• användare2020

    Mitt & ditt? Vårt? Sambo. Bonusbarn.

    Hur resonerar ni med det ekonomiska när ni blivit sambos och det är barn inblandade? 


    Jag vill inte vara snål men jag vill vara ekonomisk och tänka förnuftigt. 


    1. Jag har flyttat in i min sambos hus som hen äger. 


    2. Sambon har två barn boende varannan vecka. Jag har inga barn och vi kommer inte skaffa några gemensamma. 


    3. Vi tjänar bra båda två, tillsammans får vi ut närmare 80 000 varje månad (sambon tjänar några tusenlappar mer än mig).


    4. Men? jag har mycket mer pengar sparade. Typ tio gånger så mycket.

    5. Vi har varsin bil, min är tio gånger bättre än sambons.

    Vi gör såhär:
    1. Jag betalar ?hyra?, alla fasta kostnader för huset delar vi 50/50. Vi delar på räntan men sambon betalar amorteringarna. 


    2. Vi är inte så noga med matinköp, restaurangbesök osv. Vi turas om helt enkelt. 


    3. Sambon har ju mer utgifter kring barnen, jag betalar också lite smågrejer för att vara snäll (bjuder på mat, handlar lite kläder, inredning till rummen osv). 


    4. Han betalar för sina hobbys. Jag betalar för mina. (Inga gemensamma hobbys).


    5. Renovering hjälps vi åt med, både inköp och jobb. (Tex tapetsering, målning osv, inte större husrelaterade grejer som ev. takbyte, fasadbyte osv, det är sambons eftersom det är hans hus. 


    Nu till problemet. Sambons bil är risig. Huset har större renoveringsbehov. 


    Vad gör jag? Sambon har inte mycket pengar att lägga på sånt och vill inte prioritera det. 


    Att jag ska lägga massa pengar på ett hus jag inte äger är jag inte så sugen på. Tänk om det tar slit mellan oss? Köpa gemensam bil där jag betalar 70% och sambon 30%? Vad händer vid en ev separation då?

    Och nej, vi är inte på väg att separera och jag är inte orolig att det ska ske. Men jag är smart och självständig och vill kunna stå på egna ben OM det händer något. 

  • Svar på tråden Mitt & ditt? Vårt? Sambo. Bonusbarn.
  • Dockan

    Precis som du märker blir ekonomin väldigt bökig att få rättvis. Jag flyttade in i makens hus, ganska snabbt blev det tydligt att det inte är en bra lösning att betala hyra annat än när man testar att bo ihop. Vi valde att gifta oss och jag fick halva huset som gåva inom äktenskapet att köpa loss min halva hade i rena omkostnader varit 80-90 000 kr med värdering och nya pantbrev samt vinstskatt. 

    Vi ville både bygga ut och renovera, vilket vi gjort. Det hade aldrig gått utan att även jag ägde huset. Nu är huset värt mycket mer, så det han ev förlorat har ju också ökat i värde. 


    Vi har dock bara ett barn, gemensamt. 

  • Daisy28

    Skulle en möjlighet vara att du köper halva huset av honom? Har får loss pengar till bil.  Du får ett samnägande i bostaden och en ökad trygghet.  

  • användare2020
    Daisy28 skrev 2023-11-19 08:57:58 följande:

    Skulle en möjlighet vara att du köper halva huset av honom? Har får loss pengar till bil.  Du får ett samnägande i bostaden och en ökad trygghet.  


    Mm. Sambon ville inte det i början men tror att han skulle tänka sig det nu. Jag funderar på om det skulle kunna vara nåt då jag gärna vill ha ökad trygghet. Problemet är att jag inte är säker på att jag vill lägga 1,5-2 miljoner på DETTA hus. Jag ser nog hellre att vi köper ett nytt hus tillsammans där inga ex har bott och som VI väljer tillsammans, både hus och läge. Men vi har ju också barnen att ta hänsyn till!

    Men jag ska fundera på saken! 
  • Daisy28
    användare2020 skrev 2023-11-19 09:13:45 följande:
    Mm. Sambon ville inte det i början men tror att han skulle tänka sig det nu. Jag funderar på om det skulle kunna vara nåt då jag gärna vill ha ökad trygghet. Problemet är att jag inte är säker på att jag vill lägga 1,5-2 miljoner på DETTA hus. Jag ser nog hellre att vi köper ett nytt hus tillsammans där inga ex har bott och som VI väljer tillsammans, både hus och läge. Men vi har ju också barnen att ta hänsyn till!

    Men jag ska fundera på saken! 
    Kan du tänka dig bo där borde du kunna tänka dig köpa halva
  • Mrs Moneybags

    Jag skulle inte lägga ner några större pengar på ett hus jag inte äger och inte heller på en bil till min sambo. Han får väl köpa en ny bil själv precis som du har gjort. Din bil är ju fin och verkar funka bra.

    Håller med dig om att det kanske är bättre att hitta ett nytt gemensamt hus som är av bra kvalitet, men förstår om ni vill stanna i det här huset för barnens skull. De kanske har rotat sig där. 

  • tvåbarnsfar
    användare2020 skrev 2023-11-19 08:40:33 följande:
    Mitt & ditt? Vårt? Sambo. Bonusbarn.

    Hur resonerar ni med det ekonomiska när ni blivit sambos och det är barn inblandade? 


    Jag vill inte vara snål men jag vill vara ekonomisk och tänka förnuftigt. 


    1. Jag har flyttat in i min sambos hus som hen äger. 


    2. Sambon har två barn boende varannan vecka. Jag har inga barn och vi kommer inte skaffa några gemensamma. 


    3. Vi tjänar bra båda två, tillsammans får vi ut närmare 80 000 varje månad (sambon tjänar några tusenlappar mer än mig).


    4. Men? jag har mycket mer pengar sparade. Typ tio gånger så mycket.

    5. Vi har varsin bil, min är tio gånger bättre än sambons.

    Vi gör såhär:
    1. Jag betalar ?hyra?, alla fasta kostnader för huset delar vi 50/50. Vi delar på räntan men sambon betalar amorteringarna. 


    2. Vi är inte så noga med matinköp, restaurangbesök osv. Vi turas om helt enkelt. 


    3. Sambon har ju mer utgifter kring barnen, jag betalar också lite smågrejer för att vara snäll (bjuder på mat, handlar lite kläder, inredning till rummen osv). 


    4. Han betalar för sina hobbys. Jag betalar för mina. (Inga gemensamma hobbys).


    5. Renovering hjälps vi åt med, både inköp och jobb. (Tex tapetsering, målning osv, inte större husrelaterade grejer som ev. takbyte, fasadbyte osv, det är sambons eftersom det är hans hus. 


    Nu till problemet. Sambons bil är risig. Huset har större renoveringsbehov. 


    Vad gör jag? Sambon har inte mycket pengar att lägga på sånt och vill inte prioritera det. 


    Att jag ska lägga massa pengar på ett hus jag inte äger är jag inte så sugen på. Tänk om det tar slit mellan oss? Köpa gemensam bil där jag betalar 70% och sambon 30%? Vad händer vid en ev separation då?

    Och nej, vi är inte på väg att separera och jag är inte orolig att det ska ske. Men jag är smart och självständig och vill kunna stå på egna ben OM det händer något. 


    Du är klok som håller i dina pengar och tänker framåt och på olika scenarier. 
    "Hope for the best and plan for the worst" och tänk efter vad som händer vid en eventuell separation.

    Du är redan generös som betalar kläder etc till barnen, och han borde stå för en deras del av maten när barnen bor hos er.

    Eftersom din sambo får ut ca 40 000kr per månad borde han med råge ha råd att betala sin del av boendet och ha en vettig bil. 

    Lägg inte en krona på renovering på huset så länge du inte står som delägare. Det spelar ingen roll hur mycket du har på banken. 

    Har han inte råd med de renoveringar som krävs bör han lyssna på ditt förslag att köpa ett annat hus tillsammans som ni kan äga 50/50. 
  • användare2020
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-20 10:35:08 följande:

    Jag skulle inte lägga ner några större pengar på ett hus jag inte äger och inte heller på en bil till min sambo. Han får väl köpa en ny bil själv precis som du har gjort. Din bil är ju fin och verkar funka bra.

    Håller med dig om att det kanske är bättre att hitta ett nytt gemensamt hus som är av bra kvalitet, men förstår om ni vill stanna i det här huset för barnens skull. De kanske har rotat sig där. 


    Tack för svar! 


    Barnen är rotade och trygga här vilket känns viktigt. Men inom några år är nog en flytt möjlig till ett gemensamt boende. 

Svar på tråden Mitt & ditt? Vårt? Sambo. Bonusbarn.