• Soltjej25

    Köpa lägenhet innan man sålt

    Hej,

    Jag och min sambo var och spontan kikade på en lägenhet idag. vi vart helt kära! vi äger redan en lägenhet som vi känner är lite för liten för oss.

    nu till dilemmat, våran lägenhet är inte ens värderad. vi har inte varit i kontakt med någon gällande att sälja vår lägenhet då vi inte planerat att göra det än.

    hur hade ni gjort i detta läget? Vi vill så gärna ha lägenheten vi tittade på idag!

  • Svar på tråden Köpa lägenhet innan man sålt
  • Anonym (FS)

    Om ni vill flytta så kontakta en mäklare så ni får ut er lägenhet på marknaden. 


    Vi sålde vårt hus i våras, och vi köpte nya lägenheter efter vi sålt. Jag skulle
    inte köpa innan jag sålt i dagens marknad. Marknaden är trög med stort utbud, så det är inte svårt att hitta ngt nytt.

    Fundera på hur ni ska göra om ni inte får sålt er nuvarande lägenhet om ni köper den nya. Klarar ni av det ekonomiskt?

  • Anonym

    Ta kontakt med bank och ordna ett lånelöfte.
    Annars vet ni ju inte vad ni kan köpa , om ni inte vet vad ni kan låna

  • Aliona

    Det beror lite på hur mycket marginaler ni har. Skulle ni klara dubbla kostnader i flera månader, kanske ett halvt år? 


    Och hur mycket besparingar har ni att lägga in i nya boendet. Råkna på att ni kanske tvingas acceptera ett pris flera hundra tusen lägre än vad ni räknat med. Skulle ni klara det? 


    Om svaret är nej på en eller båda frågorna så bör ni sälja först innan ni köper nytt. 

    Vill ni gå vidare så kontakta mäklare för värdering, och bank för lånelöfte, så har ni mer köar bild över ert läge. När mäklaren värderar kan ni passa på att fråga hur lång tid det tar att sälja i ert kvarter. 

  • Mrs Moneybags

    I dagens läge skulle jag inte våga göra på det sättet. Där jag bor ser jag flera visningar där inte en kotte kommer och tittar. Det är inte så lättsålt idag. Men små lägenheter kanske har större chans att bli sålda till ett vettigt pris. 

Svar på tråden Köpa lägenhet innan man sålt