• Anonym (Skärmtid)

    Skärmen förstör vår familj

    Hela vårt liv handlar om skärmar känns det som. 2 barn på 9 och 6. Åringen är det inte lika illa med för hon leker bra. Värre med mannen och sonen på 9. 9 åringen spenderar den mesta tiden framför en skärm. Växlar mest bara mellan dator, telefon eller tv. Mannen spenderar mest sin tid framför plattan. Å sen jag då som tjatar å tjatar om skärmtiden. 
    Svårt med när man inte har den andra vuxna med sig alls utan som mest skiter i vilket. 
    Detta äter upp hela vår familj och detta eviga tjatande om skärm dit å skärm hit. 
    Så förbannat trött på det å jag vet inte längre vad jag ska göra.

    Tips å råd mottages tacksamt.

  • Svar på tråden Skärmen förstör vår familj
  • Anonym (X)

    Vad gör du när mannen och barnen sitter vid skärmen?
    Hur kan han ha så mycket ledig tid efter jobbet?

  • Anonym (Skärmtid)

    Han tar sig den tiden. Jag plockar iordning å fixar maten osv. 

  • Anonym (X)
    Anonym (Skärmtid) skrev 2023-11-19 15:50:56 följande:

    Han tar sig den tiden. Jag plockar iordning å fixar maten osv. 


    Då är det där ni får ta snacket, ni kan båda göra era grejer efter att barnen lagt sig, men det präglar dem om du gör allt hemma och han har tid för sig själv. 
  • Jemp

    Tycker mannen att 9åringens skärmtid är problematisk? 


    En vuxen människa skulle jag knte i första hand kritisera skärmen, utan istället hålla diskussionen kring att dels på hushållsarbetet, att du kanske vill att ni hittar på mer som familj osv. 

  • Anonym (Alternativ)

    Du och mannen skapar alternativ till skärmtid. Idrottsaktiviteter? Musik? Teater? Utelek varje dag? Matlagning ihop?

    Jag är själv ingen skärmhatare, skärmar är en stor del av vår moderna värld och jag har kontakt med flera vänner tack vare skärmar. Skulle själv inte vilja vara utan och är uppväxt i en familj som skaffade dator och internet tidigt.

    Men vi ser till att det är EN del av vardagen, och att de andra delarna också finns där.

  • Anonym (Malin)
    Anonym (Alternativ) skrev 2023-11-19 16:34:53 följande:

    Du och mannen skapar alternativ till skärmtid. Idrottsaktiviteter? Musik? Teater? Utelek varje dag? Matlagning ihop?

    Jag är själv ingen skärmhatare, skärmar är en stor del av vår moderna värld och jag har kontakt med flera vänner tack vare skärmar. Skulle själv inte vilja vara utan och är uppväxt i en familj som skaffade dator och internet tidigt.

    Men vi ser till att det är EN del av vardagen, och att de andra delarna också finns där.


    Skärmar ska inte ta över så till pass att DU sköter markservicen medan son och far sitter med plattorna,hade blivit helgalen på den snedvridna situationen.
    Först hemmafix SEDAN skärmar gäller här.
    Vi har ingen skärmtid men hemmasysslorna görs av båda vuxna sedan har man fritid till vad man vill. 
    Här turas vi om med matlagningen och medan den ene gör maten badar den andre barnen.
    Disk plock och sopor hörs tillsammans. Vi är barnens förebilder.

  • Tukt

    Som "Tow" skriver ovan. Foka inte så mycket på det med skärmen. Det leder lätt till symboliska konflikter. Försök hitta en idé om hur du vill ni ska ha det. Och sedan se om det går att få din partner delaktig i det.
    När det gäller barn handlar det väl mycket om att ge alternativ också. Träning, hobbys och liknande. Hobbys som kanske också innefattar skärm, men som är mer aktivt användande, typ programmering eller andra kreativa saker. 

  • Anonym (Skärmtid)

    Vet bara inte hur jag ska få med en person som inte är så intresserad. Där skärmen tar över typ allt. Tom när sonen läser å gör läxor med sin pappa så glor pappan på skärmen. Den är liksom allt. Å samma blir det för sonen. Dottern umgås han nästan inte med alls. 

    Sonen är inte intresserad av en enda aktivitet. Har en grej i veckan som upptar kanske 2 timmar totalt. Han vill inte göra något å helst inte ha kompisar med hem heller..å tar han med nån hem är det spela dator som gäller eller sitta vid tv eller telefon. 

  • Anonym (Skärmtid)

    Jag är så nära en skilsmässa som en människa kan komma. Så förbannat trött på detta just nu.
    Igår hade jag huvudvärk å låg framåt kvällen. Då.öppnade han kylen å glodde å sen åkte han å köpte en fryspizza på ica.

  • Tow2Mater

    Barnen är ju ändå i skolan på dagarna. Så du måste kanske släppa tanken om mindre skärm hemma. Sluta tjata i några veckor, säg over julen, och forsok ta nya tag då. Kan en veckas skidåkning i jul locka familjen?

  • Tukt
    Anonym (Skärmtid) skrev 2023-11-19 18:00:21 följande:

    Jag är så nära en skilsmässa som en människa kan komma. Så förbannat trött på detta just nu.
    Igår hade jag huvudvärk å låg framåt kvällen. Då.öppnade han kylen å glodde å sen åkte han å köpte en fryspizza på ica.


    Förstår din frustration. Men frågan är om skärmen är orsaken till problemen eller bara ett symtom på något annat. 
    Kanske läge för en familjeterapeut innan det börjar bli allvar med skilsmässa? 
  • Jårdi

    Stackars dig TS, jag hade också blivit helt knäckt av att ha det då. Låter som att pappan behöver ett uppvaknande för han verkar inte fatta vad som pågår? Att både han och er son är beroende av skärmen. Jag hade nog ställt hus i helvete för att få lite insikt hos honom och ställt krav på högre närvaro, samt samarbete kring hur ni ska begränsa skärmtid för er son. Ta hjälp hos familjerådgivning.

Svar på tråden Skärmen förstör vår familj