• Heyes

    48 körlektioner - ge upp?

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg men jag känner mig bara så misslyckad och nere just nu så måste kanske bara skriva av mig och se om det finns någon annan i liknande situation.

    Jag håller på att försöka ta körkort men det går inget vidare. Jag räknade idag hur många lektioner jag tagit och det var 48(70 minuter långa). Jag har också kört privat runt 20 gånger och det känns fortfarande som att det är långt kvar. Jag har de senaste 10 lektionerna knappt blivit godkänd på ett enda moment av det vi kört. Jag hade en uppkörning inbokad men den har nu blivit uppskjuten då jag inte är redo.

    Jag vet inte i detta läge vad jag ska göra. Jag har redan spenderat 55k på detta körkort så det känns jobbigt att ge upp men samtidigt så är jag osäker på om jag någonsin kommer klara det och om jag fortsätter så blir det ju ännu mer pengar som försvinner. Jag har inte längre möjlighet att köra privat så det blir snabbt dyrt. Jag har hittills använt pengar jag fick i arv när min mamma dog men dessa börjar ta slut och om de gör det vet jag inte om jag kan fortsätta i vilket fall som helst.

    Min lärare säger att jag egentligen kan köra men att mitt huvud och min rädsla för att göra fel förstör för mig. Detta kan nog vara sant även om jag ibland tvivlar på att jag faktiskt kan köra.

    Jag undra om det är någon annan som varit i liknade läge och klarat körkortet till slut? Jag känner mig så värdelös då det känns som alla kan ta körkort förutom jag.

  • Svar på tråden 48 körlektioner - ge upp?
  • Anonym (Hm)

    Jag har varit i samma sits, eller jag är, eller jag vet inte. Jag tog en paus nu för jag blev så besviken och trött på mig själv. Jag har aldrig tagit mig hela vägen till uppkörning, inte ens i närheten. Jag hoppas innerligt att du får ditt körkort och håller tummar och tår. Själv börjar jag tro att det är bättre att jag inte har något. Jag, som du, är för rädd och nervös och känner att jag eventuellt kan vara en fara i trafiken istället. 

  • Anonym (Anonym)

    Jag tror att du har hamnat i ett destruktivt tankemönster. Hur gammal är du? Har du överlag dåligt självförtroende, inte bara när det gäller detta? Tror du ofta i förväg att du kommer misslyckas?

  • Anonym (Tipsaren)

    Jag känner inte till din livssituation, men om det inte är jätteviktigt för dig att ha körkort skulle du ju kunna lägga ned projektet. Om det däremot är ett nödvändigt ont och du verkligen måste ta det där körkortet lyckas du nog snabbare om du först går i samtalsterapi för att förstå vad som skapar din blockering.

  • Friger

    Du har inte blivit en mjölkko åt trafikskolan då? Prova att köra upp ändå och ge det ett par tre försök.

    Senaste ungen hade betydligt mindre körvana än så när han tog körkortet. Han körde upp privat. 0st körlektioner. Klarade det på tredje uppkörningen. Körde som en kratta men sen med kärkort kunde han ju "övningsköra" hemma som han ville och numera kör han bra.

    Handlar ju bara om att klara uppkörningen. Bra förare tar ju tusentals mil och flera år innan du blir.

  • Anonym (alla måste inte ha körkort)

    Jag tycker du ska lägga ned körkortsprojektet, alla är inte gjorda för att kunna köra. Jag t ex kan inte rita alls, knappt kan skriva min egen signatur. 

  • Heyes
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-26 21:49:17 följande:

    Jag har varit i samma sits, eller jag är, eller jag vet inte. Jag tog en paus nu för jag blev så besviken och trött på mig själv. Jag har aldrig tagit mig hela vägen till uppkörning, inte ens i närheten. Jag hoppas innerligt att du får ditt körkort och håller tummar och tår. Själv börjar jag tro att det är bättre att jag inte har något. Jag, som du, är för rädd och nervös och känner att jag eventuellt kan vara en fara i trafiken istället. 


    Tack för ditt svar. Det är skönt att veta att jag inte är ensam. Tack för de hållna tummarna och jag ska hålla mina tummar och tår för dig också om du bestämmer dig för att börja försöka igen.
  • Anonym (?)

    Alla kan inte "få" körkort! Man grejar det helt enkelt inte och ärligt talat - skulle inte vilja möte någon av en i trafiken heller.
    Kört mellan 5 och 10 000 mil/år i tjänsten och sett alltför många idioter på vägarna.
    Många tror verkligen att de är totalt ensamma i trafiken, behöver inte ta hänsyn till någon annan i hela världen........

  • Heyes
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-26 22:47:37 följande:

    Jag tror att du har hamnat i ett destruktivt tankemönster. Hur gammal är du? Har du överlag dåligt självförtroende, inte bara när det gäller detta? Tror du ofta i förväg att du kommer misslyckas?


    Jag har definitivt ett destruktivt tankemönster. Jag gör nästan alltid så mot mig själv. Jag är 34 år och har ett väldigt dåligt självförtroende.

    Jag hade en väldigt dålig dag igår men det känns lite bättre idag. Jag har en ny uppkörning bokad i mitten av januari så jag har bestämt mig för att i alla fall försöka till dess. Jag kan väl också nämna att jag hade 63 rätt på teoriprovet så det är själva körningen och framförallt att ta beslut som är problemet för mig.

    Några svar till andra inlägg i tråden också.

    Jag har börjat en utbildning där det inte går att få jobb utan körkort vilket också gör det svårare att ge upp det nu. Jag trodde inte att jag skulle ha riktigt så här svårt att ta körkort när jag började den utbildningen.

    Jag har funderat på att byta till automat men jag vet inte om det i detta läge skulle vara så stor skillnad. Bilen jag skulle ha möjlighet att köra om jag tog körkort är också manuell.

    Tack för alla svar jag uppskattar det verkligen.
  • Heyes
    Anonym (?) skrev 2023-11-27 21:21:27 följande:

    Alla kan inte "få" körkort! Man grejar det helt enkelt inte och ärligt talat - skulle inte vilja möte någon av en i trafiken heller.
    Kört mellan 5 och 10 000 mil/år i tjänsten och sett alltför många idioter på vägarna.
    Många tror verkligen att de är totalt ensamma i trafiken, behöver inte ta hänsyn till någon annan i hela världen........


    Intressant att du nämnde inte ta hänsyn till någon annan då min trafiklärare säger att ett av mina största problem är att jag inte tar för mig tillräckligt och tänker för mycket på andra.
Svar på tråden 48 körlektioner - ge upp?