• fazerfazer

    Hungrig... HELA tiden

    Hej! jag är gravid för första gången (v10) och har haft rätt normala symtom med kissnödighet och illamående som jag var beredd på. Något jag däremot inte var beredd på och har svårt att hantera är min konstanta hunger, alltså inte cravings eller sug, ren å skär hunger. Haft det hela tiden. vet att man inte ska äta mer än vanligt men det gör jag ju verkligen! jag vägde 53kg innan graviditeten och är nu redan uppe i 58. Någon som varit i samma sits? när blir det bättre? är så svårt att låta bli när man är så hungrig å äta hjälper mot illamåendet...

  • Svar på tråden Hungrig... HELA tiden
  • GuldKvinnan

    Är också gravid för första gången och är inte lika långt gången som dig men jag känner ändå igen mig. Jag försöker äta små nyttiga mellanmål med jämna mellanrum så att jag inte hinner bli så himla hungrig att jag äter för mycket på en gång. Det hjälper mig i alla fall :)

  • Blacknails86

    Jag är bara i vecka 6, men det är precis likadant för mig.
    Har normal fett% som tur är, men jag håller på att bli galen och sover jättedåligt av att jag är hungrig hela tiden. Om jag äter mycket på en gång så börjar jag må illa istället. Borde sitta och småäta hela tiden för att vara nöjd, och det känns ju inget vidare...

  • Anonym (Japp)

    Jag känner igen det. Jag var inte hungrig _hela_ tiden, men jag kunde bli akut jättehungrig så jag nästan fick panik om jag inte snabbt fick tag på något att äta. Jag hade alltid ett par risifrutti eller liknande på jobbet. Och det som hjälpte bäst mot illamåendet var riktigt stabbig mat med mycket smält ost. Glad 

    Men det gick över när illamående la sig senare i graviditeten. 

  • Anonym (Här med)

    Jag minns under min senaste graviditet hur jag satt på soffan kl 03 på natten och åt en morot :D Jag kände att morötter gav lite tuggmotstånd och lite mättnad, så jag åt morot och yoghurt på nätterna. Också för att jag inte var sugen på så mycket annat. Så det är ett tips, att ha något i munnen hela tiden och morot är verkligen gott och inte så onyttigt! Under min första graviditet åt jag mycket nötter. Även om man får och bör gå upp i vikt under gravitiditeten, jag tycker inte du ska fokusera på vikten. Vissa går upp mycket i början och mindre i slutet och andra tvärtom. Jag gick upp 2/3 av totala vikten under första halvan av min senaste graviditet och 1/3 andra halvan!

  • Pez

    Jag var också hungrig konstant, det var plågsamt.. För mig blev det aldrig bättre utan jag åt ofta och gick upp en hel del i vikt om man säger så. Jag fortsatte löpträna fram till v 16 och sen blev det för tungt med all extra vikt och det ökade bara min hunger. Alla mina värden såg bra ut hela tiden och mitt hb var aldrig lågt. Bebis vägde 3.5kg vid födseln. Direkt efter förlossningen försvann hungern och jag hade snarare svårt att äta trots helamning. All extra vikt jag lagt på mig försvann efter ett år av att äta som jag gjorde innan graviditeten (min normala aptit var tillbaka) samt normal rörelse och promenader med barnvagnen. Skulle jag få samma hunger igen om jag blir gravid igen så skulle jag låta mig äta igen. Jag åt dock bara vanlig mat och minskade på onyttig mat så det är väl ett tips. 

Svar på tråden Hungrig... HELA tiden