Inlägg från: Anonym (Nedbryten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nedbryten)

    Kan man få hjälp/diagnos när det inte "syns på skolan"?

    Varning för lång text.

    Min dotter har haft humörsvängningar sedan hon föddes typ. 
    När hon var bebis så sov hon i princip aldrig på dagarna, hon sov dock bra på nätterna med uppvak för mat (ammade) var 3e timme typ. 
    När hon sedan blev större så var hon svår att få att sova middag fast hon var trött. Hon somnade sittande av trötthet. Förskolan hade svårt att få henne att somna även där så hon sov i princip aldrig där utan fick vara med dom stora barnen medan dom andra sov. 
    Hemma har hon alltid fått mycket utbrott och haft dessa humörsvängningar. Jag tog upp detta med BVC så många gånger men fick alltid höra "syns det inte på förskolan så är det inget" Dottern var alltid lugn på förskolan, utbrotten kom hemma. Så enligt förskolan var hon så lugn så. 
     
    Idag är hon 8 år, hon har fortfarande dessa humörsvängingar och får utbrott hemma. Hon startar ofta bråk, hon retas med syskon och oss föräldrar, hon lyssnar inte, det är som en maktkamp, hon vill bestämma, styra. Hon låter, skriker (inte skriker som i ord utan bara låter). Hon gör allt för att starta något och sen får hon utbrott och ser inte sin del i situationen, enligt henne så har hon inte gjort något utan det är vi andra som är dumma mot henne. Hon ställer sig tex i vägen och när vi tar henne och flyttar på henne så får hon utbrott och skriker att alla knuffar henne.. 
     
    Det här har eskalerat så mycket och jag känner mig helt nedbryten. Jag märker att hennes humör har förändrats, det har blivit för mycket. Nu vill hon inte ens vara med kompisar på fritiden, hon är uppe i varv hela tiden, hon somnar inte först efter kl 22 fast hon går upp kl 07 och är så energisk hela dagen. Vi har varit på HC flera gånger för att hon klagar på magont men det är inget fel. Hon klagar ofta på smärta på kvällarna, oftast magen men även ben, armar, ja allt möjligt. 
    Jag har försökt prata med henne flera gånger, typ dagligen. Jag frågar om hon mår bra, om det går bra i skolan, om något är jobbigt hemma eller i skolan, om något hänt men allt är tipp topp enligt henne. Men här sitter jag förkrossad för jag känner att det inte är bra...Är det bra eller vill hon inte berätta??.. Jag blir typ stressad när hon kommer hem från skolan för jag vet att det kommer bli tjafs och när hon är såhär så bryter jag ihop för jag känner att det inte är bra. Något händer i henne. 
     
    Jag försöker ge henne mycket uppmärksamhet, vi spelar spel, jag sitter med och pysslar, läser böcker.. Tänker om hon känner att hon inte får uppmärksamhet men det gör ingen skillnad. 
     
    Men... Detta syns inte i skolan. Inte ute, hon är så lugn så. Ingen kan tänka sig att denne lugna jänta har dessa utbrott och humörsväningar.... 
    Vi var tex på utvecklingssamtal på skolan. Min dotter var överallt och ingenstans, hon kunde inte sitta still på stolen för 2 sek. Hennes lärare -såhär är hon inte annars, hon brukar sitta still på sin plats
     
    Jag kände bara ja tyvärr. Det känns som allt hade varit lättare om förskolan sett detta och nu skolan. För jag får bara höra att det inte är något eftersom hon är så lugn i skolan. Hon pratar knappt i skolan, hon var tyst genom hela fsk, jag misstänkte att hon kanske hade selektiv mutism men hon började sedan prata lite grann och det har blivit bättre, men hon är mest tyst i skolan, hon pratar med sina vänner dock.
     
    Jag vet att man kan kontakta BUP men jag känner bara att är det någon ide? Denna lugna flicka kan ju inte ha något. 
     
    Jag har alltid misstänkt ADHD men nu börjar jag sylta in mig lite på bipolär. Vet att det är väldigt ovanligt hos barn men läser man om det så låter det som henne, framför allt som det sett ut nu senaste veckan.
     
    Detta har jag läst som låter som henne just nu
     
    Barn och tonåringar som har en manisk episod kan:
     
    känna sig överdrivet lyckliga och 👉bete sig på ett tokigt sätt som är ovanligt för barnet👈
     
    bli arga väldigt fort
     
    prata fort och hoppa från ämne till ämne
     
    ha svårt att sova och inte uppleva trötthet
     
    ha svårt att förbli fokuserad
     
    klaga mycket över smärta, t.ex. magont och huvudvärk
     
    sova för lite eller för mycket
     
    äta för lite 👈eller för mycket
  • Svar på tråden Kan man få hjälp/diagnos när det inte "syns på skolan"?
  • Anonym (Nedbryten)
    Anonym (petra) skrev 2023-11-24 12:36:40 följande:

    Hon låter varken bipolär eller adhd på din beskrivning, men jag är ingen läkare eller psykolog så jag uttalar mig bara utifrån en vanlig människas betraktelse. Har man adhd eller är bipolär så är det inte möjligt att skärpa sig på förskolan och skolan under åtta års tid utan att någon märker något. Det är min åsikt. 

    Hon sover lite, men det finns ju många barn som har ett litet behov av sömn. Att vakna var tredje timme som baby är inte något anmärkningsvärt, de kan ju vakna varje timme t om. 22-07 är lite för lite sömn, men ändå inte extremt. 

    Det är endast hemma hon får utbrott och beter sig illa. Hon har magont och mår inte bra. Hon kanske känner precis som du när hon ska hem att nu blir det tjafs och bråk och jag vet inte hur jag ska avstyra det. Då får hon ont i magen av stress. 


    Som många skriver här så har även jag läst/hört att det är väldigt vanligt att just flickor inte får rätt hjälp/diagnos pga att det utspelar sig annorlunda för dom (i många fall) än vad det gör för pojkar.

    Hur mycket sömn man behöver är absolut individuellt men att dottern inte somnar är för att hon inte ligger still, hon kommer upp flera gånger, hon tar leksaker till sängen, hon kan inte bara lägga sig ned och blunda. Hon har haft tyngdtäcke som jag valde att testa själv för något år sedan, jag tyckte att det hjälpte till lite då i början. Men inte längre, kanske behöver öka vikten nu när hon blivit större. 

    Och att vakna var 3e timme är inte anmärkningsvärt därför jag skrev att hon sov bra på nätterna som bebis. Medan dagarna bestod av ytterst lite sömn för ett spädbarn. 

    Förstår hur du tänker men det är ju hon som startar bråken, om hon inte börjar retas m.m så blir det inga tjafs. Fast som sagt så tycks hon ju inte förstå att hon gör fel. Så i hennes huvud så kanske hon känner att hon kommer hem och vi är taskiga för att vi säger ifrån när hon faktiskt beter sig illa. 
    Magont har hon bara på kvällarna. Och är något hon haft väldigt länge därav har vi sökt hjälp flertalet gånger hos HC. 
  • Anonym (Nedbryten)
    Anonym (Myran) skrev 2023-11-24 12:53:23 följande:

    Går hon på någon fritidsaktiviteter utanför skolan? Gärna något fysiskt ansträngande? 

    Känner igen mig I en hel del som du skriver i min dotter i ungefär samma ålder. Hon var tidigare också överallt och kunde inte vara lugn en ända stund utanför skolan(verkar sköta sig i skolan då de inte haft samma problem där). Utbrott för precis allting och kunde ofta inte änns säga vad utbrotten berodde på de kom bara från tomma intet kändes det som. 

    När hon började med två idrotter, nu tränar hon 1.5 timme friidrott på måndag och 1.5 timme skidor på torsdagar och gud vilken skillnad det blev när hon började med det. De dagarna hon har träning är hon helt slut på kvällen och somnar direkt hon lägger sig i sängen vid 20 tiden. Hon har fortfarande en del energi kvar de dagarna hon inte tränar men det har blivit betydligt bättre även då. Hon är lugnare även de dagarna även om några utbrott fortfarande förekommer men det har vi ibland även kunnat koppla till att hon är hungrig. Hon kan inte uttrycka att hon är hungrig men brukar kunna avstyra utbrotten med hjälp av lite att äta tex en frukt eller lite grönsaksstavar. 


    Tyvärr inget fysiskt, vi har frågat flera gånger om hon vill testa fotboll eller innebandy men hon har inget intresse av det, men har frågat iaf just för att hon ska ha en aktivitet där hon får röra på sig. Men hon vill inte. Hon går på simskola 1 gång i veckan och bild och form 1 gång i veckan. Så inget fysiskt ansträngande tyvärr. 

    Friidrott ska jag kolla upp, och fråga henne om. Det kanske skulle kunna vara något faktiskt. Inte helt omöjligt. 

    Jag måste också påminna dottern om att äta. Förr åt hon alltid mellis efter skolan tex, men nu får man i princip tjata på henne. Har pratat med henne om det också, att det är viktigt att hon äter så att hon mår bra och orkar med. Att kroppen behöver få mat. Så hon äter mellis och jag hoppas att det hjälper att hålla henne stabil. 
  • Anonym (Nedbryten)
    Anonym (Clara) skrev 2023-11-24 13:12:11 följande:

    Bipolaritet går i skov och på dig låter det som att hon är så hela tiden. Har hon perioder med depression också? Och friska perioder mellan manierna? 


    Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med BUP tjejer  är mycket bättre på att maska (spela neurotypiska) än killar. Lyssnar inte BUP kan det vara värt att göra en utredning privat om du har råd. 


    Ja precis, och det känns som hon skulle vara i ett maniskt skov nu. Utbrotten, humörsvängingar har hon alltid haft, men som hon varit denna vecka är utanför det vanliga. Hon har varit så uppe i varv, låtit en massa, skrattat intensivt på ett ovanligt sätt m.m. Hon har inte varit just såhär förut. 

    Hon har inga direkta depressioner, bara de när hon gråter och känner att alla är dumma mot henne. Men det kommer efter utbrott.
  • Anonym (Nedbryten)
    Anonym (Filma) skrev 2023-11-24 13:51:25 följande:

    Ont i magen ka bero på stress som någon skrev.
    Om jag var du så skulle jag 
    * Skriva en dagbok där hag skriver ner vilka tider hon är extra arg. Der blir då mycket lättare att se ett samband om någon dag är extra kämpig.

    * Filma de värsta utbrotten under en vecka för att kunna vusa svart på vitt på att hon inte mår bra.Då utbrotten sker hemma så är det tyvärr svårare att få hjälp då skolan funkar.

    * Låta henne vila i sin säng 30 minuter när hon kommer hem för att få genne att varva ner. Många intryck under dagen blir jobbigt.

    *  Låta henne testa olika aktiviteter som gör att hon rör pp sig.

    Lycka till.


    Tack det är väldigt bra tips

    Filma har jag tänkt på men känns som jag, hur ska jag förklara, men typ kliver på hennes integritet. Hon vill garanterat inte bli filmad när hon är så arg som hon blir. 

    Vi har försökt få henne att börja med någon fysiskt ansträngande aktivitet men hon vill blankt inte. Så nu är det simskola och bild och form bara som hon har på fritiden. 
  • Anonym (Nedbryten)
    Anonym (k) skrev 2023-11-24 14:36:04 följande:

    Sätter upp ett varnande finger att ha mer aktiviteter när hon knappt orkar hålla ihop.


    Att påminna om mellis för en 8åring är inget konstigt, är hon trött i huvudet är det svårt att komma ihåg.


    Det är inte själva grejen att påminna om mellis utan snarare vikten av att äta mellis. Förr åt hon alltid när hon kom hem men nu vill hon inte äta. Så lär mer påminna henne om varför hon bör äta. 
  • Anonym (Nedbryten)

    Jag har läst allas kommentarer här.

    Jag har skickat iväg en egen vårdbegäran till BUP och hoppas få svar någorlunda snabbt. 

    Som en skrev här att dottern kanske känner samma som mig, stress att när hon kommer hem så blir det bråk och tjafs.

    Jag fick nog det bekräftat igår. 

    Hon sov hos sin mormor lördag-söndag. 
    I vanliga fall så vill hon hem i princip direkt när jag kommer dit dagen efter. Igår ville hon inte alls hem. Jag åkte dit vid lunch och så var vi där hela dagen. Sen mot kvällen när vi skulle hem så var hon på så dåligt humör i bilen. Hon ville inte hem, hon ville inte gå i skolan. Allt var verkligen dåligt. 

    Jag frågade varför hon inte vill hem, hon svarade att alla är så dum mot henne. Vilket känns hemskt att hon känner så, att hon känner så gör mig så ledsen. Och som jag skrivit tidigare så ser hon ju inte sin del, vi bråkar ju inte med henne bara för att, utan vi är ju dumma för att vi säger ifrån när hon har dåligt beteende. Men det hon känner är att alla är dum mot henne och bara henne fast hon inte gör något tycker hon. 

    Frågade om skolan igen och då sa hon att hon inte vill gå för att det är tråkigt, hon tycker inte att lektionerna är svåra, men väldigt tråkiga. Även lunchen är jobbig för att hon lär vänta till dom andra eleverna är klara så blir hon färdig fort så måste hon sitta och vänta vilket hon tycker är jobbigt. Rasterna tycker hon om. 

    Tänkte ge ett exempel på hur en dag kan se ut. 

    En dag stod sambon och skalade potatis, då går dottern in i köket, stänger inte grinden (lillebror 1.5 år får inte vara i köket) sambon stänger grinden, dottern öppnar den. 
    Sedan sätter hon sig på köksbänken och slänger saker på sambon. Sambok säger åt mig att komma och ta henne, jag går dit och säger att det inte är okej, dottern blir sur. Jag tar ut henne från köket, hon springer in igen, upp på bänken och fortsätter. 
    Jag går in igen, denna gången är jag hårdare, att det inte är okej, jag tar ut henne och så får hon motvilligt gå in på sitt rum, hon är arg, alla är dum mot henne osv... I detta läge så går det inte att prata med henne. Hon slår/sparkar i sin rumsdörr får tag i en sko som hon slänger på toadörren (mitt emot) men sen är hon är inne på rummet en kort stund, sen kommer hon ut på bättre humör som att inget hänt typ. Sen när man frågar varför hon gjorde som hon gjorde, när man försöker prata om det då säger hon bara att hon inte vet. Hon har ingen anledning, hon vet inte varför.. 

    Jag vet att vi inte har rätt verktyg när det gäller det här, och när vi inte riktigt vet vad som utlöser det så är det svårt att försöka undvika. Men som en annan skrev här så ska jag börja skriva ned, när en situation uppstår. 

    Och troligen så är skolan jobbigare för henne än vad vi vetat om, eftersom hon är lugn där och inte tycks ha nå svårigheter i ämnena så har man förmodat att det går bra fast det i själva verket troligen är en kamp för henne. 

  • Anonym (Nedbryten)
    Anonym (Lotta) skrev 2023-11-25 12:26:27 följande:

    Din dotter låter mycket som jag när jag var barn.
    Jag var otroligt energisk ( och är ännu..) och hade mycket mindre sömnbehov som barn.
    När jag började lekskolan ringde min mamma dit varje dag för att höra efter hur det gick för mig?och hon fick alltid samma svar att jag var så lugn och lekte så bra självständigt.
    I skolan var jag den tysta tjejen,pratade med de få kompisar jag hade men kommer inte ihåg ifall jag mådde särskilt dåligt över det.
    På utvecklingssamtal fick mina föräldrar höra att jag var en drömmare och tittade ofta ut genom fönstret i klassrummet?stängde av lite.
    Hemma var det annorlunda,energisk och mycket aktiv.
    Många kompisar där jag styrde mycket.
    Kände ofta ilska och orättvisa men som jag dolde bra.
    Nu är jag vuxen och äldre och har nu förstått att jag förmodligen har adhd och är extra sensitiv för för mycket intryck som dränerar mig på energi,men är högfungerande.
    Arbetar själv med barn och kan se mig själv i flickor som har adhd som skiljer sig från tex pojkars.
    Ge inte upp,sök hjälp från BUP.
    Att agera olika hemma och utanför hemmet är inte konstigt.
    Reaktionen hemma är förmodligen ett utlopp på att ha kämpat sig igenom en ansträngd dag. 


    Batterierna är helt uttömda.


    Ja du ser... 
    Även min dotter vill styra och bestämma när hon är med vänner, och blir sur om hon inte får bestämma. 
  • Anonym (Nedbryten)
    Anonym (P) skrev 2023-11-25 10:42:50 följande:

    Så är det, men vad gäller npf är det ofta (inte alltid!) skolan som är det största problemet och det är jättesvårt som förälder att komma tillrätta med det och barnen måste gå dit enligt lag, även om de mår jättedåligt av att vara där. Till sist bryter de ihop och blir hemma. 


    Jag tror att det sker ett uppvaknande redan nu vad gäller skolan och npf. Det finns forskning och en nybyggd skola i vår stad har lokaler anpassade för barn som behöver få begränsad mängd intryck bla. 


    Men det behöver göras mer. De barn som idag stör undervisningen för resten av klassen eller bryter ihop när de väl kommer hem gör det i många fall för att, precis som du säger, de vuxna gör fel. Dagens skola ställer krav på npf-barnen som inte ställdes förr och det blir för mycket för dem.


    Och så har man dessutom avskaffat specialklasser. De här barnen behöver små klasser i lugna, tysta lokaler utan distraktioner. 


    Här har vi lite tur iaf att dottern går i en liten byskola, totalt 16 elever i 2-3an. Och skolan är en F-3 skola så det är inte många elever så det är iaf positivt för dottern (sämre för skolans framtid). 
  • Anonym (Nedbryten)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-27 11:14:25 följande:
    Går din dotter på några aktiviteter?
    Jag tycker det låter som att hon är understimulerad både i skolan och hemma. Med flera småsyskon får hon antagligen inte så mycket uppmärksamhet hemma av er vuxna, heller?
    Jag skulle testa att låta henne på på ett par olika aktiviteter. Någon idrott och kanske något musikinstrument. Eller sjunga i kör?
    Simskola eller simträning om hon redan kan simma?
    Hon har simskola och bild och form 1 gång i veckan. Hon är inte ett dugg intresserad av andra aktiviteter tyvärr. 

    Hon får uppmärksamhet, jag försöker ge henne extra uppmärksamhet, spela spel, läsa, pyssla. Umgås med henne. Henne närmaste små syskon är 1.5 år. Sen har vi en nyfödd också. Men dessa problem har hon alltid haft bara att det blivit värre nu. Utbrotten och tjafset kommer betydligt oftare. Så detta är inget som kommit efter att småsyskonen kom. 
  • Anonym (Nedbryten)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-27 11:33:32 följande:
    Ja, att få två småsyskon så tätt innebär ju en enorm konkurrens för er dotter. Innan småsyskonen föddes var hon ju inte så stor, sex år bara. Då är det ju ganska vanligt med utbrott i den åldern. 
    Jag tror att det är vanligt att en åttaåring med två så små syskon reagerar negativt. Hon har varit ensambarn i sex år, sen får hon två stycken småsyskon under 1,5 år. Det är ju en enorm omställning för henne.
    Hon har äldre syskon så hon har inte varit ensambarn. Hon är ett mittenbarn, två äldre syskon som är födda tätt, närmaste storebror är 6 år äldre än henne. Så hon har aldrig varit ensambarn och som jag skrivit så har hon haft dessa utbrott sedan alltid. Från säkert före 1års ålder. Hon har alltså haft dessa utbrott, när pojkarna var små och tog min uppmärksamhet, hon har haft utbrott innan småbarnen föddes trots att dom äldre knappt tog uppmärksamhet alls, (tonåringar som gömmer sig i rummen och så).

    Vi har alltid haft dessa svårigheter med henne.
    Som sagt så tog jag upp detta problem med BVC så många gånger under förskoletiden. 
  • Anonym (Nedbryten)
    Anonym (... ..) skrev 2023-11-27 11:38:08 följande:

    Hmm... tror som någon tidigare att det vore bra med någon fritidsaktivitet.
    Dessutom kanske hon skulle behöva bli mer sedd som individ hemma.

    Du som mamma kanske kan fråga om bara ni två ska gå en promenad eller så? Prata om saker som hon gillar. 

    Men du beskriver en 8-åring. Ett BARN. De kan verkligen bete sig på alla möjliga sätt som de inte kan förklara för andra. De bara agerar på sina känslor.

    Hon är trött, hungrig eller vad som- och då blir hon utåtagerande.

    Men ni ska självklart lugnt säga till att det inte är okej att hon sparkar osv. 
    Prova säga till exempel med lugn ton:
    Jag ser att du verkar arg, vill du prata om det? Är du trött? Ska du kanske gå och vila ett tag? Något sådant. Vet inte hur väl det går hem hos en 8-åring, för 8-åringar över lag kan nog inte alltid förstå sig själva.


    Jag tycker att hon är sedd, jag vet inte vad jag mer kan göra. 

    Att försöka prata med henne är som att kasta bensin på lågan, det går inte, jag har försökt. Man får prata när hon lugnat ner sig. Om man inte sett ett utbrott så är det svårt att förstå men det är inget man kan prata sig igenom.. 
  • Anonym (Nedbryten)

    Nu när jag har gjort denna vårdbegäran till BUP. Om dom vill träffa oss, vad säger jag till min dotter?

    Vi ska träffa dom för att ? 

    Jag kan ju inte säga att det är pga henne och vår hemsituation,  kan inte skuldbelägga henne på något vis, hon får inte känna att det är fel på henne m.m. 
    Hur förklarar man för sitt barn att man vill kolla om denne har en diagnos?

Svar på tråden Kan man få hjälp/diagnos när det inte "syns på skolan"?