för alla möjliga infektioner, diarrésjukdomar, influensa m.m 

    Breastfeeding can help protect babies against some short- and long-term illnesses and diseases. Breastfed babies have a lower risk of asthma, obesity, type 1 diabetes, and sudden infant death syndrome (SIDS). Breastfed babies are also less likely to have ear infections and stomach bugs. Breast milk shares antibodies from the mother with her baby. These antibodies help babies develop a strong immune system and protect them from illnesses.
    www.cdc.gov/nccdphp/dnpao/features/breastfeeding-benefits/index.html

    2. Det stämmer att högutbildade kvinnor ammar i högre omfattning än lågutbildade, men bröstmjölk har en utralatvpositiv effekt på barn oavsett moderns utbildningsnivå. Det är alltså inte mamman utan mjölken som här är intressant även om det såklart finns mycket annat som är viktigt för ett barn (ex.v en vettig mamma). Den stora studie från Brasilien jag tror att du hänvisar till visade tvärtom att lågutbildade kvinnors ammade barn fortfarande uppvisade högre intelligens i vuxen ålder än lågutbildade kvinnors icke-ammade barn. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25794674/

    Amning ökar inte risken för att bli inlagd på sjukhus som spädbarn, tvärtom. Modersmjölksersättning är alltså associerad med högre och svårare frekvens av sjukdom hos barnet, för framtida fetma, diabetes, lägre utbildning, lägre intelligens och lägre inkomst. Men det betyder inte att ett ersättningsmatat barn per automatik kommer lida av allt detta, däremot är det beklagligt att allt färre ammar och att det råder en sådan okunskap i samhället om just amning. Det behövs mer amningsvänliga kanaler.

    Denna info från KI är välbehövd i tråden:

    Sök
    English

    Meny
    Br
    Varför skall man amma?

    Hälsovinster för barn

    Vad ger amning jämfört med ej amning:


    57 % skydd mot sjukhusinläggningar (Horta, 2013)

    32 % lunginflammation och mer än 50 % mot diarré

    smärtlindring vid vaccinationer och provtagningar (Erkul, 2017; Harisson, 2016)

    77% skydd mot NEC vid helamning jämfört med komjölk (Harisson, 2016)

    upp till 42 % minskad risk för atopiskt eksem (Morales, 2012)

    upp till 47 % minskad risk för obstruktivitet (andningsbesvär) (Morales,2012)

    (Helamning ? 4 månader)


    Kortvariga hälsoeffekter:

    upp till 50 % minskad risk för sjukhusinläggningar (Christensen,2020) pga infektion i mag-tarm, övre- och nedre luftväg (Duijts, 2010)

    upp till 43 % minskad risk för akut öroninflammation under första 2 åren (Watte, 2015)

    88 % minskad dödlighet vid infektioner vid helamning jmf ej amning alls (Sankar, 2015)

    52 % minskad dödlighet vid delamning (ibid.)

    60 % skydd mot plötslig spädbarnsdödlighet (Thompson, 2017)

    Långvariga hälsoeffekter:

    Inflammatoriska tarmsjukdomar (alla former av amning):


    29 % lägre risk för Crohn's disease (Xu, 2017)

    22 % lägre risk för UC (Ulcerös kolit)

    Vid 12 månader (jämfört med amning under 3-6 månader):


    80 % lägre risk för Cronhn's disease

    79 % lägre risk för UC (Ulcerös kolit)
     

    Intelligens (Horta, 2015): Verbal och icke verbal intelligens (inklusive språkutveckling) (Belfort, 2013)

    Vid amning till 2 år relaterad till barnets fysiska, kognitiva och social-emotionella utveckling (Wallentorn, 2021)

    Skydd mot övervikt och goda tarmflora (bakterier) (Forbes, 2018, Horta, 2015)

    Skydd mot tandfelställning (Peres, 2015)

    Hälsovinster för mammor

    Lägre risk för Bröst- och Äggstockscancer (Chowdhury, 2015) och för Livmodercancer (Jordan, 2017)

    30 % lägre risk för Diabetes och 13 % lägre risk för Hypertoni (Rameez, 2019), (Qu, 2018)

    Skydd mor återkommande Multipel Skleros efter förlossning (Krysko, 2020)

    ki.se/nvs/evidensbaserat-informationspaket-om-amningens-effekter-och-praktiska-tips
  • Anonym (Ts)
    Läkarhustru skrev 2023-11-30 12:19:14 följande:
    Du har många faktafel, jag ska försöka bemöta dig i punktform:

    1. Nej, amning minskar inte (enbart) risken för två förkylningar om året utan minskar risken för alla möjliga infektioner, diarrésjukdomar, influensa m.m 

    Breastfeeding can help protect babies against some short- and long-term illnesses and diseases. Breastfed babies have a lower risk of asthma, obesity, type 1 diabetes, and sudden infant death syndrome (SIDS). Breastfed babies are also less likely to have ear infections and stomach bugs. Breast milk shares antibodies from the mother with her baby. These antibodies help babies develop a strong immune system and protect them from illnesses.
    www.cdc.gov/nccdphp/dnpao/features/breastfeeding-benefits/index.html

    2. Det stämmer att högutbildade kvinnor ammar i högre omfattning än lågutbildade, men bröstmjölk har en utralatvpositiv effekt på barn oavsett moderns utbildningsnivå. Det är alltså inte mamman utan mjölken som här är intressant även om det såklart finns mycket annat som är viktigt för ett barn (ex.v en vettig mamma). Den stora studie från Brasilien jag tror att du hänvisar till visade tvärtom att lågutbildade kvinnors ammade barn fortfarande uppvisade högre intelligens i vuxen ålder än lågutbildade kvinnors icke-ammade barn. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25794674/

    Amning ökar inte risken för att bli inlagd på sjukhus som spädbarn, tvärtom. Modersmjölksersättning är alltså associerad med högre och svårare frekvens av sjukdom hos barnet, för framtida fetma, diabetes, lägre utbildning, lägre intelligens och lägre inkomst. Men det betyder inte att ett ersättningsmatat barn per automatik kommer lida av allt detta, däremot är det beklagligt att allt färre ammar och att det råder en sådan okunskap i samhället om just amning. Det behövs mer amningsvänliga kanaler.

    Denna info från KI är välbehövd i tråden:
    Sök
    English
    Meny
    Br
    Varför skall man amma?

    Hälsovinster för barn

    Vad ger amning jämfört med ej amning:


    57 % skydd mot sjukhusinläggningar (Horta, 2013)

    32 % lunginflammation och mer än 50 % mot diarré

    smärtlindring vid vaccinationer och provtagningar (Erkul, 2017; Harisson, 2016)

    77% skydd mot NEC vid helamning jämfört med komjölk (Harisson, 2016)

    upp till 42 % minskad risk för atopiskt eksem (Morales, 2012)

    upp till 47 % minskad risk för obstruktivitet (andningsbesvär) (Morales,2012)

    (Helamning ? 4 månader)


    Kortvariga hälsoeffekter:

    upp till 50 % minskad risk för sjukhusinläggningar (Christensen,2020) pga infektion i mag-tarm, övre- och nedre luftväg (Duijts, 2010)

    upp till 43 % minskad risk för akut öroninflammation under första 2 åren (Watte, 2015)

    88 % minskad dödlighet vid infektioner vid helamning jmf ej amning alls (Sankar, 2015)

    52 % minskad dödlighet vid delamning (ibid.)

    60 % skydd mot plötslig spädbarnsdödlighet (Thompson, 2017)

    Långvariga hälsoeffekter:

    Inflammatoriska tarmsjukdomar (alla former av amning):


    29 % lägre risk för Crohn's disease (Xu, 2017)

    22 % lägre risk för UC (Ulcerös kolit)

    Vid 12 månader (jämfört med amning under 3-6 månader):


    80 % lägre risk för Cronhn's disease

    79 % lägre risk för UC (Ulcerös kolit)
     

    Intelligens (Horta, 2015): Verbal och icke verbal intelligens (inklusive språkutveckling) (Belfort, 2013)

    Vid amning till 2 år relaterad till barnets fysiska, kognitiva och social-emotionella utveckling (Wallentorn, 2021)

    Skydd mot övervikt och goda tarmflora (bakterier) (Forbes, 2018, Horta, 2015)

    Skydd mot tandfelställning (Peres, 2015)

    Hälsovinster för mammor

    Lägre risk för Bröst- och Äggstockscancer (Chowdhury, 2015) och för Livmodercancer (Jordan, 2017)

    30 % lägre risk för Diabetes och 13 % lägre risk för Hypertoni (Rameez, 2019), (Qu, 2018)

    Skydd mor återkommande Multipel Skleros efter förlossning (Krysko, 2020)

    ki.se/nvs/evidensbaserat-informationspaket-om-amningens-effekter-och-praktiska-tips
    Tur jag delammades då eftersom jag redan klarade inträdesprovet till Mensa. Hade varit trist att vara ännu intelligentare, det verkar mer vara ett hinder.
  • Anonym (Inte kul)

    TS, jag tyckte aldrig att det var särskilt kul att amma. Det funkade, det var praktiskt, och jag hatade det inte, men jag ville slå något hårt i huvudet på alla som tjatade om hur myyyyyyyysigt det är. Nej! Inte på något sätt. Det var bara något som skulle göras. Lika mysigt som att gå på toaletten ungefär. 

    Jag slutade samma dag som barnet blev 9 månader. Då hade jag bara ammat på morgonen i flera veckor, för barnet tappade snabbt intresset när vi introducerade vanlig mat, men den där morgonamningen gjorde att jag slapp släpa mig upp och göra frukost så tidigt. Glad

    Med det sagt så var de första 3 månaderna värst vad gällde spända och läckande bröst. Sen ställde produktionen liksom in sig så brösten kändes mer normala hela tiden. Du kan hoppas det blir samma för dig, om du bestämmer dig för att fortsätta lite till. 

Svar på tråden Ok att inte gilla amning??