• BeeHappy

    Telefonnummer som beter sig konstigt

    Hej alla, 

    Jag undrar om någon varit med om liknande eller om någon vet vad det här handlar om. 

    Ett mobiltelefonnummer som 

    1. När man ringer det, efter att det gått fram två signaler ändrar om och ringer tillbaka till mitt egna nummer. Så att jag alltså börjar ringa upp mig själv 

    Samma mobiltelefonnummer när jag ringde upp det direkt efter det andra gången: 

    2. Efter någon signal, ändrar om och ringer till det näst senaste numret som jag ringt i min telefon istället. 

    Någon som vet vad det här handlar om?!

  • Svar på tråden Telefonnummer som beter sig konstigt
  • Rosadrömmar
    Hej! Det du beskriver låter som en teknik som kallas för "nummer spoofing". Det är en teknik som bedragare använder för att dölja sitt riktiga telefonnummer och istället visa ett annat nummer på mottagarens telefon. I vissa fall kan de till och med få det att se ut som om du ringer upp ditt eget nummer.
    Detta är en vanlig taktik som används i telefonbedrägerier. Bedragaren hoppas att du ska bli förvirrad eller nyfiken nog att svara på samtalet, och sedan försöker de lura dig att ge ut personlig information.
    Om du upplever detta, är det bästa du kan göra att inte svara på samtalet. Om du svarar och inser att det är ett bedrägeriförsök, lägg på luren direkt. Ge aldrig ut personlig information över telefonen om du inte är helt säker på vem du pratar med.
    https://tech.co/antivirus-software/call-own-number-phone-scam
Svar på tråden Telefonnummer som beter sig konstigt