• Silverjenny

    Obearbetat trauma

    Väldigt tråkigt att du har dessa erfarenheter men vad BRA att du kan prata om det nu. Det är ett första steg mot att bearbeta det och kunna lägga det bakom dig.

    Jag tror det är väldigt, väldigt vanligt att unga tjejer skadar sig själva genom att ha sex man inte vill ha. Sexualiteten och den sexuella självkänslan är känslig och lätt att skada när man är ung. Tyvärr vet många män detta och flockas kring skadeskjutna flickor som vargar. Många, många killar som tvingar tjejer till sexuella handlingar som ÄR våldtäkt, men varken killen eller tjejen vill kalla det för vad det är.

    Jag själv blev utsatt för sexuella övergrepp när jag var litet barn och dessa minnen kom tillbaka när jag var tonåring och började få en sexualitet. Jag reagerade med att bli äcklad över mig själv, min kropp och min sexualitet. Fick flashbacks när jag var med min pojkvän och blev äcklad av kåtheten istället. Det var mycket förvirrande och jag reagerade med att bli utåtagerande sexuellt istället. Det var nog ett sätt att försöka "vinna tillbaka kontrollen" genom att jag åtminstone valde situationerna och personerna själv, om du förstår.

  • Silverjenny
    Anonym (Berättar) skrev 2023-11-27 12:56:36 följande:

    Jag har aldrig velat söka hjälp eftersom jag skäms så mycket. Det har gått 6 år nu. Sen har jag alltid förminskat det som hände eftersom det finns de som har varit med om värre, jag blev aldrig slagen eller misshandlad av männen och de gjorde inget som jag inte hade gått med på. Även om jag nu förstår att det inte var jag som gjorde fel eftersom jag bara var en vilsen tonåring som ville skada mig själv så känns det ändå som att det jag har varit med om inte är tillräckligt allvarligt för att jag ska förtjäna att få hjälp att bearbeta det.


    Förminska inte dig själv och det du varit med om. Du förtjänar hjälp och det skulle nog vara bra för dig att prata med en psykolog om detta. Högkostnadsskydd gäller så du betalar bara upp till 1300 kr på ett år om du inte går privat.
Svar på tråden Obearbetat trauma