• Anonym (Loppan)

    Förmånsbil, do’s and don’ts?

    Hej!
    Jag är i en anställningsprocess för ett jobb där det blir en del resor. Eftersom jag aldrig haft förmånsbil tidigare har jag dålig koll på de ekonomiska aspekterna av ett sådant upplägg.

    Berätta gärna för mig vad jag bör tänk på.

    Vad bör man tjäna för att det ska vara lönt med förmånsbil, med tanke på pension etc? 


    Hur formulerat man sitt ersättningskrav? Typ xxx kronor i lön plus utlägg för förmånsbil?

    Fyll på med allt viktigt tack!

  • Svar på tråden Förmånsbil, do’s and don’ts?
  • m1n4x
    Anonym (Loppan) skrev 2023-11-24 22:10:27 följande:
    Förmånsbil, do?s and don?ts?

    Hej!
    Jag är i en anställningsprocess för ett jobb där det blir en del resor. Eftersom jag aldrig haft förmånsbil tidigare har jag dålig koll på de ekonomiska aspekterna av ett sådant upplägg.

    Berätta gärna för mig vad jag bör tänk på.

    Vad bör man tjäna för att det ska vara lönt med förmånsbil, med tanke på pension etc? 


    Hur formulerat man sitt ersättningskrav? Typ xxx kronor i lön plus utlägg för förmånsbil?

    Fyll på med allt viktigt tack!


    Du kommer att förmånsbeskattas för förmånsbilen. Dvs. förmånsvärdet för förmånsbilen läggs på din bruttolön och skatteavdraget blir för din bruttolön+förmånsvärdet.
    På de arbetsplatser där jag arbetat så har man antingen fått nettolöneavdrag för den privata körningen med förmånsbilen eller så har man förmånsbeskattats föe drivmedlet.
    Detta styrdes av respektive företags bilpolicy. Så det råder jag dig kolla upp med dem om vad som gäller hos dem.
  • m1n4x
    Anonym (Loppan) skrev 2023-11-24 22:10:27 följande:
    Förmånsbil, do?s and don?ts?

    Hej!
    Jag är i en anställningsprocess för ett jobb där det blir en del resor. Eftersom jag aldrig haft förmånsbil tidigare har jag dålig koll på de ekonomiska aspekterna av ett sådant upplägg.

    Berätta gärna för mig vad jag bör tänk på.

    Vad bör man tjäna för att det ska vara lönt med förmånsbil, med tanke på pension etc? 


    Hur formulerat man sitt ersättningskrav? Typ xxx kronor i lön plus utlägg för förmånsbil?

    Fyll på med allt viktigt tack!


    Och just det om förmånsbilen är en elbil och du kommer ladda bilen hemma, kolla med hur du förväntas få ersättning för laddningen hemma.
    Det bästa vore om du får ett drivmedelskort för tjänstekörningen.
  • Anonym (Loppan)
    m1n4x skrev 2023-11-24 22:36:56 följande:
    Förmånsbil, do?s and don?ts?
    Du kommer att förmånsbeskattas för förmånsbilen. Dvs. förmånsvärdet för förmånsbilen läggs på din bruttolön och skatteavdraget blir för din bruttolön+förmånsvärdet.
    På de arbetsplatser där jag arbetat så har man antingen fått nettolöneavdrag för den privata körningen med förmånsbilen eller så har man förmånsbeskattats föe drivmedlet.
    Detta styrdes av respektive företags bilpolicy. Så det råder jag dig kolla upp med dem om vad som gäller hos dem.
    Tack för svar!
    Kan du ge mig ett räkneexempel så allt blir övertydligt?
  • Anonym (Vilken bil)

    Löneavdraget beror ju mycket på vilken bil och vilken utrustning den har. Ju mer tillval och flashigare bil desto större blir förmånsvärdet. Du kan göra en beräkning på skatteverkets hemsida så får du en uppfattning om vilket belopp det rör sig om. 

  • Anonym (Loppan)
    Anonym (Vilken bil) skrev 2023-11-25 17:08:59 följande:

    Löneavdraget beror ju mycket på vilken bil och vilken utrustning den har. Ju mer tillval och flashigare bil desto större blir förmånsvärdet. Du kan göra en beräkning på skatteverkets hemsida så får du en uppfattning om vilket belopp det rör sig om. 


    Ja men den biten fattar jag. Jag är mer intresserad när det lönar sig att ha en förmånsbil innan det sabbar pension etc.
  • Anonym (Inte så lätt)
    Anonym (Loppan) skrev 2023-11-25 19:02:55 följande:
    Ja men den biten fattar jag. Jag är mer intresserad när det lönar sig att ha en förmånsbil innan det sabbar pension etc.
    Du ger inte tillräcklig info för att någon ska kunna svara på den frågan. 

    Vad är alternativet? 

    1) Du har fått ett löneerbjudande.
    2) du behöver bil i tjänsten
    3) du blir erbjuden förmånsbil
    4) som ett tillägg eller löneavdrag? 
    5) kan du alternativt köra egen bil och vad får du då för ersättning? 

    Svaren i 4 och 5 avgör svaret. 
  • Studentpappa

    Det finns ungefär lika många varianter på förmånsbil som det finns företag, det är omöjligt att göra en kalkyl utan att veta vilken modell de tillämpar. 

    nettolöneavdrag eller bruttto, milersättning eller drivmedelskort osv. Det som jag hade hos mig förra AG som var bra, var hög milersättning för drivmedel och en laddhybrid som gick riktigt billigt. Fick ca 10:- netto över per mil så jag betalade nästan bilkostnaden med milersättningen. 

    Elbil är bra på många sätt men de flesta företag betalar bara 9,50:-/mil för tjänstemil och det täcker inte snabbladdning till en bil som drar 2-2,5kWh/mil. Något som gäller generellt är väl att bruttolöneavdrag är dåligt och sänker pension, sgi osv. 


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Loppan)
    Anonym (Inte så lätt) skrev 2023-11-26 20:58:10 följande:
    Du ger inte tillräcklig info för att någon ska kunna svara på den frågan. 

    Vad är alternativet? 

    1) Du har fått ett löneerbjudande.
    2) du behöver bil i tjänsten
    3) du blir erbjuden förmånsbil
    4) som ett tillägg eller löneavdrag? 
    5) kan du alternativt köra egen bil och vad får du då för ersättning? 

    Svaren i 4 och 5 avgör svaret. 

    Det beror på att jag inte har någon information. Hittills har jag använt egen bil för det har utan tvekan varit lönsammast för mig.

    Det kommer dock inte fungera i framtiden av olika skäl. Dels kommer en ev kommande roll kräva daglig användning av bil vilket innebär att vårt hushåll behöver ytterligare ett fordon. Det fordonet behövs egentligen bara för att ta mig till och från jobb samt det jag kör i arbetet, är det då en renodlad företagsbil jag behöver eller är det bättre att ha en förmånsbil med tanke på resorna till och från jobbet?

  • Anonym (Inte så lätt)
    Anonym (Loppan) skrev 2023-11-26 21:41:19 följande:

    Det beror på att jag inte har någon information. Hittills har jag använt egen bil för det har utan tvekan varit lönsammast för mig.

    Det kommer dock inte fungera i framtiden av olika skäl. Dels kommer en ev kommande roll kräva daglig användning av bil vilket innebär att vårt hushåll behöver ytterligare ett fordon. Det fordonet behövs egentligen bara för att ta mig till och från jobb samt det jag kör i arbetet, är det då en renodlad företagsbil jag behöver eller är det bättre att ha en förmånsbil med tanke på resorna till och från jobbet?


    En företagsbil får man inte köra fram och tillbaka till arbetsplatsen. Den blir då en förmånsbil.

    Tänk så här. 

    Du har ett löneanspråk (40 000kr/mån), sedan behöver du bil. Här erbjuder företaget antingen bil rakt av eller mot ett löneavdrag, får du ett löneavdrag minskar ju din lön och pension. 

    Sedan tillkommer ett förmånsvärde, baserat på bile, säg 4500-8000kr/mån. Det läggs som en inkomst som du betalar skatt på. Dvs du får betala skat för inkomst på 44500-48000 kr beroende på förmånsvärde. Jag har för mig detta är pensionsgrundande (ska inte svära på det) 

    Förmånsbil är oftast att föredra, men vill man vara ekonomisk, välj en bil med lågt förmånsvärde, skippa alla tillbehör, etc, då blir förmånsvärde lägre. Över 3000 mil per år i tjänst reduceras förmånsvärde med 25%.

    Kör man många mil i tjänst brukar företaget önska förmånsbil. 

    Alternativt är att man får ett fast tillägg för att man har privat bil i arbetet och sedan en rörlig ersättning. Vissa företag har bara en rörlig ersättning. 

    Du behöver ta reda på ovan vad som gäller. 
    Brukar vara samma för alla på ett företag, så inget svårt för dem att berätta.
  • Anonym (?)
    Anonym (Loppan) skrev 2023-11-25 19:02:55 följande:
    Ja men den biten fattar jag. Jag är mer intresserad när det lönar sig att ha en förmånsbil innan det sabbar pension etc.
    Varför skulle bilen ha något med pensionen att göra? 
  • planerar barn123
    Anonym (?) skrev 2023-11-27 20:38:07 följande:
    Varför skulle bilen ha något med pensionen att göra? 
    Om man har bruttolöneavdrag påverkar det normalt sett pensionsgrundande lön samt SGI.
  • Anonym (Loppan)
    Anonym (Inte så lätt) skrev 2023-11-27 20:25:43 följande:
    En företagsbil får man inte köra fram och tillbaka till arbetsplatsen. Den blir då en förmånsbil.

    Tänk så här. 

    Du har ett löneanspråk (40 000kr/mån), sedan behöver du bil. Här erbjuder företaget antingen bil rakt av eller mot ett löneavdrag, får du ett löneavdrag minskar ju din lön och pension. 

    Sedan tillkommer ett förmånsvärde, baserat på bile, säg 4500-8000kr/mån. Det läggs som en inkomst som du betalar skatt på. Dvs du får betala skat för inkomst på 44500-48000 kr beroende på förmånsvärde. Jag har för mig detta är pensionsgrundande (ska inte svära på det) 

    Förmånsbil är oftast att föredra, men vill man vara ekonomisk, välj en bil med lågt förmånsvärde, skippa alla tillbehör, etc, då blir förmånsvärde lägre. Över 3000 mil per år i tjänst reduceras förmånsvärde med 25%.

    Kör man många mil i tjänst brukar företaget önska förmånsbil. 

    Alternativt är att man får ett fast tillägg för att man har privat bil i arbetet och sedan en rörlig ersättning. Vissa företag har bara en rörlig ersättning. 

    Du behöver ta reda på ovan vad som gäller. 
    Brukar vara samma för alla på ett företag, så inget svårt för dem att berätta.
    Stort tack för ett informativt inlägg!
Svar på tråden Förmånsbil, do’s and don’ts?