• Sockers

    2 julfiranden med samma personer?

    Vi ska iväg till min familj över jul, dem bor utomlands. Vi har 2 barn och för att de ska träffa farmor och farfar så hade vi bjudit hem till oss helgen innan vi åker. Det blir bara 7 personer, svärfar och svärmor med respektive samt min sambos syskon med respektive. 

    Vi har inte skickat ut någon officiell inbjudan men har pratat med alla förutom min sambos bonusbror. Så innan vi har hunnit förankra det med honom har nu min svärmor skickat ut en inbjudan i ett gruppsms och bjudit hem till henne med samma tema 3 dagar innan vi hade bjudit till oss. 

    Hon är inte släkt med bonusbrodern, och dem är inte särskilt nära. Svärmor hade redan tackat ja till att komma till oss.. Så i hennes inbjudan så bjuder hon alla utom svärfar. 

    Jag svarar att vi trodde att hon skulle komma till oss men om det datumet inte längre passade så kan vi ta ett annat datum. Men hon vill att vi ska fira 2 gånger. 


    Till saken hör är att vi redan börjat planera och förbereda, pratat med barnen om det och nu kommer hon från ingenstans och ska bjuda in till ett eget firande. Förstår hon inte hur tokigt det blir? Hur man än gör där så blir det ju fel. Antingen får vi 
    1. Ställa in vårat och fira hos henne istället. 
    2. Ha 2 firanden med dagar emellan med samma personer.
    3. Gästerna får välja vem dem vill gå till.


     


    Jag kan inte knäcka denna nöten riktigt, mer än att min svärmor troligt lider av någon psykisk ohälsa, vilket har varit tydligt i tidigare svåra situationer som har uppstått.. Alltså det går inte att på en mogen nivå prata med henne. Som sagt jag erbjöd till och med att byta dag för att hon skulle kunna komma. Hon har sagt ja till att komma till oss men nu då verkar det som att hon inte vill och istället håller i det själv. Men för att hålla det på en konstruktiv nivå. Vad gör vi just i denna situationen?

  • Svar på tråden 2 julfiranden med samma personer?
  • Mortiscia80

    Hon får väl bjuda hem vem hon vill till sitt eget hem när det är jul...? Eftersom datumen inte krockar skulle jag anta att hon kommer till er ändå. Jag förstår inte problemet.

    1) Varför då??
    2) Ja, vad är det för fel med det då? Så gör många familjer, att man firar på ett ställe en dag och en annan dag på annat ställe även om det är samma personer.
    3) Så är det väl alltid när man blir bjuden till någon.

    Sluta skapa ett problem som inte existerar.

  • Sockers
    Mortiscia80 skrev 2023-11-22 13:16:02 följande:

    Hon får väl bjuda hem vem hon vill till sitt eget hem när det är jul...? Eftersom datumen inte krockar skulle jag anta att hon kommer till er ändå. Jag förstår inte problemet.

    1) Varför då??
    2) Ja, vad är det för fel med det då? Så gör många familjer, att man firar på ett ställe en dag och en annan dag på annat ställe även om det är samma personer.
    3) Så är det väl alltid när man blir bjuden till någon.

    Sluta skapa ett problem som inte existerar.


    Datumet är alltså inte under julhelgen utan flera veckor innan eftersom vi ska utomlands.

    Nej hon kommer inte till oss.. Hon sa ja, vi valde datum eftersom det var då hon kunde. Och nu har hon genom att bjuda in till sitt eget firande sagt att hon inte kan komma till oss. Mitt förslag var att vi byter datum så hon kan, men det ville hon inte. 
  • Cornellia

    Om ni inte vill fira hos svärmodern så tackar ni nej? Hon får väl bjuda vem hon vill när hon vill, och hon får väl låta bli att komma till er om det är så. 


    Varför gör du detta till ett problem?


    Ni firar som ni tänkt, och vill ni åka till svärmor så gör ni det, annars tackar ni nej?

  • Maymom
    Sockers skrev 2023-11-22 13:24:48 följande:
    Datumet är alltså inte under julhelgen utan flera veckor innan eftersom vi ska utomlands.

    Nej hon kommer inte till oss.. Hon sa ja, vi valde datum eftersom det var då hon kunde. Och nu har hon genom att bjuda in till sitt eget firande sagt att hon inte kan komma till oss. Mitt förslag var att vi byter datum så hon kan, men det ville hon inte. 
    Kör på med ert firande om alla andra kan komma.

    Om ni kan gå på hennes middag så gå på den, om inte så skippa det.

    Hur kom det sig att hon helt plötsligt inte kunde komma till er?
  • Sockers
    Cornellia skrev 2023-11-22 13:28:17 följande:

    Om ni inte vill fira hos svärmodern så tackar ni nej? Hon får väl bjuda vem hon vill när hon vill, och hon får väl låta bli att komma till er om det är så. 


    Varför gör du detta till ett problem?


    Ni firar som ni tänkt, och vill ni åka till svärmor så gör ni det, annars tackar ni nej?


    I inbjudan så står det "X och X ska utomlands så därför bjuder jag in er till mig" Blir det inte konstigt om vi tackar nej då när hela hennes idé är byggd på att vi ska komma? Utan att vi ens fått frågan eller ens visste om det.. 
  • Sockers
    Maymom skrev 2023-11-22 13:28:23 följande:
    Kör på med ert firande om alla andra kan komma.

    Om ni kan gå på hennes middag så gå på den, om inte så skippa det.

    Hur kom det sig att hon helt plötsligt inte kunde komma till er?
    Det var min sambo som pratade med henne och då sa hon att hon skulle ha symöte den dagen.
  • Mortiscia80
    Sockers skrev 2023-11-22 13:24:48 följande:
    Datumet är alltså inte under julhelgen utan flera veckor innan eftersom vi ska utomlands.

    Nej hon kommer inte till oss.. Hon sa ja, vi valde datum eftersom det var då hon kunde. Och nu har hon genom att bjuda in till sitt eget firande sagt att hon inte kan komma till oss. Mitt förslag var att vi byter datum så hon kan, men det ville hon inte. 
    Jo men jul eller inte jul, datumen krockar ju inte, men om hon inte vill komma så slipper hon. Era andra gäster har redan tackat ja och får väl vara vuxna nog att säga ifrån om de inte längre tänker komma.
  • Themis
    Sockers skrev 2023-11-22 13:32:44 följande:
    I inbjudan så står det "X och X ska utomlands så därför bjuder jag in er till mig" Blir det inte konstigt om vi tackar nej då när hela hennes idé är byggd på att vi ska komma? Utan att vi ens fått frågan eller ens visste om det.. 
    Det där är manipulation och jag tycker inte ni ska ge er för hennes  härskartekniker.

    Jag hade svarat: "Eftersom vi inte har blivit tillfrågade om det här datumet så kan vi tyvärr inte komma, men ni är alla välkomna att fira hos oss datum X som vi tidigare har bestämt."
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Mortiscia80
    Sockers skrev 2023-11-22 13:32:44 följande:
    I inbjudan så står det "X och X ska utomlands så därför bjuder jag in er till mig" Blir det inte konstigt om vi tackar nej då när hela hennes idé är byggd på att vi ska komma? Utan att vi ens fått frågan eller ens visste om det.. 
    Väldigt märklig inbjudan. Hon borde ha kollat mer er först. Dessutom låter det nu som att ert firande indirekt är inställt.

    Fundera på om ni vill komma till svärmor eller inte, fundera på om ni ska ha ert firande som planerat och om ni tänker det, se till att informera gästerna noga att det är två firanden som det handlar om. Om ni vill säkerställa att ert firande avgår som planerat så lägg också till för gästerna att ni inte kommer att åka till svärmors firande eftersom ni redan har planerat detta som ni själva bjudit in alla till. Prata så klart med svärmor om hur olämpligt det är att bjuda in på detta sätt, liksom å era vägnar, när ni redan har en planering.
  • Cornellia
    Sockers skrev 2023-11-22 13:32:44 följande:
    I inbjudan så står det "X och X ska utomlands så därför bjuder jag in er till mig" Blir det inte konstigt om vi tackar nej då när hela hennes idé är byggd på att vi ska komma? Utan att vi ens fått frågan eller ens visste om det.. 
    Givetvis blir det konstigt. För henne. Men det är ju den situationen hon skapat? 
Svar på tråden 2 julfiranden med samma personer?