• Anonym (Förkrossad)

    Hur prioriterar psykiatrin? Väntetider

    Hej! 


    Jag sitter i en otroligt jobbig sits.
    Jag har tillhört en ätstörningsklinik under en lång tid och gått i olika behandlingar, utan vidare framsteg och pga att jag fick tillbaka ett självskadebeteende + självmordstankar och en basutredning som visade på EIPS, så bestämdes det att jag skulle flytta hem där jag ursprungligen är ifrån och få behandling där. 

    Två remisser har skickats från kliniken och psykiatrin till psykiatrin i min hemstad, fick meddelande om att jag skulle gå en tid inom 3 månader, vilket gjorde att jag bröt ihop. 
    Jag har gått från att ha hjälp till att stå helt utan, med eskalerande självskadebeteenden + självmordstankar och en vikt som är påväg ner igen.

    När jag fick reda på det så skrev jag ett meddelande och bad om en snabbare tid, vilket de inte kunde garantera.
    Vilka prioriteras egentligen inom psykiatrin??

  • Svar på tråden Hur prioriterar psykiatrin? Väntetider
  • Anonym (Qwerty)

    Om du har självmordstankar så sök akut. 

  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-11-22 09:48:39 följande:

    Om du har självmordstankar så sök akut. 


    Det är inte så att jag planerat något avslut. 
    Men i och med att jag försämrats i min EIPS och min ätstörning bara eskalerar så finns det såklart en risk att jag tillslut inte är mottaglig och att tankarna tar över, och det är det jag försöker få hjälp med innan det går så långt igen. 


    vi har ett mobilt team, men har svårt att tro att det skulle ge mig en snabbare tid. 

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2023-11-22 09:58:41 följande:

    Det är inte så att jag planerat något avslut. 
    Men i och med att jag försämrats i min EIPS och min ätstörning bara eskalerar så finns det såklart en risk att jag tillslut inte är mottaglig och att tankarna tar över, och det är det jag försöker få hjälp med innan det går så långt igen. 


    vi har ett mobilt team, men har svårt att tro att det skulle ge mig en snabbare tid. 


    Så du har inte testat det mobila teamet? 


    Ring och prata med någon, det finns olika slags hjälplinjer. Så du håller dig ovanför vattenytan tills du får tid. 

  • Anonym (Lina)

    Du är prioriterad 3 månader är väldigt kort tid. På min mottagning är kötiden för nya patienter 1 år när jag hade svåra självmordstankar och började förbereda med att skriva brev till anhöriga mm fick jag vänta över 6 månader. Det är för jävligt att det ska vara så tyvärr har vården inte resurser.

  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Lina) skrev 2023-11-22 11:39:25 följande:

    Du är prioriterad 3 månader är väldigt kort tid. På min mottagning är kötiden för nya patienter 1 år när jag hade svåra självmordstankar och började förbereda med att skriva brev till anhöriga mm fick jag vänta över 6 månader. Det är för jävligt att det ska vara så tyvärr har vården inte resurser.


    Det låter fruktansvärt.
    Jag har hört att kötiderna är sjukligt långa i landet, men jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att de som har allvarliga självmordstankar få vänta så länge?! Då är det ju oundvikligt hur många liv som går till spillo? 
    Vems är egentligen ansvaret då? 


    Känner så med dig och hoppas att du mår bättre idag.

    Jag har varit sjukskriven från mitt nya jobb i snart 6 månader, så det ligger självklart en underliggande stress även över detta, för jag vet att jag kommer att behöva säga upp mig och söka nytt jobb när tiden är inne, att inte kunna arbetat på så länge har gjort mig galen och jag känner 0 syfte med livet i och med det dåliga måendet och att hela tiden kastas runt. 
    skäms Över att ha stått utan att jobba så länge, vem kommer ens att vilja ha mig sen? När det står att jag varit utan jobb i 1 år. 

    dels ska man vänta på att få en tid, sen måste jag få en remiss skickad till ätstörningsklinik därifrån och då är det också väntetid.
    Väntan och skammen är det värsta det för med sig som gör att mörka tankar hela tiden närvarar. 

  • Anonym (Toker)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2023-11-22 15:26:51 följande:

    Det låter fruktansvärt.
    Jag har hört att kötiderna är sjukligt långa i landet, men jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att de som har allvarliga självmordstankar få vänta så länge?! Då är det ju oundvikligt hur många liv som går till spillo? 
    Vems är egentligen ansvaret då? 


    Känner så med dig och hoppas att du mår bättre idag.

    Jag har varit sjukskriven från mitt nya jobb i snart 6 månader, så det ligger självklart en underliggande stress även över detta, för jag vet att jag kommer att behöva säga upp mig och söka nytt jobb när tiden är inne, att inte kunna arbetat på så länge har gjort mig galen och jag känner 0 syfte med livet i och med det dåliga måendet och att hela tiden kastas runt. 
    skäms Över att ha stått utan att jobba så länge, vem kommer ens att vilja ha mig sen? När det står att jag varit utan jobb i 1 år. 

    dels ska man vänta på att få en tid, sen måste jag få en remiss skickad till ätstörningsklinik därifrån och då är det också väntetid.
    Väntan och skammen är det värsta det för med sig som gör att mörka tankar hela tiden närvarar. 


    Systemet är den ansvarige? Politikerna under många år? Tror inte att det är någon som behöver ligga sömnlös för saken i vart fall.

    Hastigheten beror lite på allvaret. Vet en som fick sitt lån uppsagt från banken och stod i begrepp att hänga sig. Hade levt loppan några dagar, skrivit testamente och köpt rep. Ringde 112 när han stod på stegen under kroken. Han fick hjälp samma dag. Och blev inlåst.

    Själv blev jag uppsökt och erbjuden hjälp mer eller mindre samma dag. Går numera i "terapi" eller vad det heter med besök en gång i veckan. Men då anser de att jag skadar, eller utgör en fara för andra.

    Är det bara ett år som diffar så skulle jag skarva i mitt CV. Skriv otydligt så att hålet inte syns och skarva någon siffra om det behövs.
  • Anonym (Nina)

    Vad tråkigt att höra att du behöver stå i kö? Verkar se olika ut ber på vilken region man tillhör. Jag hade tur och fick behandling inom två veckor pga blev prioriterad. Då hade jag inte några självmordstankar utan ?bara? anorexia. Hur går det för dig? Hoppas du inte behöver vänta i hela tre månader.

  • Anonym (Nina)
    Anonym (Nina) skrev 2023-12-08 15:42:44 följande:

    Vad tråkigt att höra att du behöver stå i kö? Verkar se olika ut ber på vilken region man tillhör. Jag hade tur och fick behandling inom två veckor pga blev prioriterad. Då hade jag inte några självmordstankar utan ?bara? anorexia. Hur går det för dig? Hoppas du inte behöver vänta i hela tre månader.


    Ska vara utropstecken och inte frågetecken efter första meningen?
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Nina) skrev 2023-12-08 15:42:44 följande:

    Vad tråkigt att höra att du behöver stå i kö? Verkar se olika ut ber på vilken region man tillhör. Jag hade tur och fick behandling inom två veckor pga blev prioriterad. Då hade jag inte några självmordstankar utan ?bara? anorexia. Hur går det för dig? Hoppas du inte behöver vänta i hela tre månader.


    Hej, åh vad bra att du fick snabb hjälp!
    Jag ska få komma på bedömning om en vecka.
    Mår inte alls bra och är så fruktansvärt rädd för att inte bli tagen på allvar, då jag har tidigare erfarenhet av att mina självmordstankar viftas bort, då jag har EIPS. 


    Men nu hoppas jag på att det ska gå vägen,
    försöker att inte oroa mig alltför mycket. 

  • Anonym (Carinata)

    Så tråkigt med väntetider. Det finns på tok för få som jobbar med ätstörningar. Se till att få stöd av akuta teamet under väntetiden. Eller om du kan ha en planerad samtalskontakt. Är det specifik behandling du väntar på? Nu har du ju precis flyttat och behöver rota dig där. Sök lite info om den nya kliniken för ätstörningar i Sundsvall. Ett helt team som startar nu. Ser riktigt bra ut. Häng i och var rädd om dig. 

  • Anonym (X)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2023-11-22 09:35:09 följande:
    Hur prioriterar psykiatrin? Väntetider

    Hej! 


    Jag sitter i en otroligt jobbig sits.
    Jag har tillhört en ätstörningsklinik under en lång tid och gått i olika behandlingar, utan vidare framsteg och pga att jag fick tillbaka ett självskadebeteende + självmordstankar och en basutredning som visade på EIPS, så bestämdes det att jag skulle flytta hem där jag ursprungligen är ifrån och få behandling där. 

    Två remisser har skickats från kliniken och psykiatrin till psykiatrin i min hemstad, fick meddelande om att jag skulle gå en tid inom 3 månader, vilket gjorde att jag bröt ihop. 
    Jag har gått från att ha hjälp till att stå helt utan, med eskalerande självskadebeteenden + självmordstankar och en vikt som är påväg ner igen.

    När jag fick reda på det så skrev jag ett meddelande och bad om en snabbare tid, vilket de inte kunde garantera.
    Vilka prioriteras egentligen inom psykiatrin??


    Psykiatrin har ca 8 månader väntetid idag, det handlar inte om att prioritera utan krigsoffer, folk med PTSD, de som utsatts för sexuellt våld, överfall etc alla hamnar på samma ställe. Då blir det fullt och köerna längre.

    Du får "växa upp och ta tag i vardagsproblemen" som man sad till mig när jag försökte hoppa från en bro.
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Carinata) skrev 2023-12-12 08:13:29 följande:

    Så tråkigt med väntetider. Det finns på tok för få som jobbar med ätstörningar. Se till att få stöd av akuta teamet under väntetiden. Eller om du kan ha en planerad samtalskontakt. Är det specifik behandling du väntar på? Nu har du ju precis flyttat och behöver rota dig där. Sök lite info om den nya kliniken för ätstörningar i Sundsvall. Ett helt team som startar nu. Ser riktigt bra ut. Häng i och var rädd om dig. 


    Jag har en tid för bedömning väldigt snart, så förhoppningsvis får jag vård därefter.
    Så jag är något lugnad, även om jag inte vet såhär i förväg vad för beslut som kommer tas.
    Men i och med att remiss skickats från annan psykiatri så känns det som att jag har någon trygghe i ryggen.

    Allt avgörs ju av vilken läkare man får på bedömningen också? men som akutteamet sa för att lugna mig: jag har alltid rätt till att kräva en annan läkare för en andra bedömning om det skulle krävas. 


    De har god ätstörningsvård här, det är bara en remiss bort. 

  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (X) skrev 2023-12-12 10:17:49 följande:
    Psykiatrin har ca 8 månader väntetid idag, det handlar inte om att prioritera utan krigsoffer, folk med PTSD, de som utsatts för sexuellt våld, överfall etc alla hamnar på samma ställe. Då blir det fullt och köerna längre.

    Du får "växa upp och ta tag i vardagsproblemen" som man sad till mig när jag försökte hoppa från en bro.
    Tråkigt att höra att du fått det bemötandet..

    Jag är medveten om att man slåss med andra i vårdköerna, vore det inte en fara för mitt liv så hade jag gärna stått mitt kast.
    Men nu får jag med mina klena krafter försöka lösa den här situationen, sitta lugnt i båten fram tills mötet och förbereda mig ordentligt, då kan jag i alla fall känna att jag gjort allt för att få största chans till snabb vård. 
Svar på tråden Hur prioriterar psykiatrin? Väntetider