• Anonym (Heidi)

    Hur många av er har varit med om näthat/stalkning online?

    T.ex att man är med på forum,tinder eller annat och blir förföljd av en nära vän, ett ex, en gammal klasskompis eller en kollega? T.ex att personen dag ut o dag in under väldigt lång tid försöker psyka dig eller få fram någon slags information.
    Någon som varit med om det? Inte att det händer någon enstaka gång utan att en person lägger allt fokus på dig av någon anledning istället för på sitt egna liv

  • Svar på tråden Hur många av er har varit med om näthat/stalkning online?
  • Anonym (Jorå)
    Anonym (Heidi) skrev 2023-11-25 19:18:11 följande:
    Hur många av er har varit med om näthat/stalkning online?

    T.ex att man är med på forum,tinder eller annat och blir förföljd av en nära vän, ett ex, en gammal klasskompis eller en kollega? T.ex att personen dag ut o dag in under väldigt lång tid försöker psyka dig eller få fram någon slags information.
    Någon som varit med om det? Inte att det händer någon enstaka gång utan att en person lägger allt fokus på dig av någon anledning istället för på sitt egna liv


    Japp. Har blivit stalkad av en man sedan 2018. Han kontaktar även mina vänner, kontakter och uppdragsgivare. Skickar även bilder på platser där jag befinner mig.
  • Anonym (Ag)
    Anonym (Jorå) skrev 2023-11-25 19:21:20 följande:
    Japp. Har blivit stalkad av en man sedan 2018. Han kontaktar även mina vänner, kontakter och uppdragsgivare. Skickar även bilder på platser där jag befinner mig.
    Så obehagligt. Har du kontaktat polisen?
    Själv har jag inte råkat ut för något, tack och lov. Har en vän som blev stalkad av sitt ex. Hon gick från jobbet en kväll och då satt han i hennes bil, visste var hon befann sig och var allmänt hotfull. Berättade vad han skulle göra om hon skaffade en ny.

    Den här mannen är en liten spensliga kille, allmänt mjäkig och skrytsam över saker. Han skulle säkert ge sig själv epitetet "snäll"
  • Anonym (Heidi)
    Anonym (Jorå) skrev 2023-11-25 19:21:20 följande:
    Japp. Har blivit stalkad av en man sedan 2018. Han kontaktar även mina vänner, kontakter och uppdragsgivare. Skickar även bilder på platser där jag befinner mig.
    Hur går det? Du vet inte vem det är? Hur känns det att leva med det? På vilket sätt har ditt liv och mående förändrats sen det började? 
  • Anonym (Jorå)
    Anonym (Ag) skrev 2023-11-25 19:26:59 följande:
    Så obehagligt. Har du kontaktat polisen?
    Själv har jag inte råkat ut för något, tack och lov. Har en vän som blev stalkad av sitt ex. Hon gick från jobbet en kväll och då satt han i hennes bil, visste var hon befann sig och var allmänt hotfull. Berättade vad han skulle göra om hon skaffade en ny.

    Den här mannen är en liten spensliga kille, allmänt mjäkig och skrytsam över saker. Han skulle säkert ge sig själv epitetet "snäll"
    Usch, va obehagligt för din vän. Vilken mardröm. Hoppas han lämnat henne ifred efter det.

    Ja, många gånger. Dock inte hänt något.
  • Anonym (Jorå)
    Anonym (Heidi) skrev 2023-11-25 19:28:28 följande:
    Hur går det? Du vet inte vem det är? Hur känns det att leva med det? På vilket sätt har ditt liv och mående förändrats sen det började? 
    Jag vet vem han är, men vi har aldrig träffats. Däremot har vi chattat online. Det var när jag avslutade kontakten som han började stalka mig. Först vad jag förtvivlad, rädd, förbannad och en massa andra känslor. Kände skam när han kontaktade folk runt mig. Fick stänga ner min företagssajt, så förlorade pengar. Så jag mådde kort sagt inte bra. Men på senare år har det lugnat ner sig. Jag har lärt mig att hantera det och han är inte lika intensiv som han var första åren.

    Själv då?
  • Anonym (Y)

    Nej och jag är väldigt icke-konfrontativ.

    Då minskar risken att drabbas av detta, men ingen går helt säker.

  • Anonym (Y)
    Anonym (Jorå) skrev 2023-11-25 19:38:06 följande:
    Jag vet vem han är, men vi har aldrig träffats. Däremot har vi chattat online. Det var när jag avslutade kontakten som han började stalka mig. Först vad jag förtvivlad, rädd, förbannad och en massa andra känslor. Kände skam när han kontaktade folk runt mig. Fick stänga ner min företagssajt, så förlorade pengar. Så jag mådde kort sagt inte bra. Men på senare år har det lugnat ner sig. Jag har lärt mig att hantera det och han är inte lika intensiv som han var första åren.

    Själv då?
    Så obehagligt. Bara efterhängsen och intensiv utan att vara hotfull?
  • Anonym (Jorå)
    Anonym (Y) skrev 2023-11-25 19:45:10 följande:
    Så obehagligt. Bara efterhängsen och intensiv utan att vara hotfull?
    Nej, han har aldrig varit direkt hotfull. Däremot är han arg på mig för att han "inte gjort något fel" som han har upprepat tusentals gånger. Och eftersom han inte gjort något fel så borde jag ge honom en chans. Men jag upplevde det ändå riktigt hotfullt de gånger han varit i närheten av mig och skickat bilder. Då har jag känt mig riktigt rädd. Men han har aldrig kommit fram och de senaste åren har han inte skickat sådande bilder längre, så det avtar ju helt klart. Tyvärr brukar högtider dra igång honom igen. Det sjuka i det hela är att han har fru och barn.
  • Anonym (Japp när jag cammade)

    Jag hade en nät-stalker när jag cammade. Jag pratade alltid engelska men han hörde ändå att jag är svensk och tom vilken dialekt jag pratade (på engelska hörde han ändå vilken svensk dialekt!!) Blockade och blockade men han gjorde nya konton och spammade chatten med att skriva på svenska och länka till gamla klipp där Robert Gustavsson pratar med samma dialekt. Spammade social media som jag hade för cam reklam typ där jag bara skrev på engelska med samma saker. Blockade där med men han kom tillbaks med nya konton hela tiden. Även uppmanade mig att skriva/prata på rumänska om jag nu var från Rumänien som jag sa vilket jag inte kunde givetvis.

    Visst man visar sig extremt mycket som camgirl men man vill ändå ha en viss anonymitet men han respekterade inte det alls. 

  • Anonym (Y)
    Anonym (Jorå) skrev 2023-11-25 19:50:22 följande:
    Nej, han har aldrig varit direkt hotfull. Däremot är han arg på mig för att han "inte gjort något fel" som han har upprepat tusentals gånger. Och eftersom han inte gjort något fel så borde jag ge honom en chans. Men jag upplevde det ändå riktigt hotfullt de gånger han varit i närheten av mig och skickat bilder. Då har jag känt mig riktigt rädd. Men han har aldrig kommit fram och de senaste åren har han inte skickat sådande bilder längre, så det avtar ju helt klart. Tyvärr brukar högtider dra igång honom igen. Det sjuka i det hela är att han har fru och barn.
    Det sista är så intressant. Den som håller på såhär kan mycket väl vara en respekterad människa  som har familj och allt det där andra.

    Att han förföljer någon är knappat någon annan som känner till, det är hans egen lilla hemlighet.

    Bra att det avtagit lite, men hur kan han på allvar tro att du ska ändra dig? Inte klokt.
Svar på tråden Hur många av er har varit med om näthat/stalkning online?