• Brax

    Ältar gamla situationer

    Jag har på sistone börjat älta en gammal händelse för tjugo år sedan där jag borde agerat annorlunda. Blir förtvivlad och bryter ihop och tänker att om jag agerat annorlunda kunde livet tagit en annan vändning, självanklagar mig fruktansvärt och får ångest över att en möjlighet gick mig förbi och att detta ögonblick är borta i historien och människorna kommer jag aldrig träffa igen.

    Jag förstår att det väl bottnar i att jag saknar något i min nuvarande situation.

  • Svar på tråden Ältar gamla situationer
  • Anonym (Kläv)
    Brax skrev 2023-12-03 21:40:43 följande:
    Ältar gamla situationer

    Jag har på sistone börjat älta en gammal händelse för tjugo år sedan där jag borde agerat annorlunda. Blir förtvivlad och bryter ihop och tänker att om jag agerat annorlunda kunde livet tagit en annan vändning, självanklagar mig fruktansvärt och får ångest över att en möjlighet gick mig förbi och att detta ögonblick är borta i historien och människorna kommer jag aldrig träffa igen.

    Jag förstår att det väl bottnar i att jag saknar något i min nuvarande situation.


    Sånt brukar bero på att du har en ökad sårbarhet. Då jag inte vet någonting om din situation så kan det vara ett obearbetat trauma, det kanske beror på hur rustad du är för att möta just den typen av motgång. Om du förstår varför du reagerar som du gör så kan du också utveckla en sympati för dig själv. som en förälder för ett barn, fast till dig själv.
  • Anonym (Lilla My)

    Hur hanterade du det på tiden det begav sig? Bearbetade du det då?

  • Brax
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-12-04 03:04:22 följande:

    Hur hanterade du det på tiden det begav sig? Bearbetade du det då?


    Det är bara en liten händelse, inget stort. Men del i något större antar jag, så får detta ge uttryck för det jag är missnöjd med.
Svar på tråden Ältar gamla situationer