• Anonym (Trött)

    Hjälp får inte sova pga amning

    Tips???

    min 3mån bebis har senaste veckan börjat vakna 0330-04, ammat 30 min och sen vägrat somna om. 

    Har alltså gått upp 0330-04 på dagarns, och eftersom bebis bara sover i rullande vagn dagtid kollapsar  jag ju i säng vid 18-19 på kvällen när bebis också är trött.

    Har en treåring jag också måste ta hand om på morgnar och eftermiddagar innan pappan kommer hem.

    Det här börjar bli helt ohållbart. Och jag tycker det ger så lite sömn för barnet med, 19-04 är ju bara 9 h nattetd där 0,5 h också går bort för en amning i mitten.

    Hur vänder man sovtider? Ska vi försöka härda ut längre på kvällen?

  • Svar på tråden Hjälp får inte sova pga amning
  • Anonym (Maria)

    Funkar inte att liggamma och samsova? Det tycker jag är det bästa för att få sova.

    Annars: finns partner som kan avlasta? Om inte nattetid, så vid annan tid? Så att du får sova pstört ett tag.

  • Anonym (S)

    Kan du inte sova under den tiden bebisen sover? Alltså från 19-20? Då blir det i alla fall tillräckligt många timmar för dig med. 


    Jag hade även försökt styra om till senare läggdags och uppvak. Vi har gjort det med alla tre barn och det har fungerat bra. Det kan ta lite tid ibland men i slutändan har de alltid anpassat sig. Bebisen kommer säkert att sova längre på natten framöver men det kan vara tufft i början med sömn och mat.

  • Anonym (...)
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-05 05:44:49 följande:
    Hjälp får inte sova pga amning

    Tips???

    min 3mån bebis har senaste veckan börjat vakna 0330-04, ammat 30 min och sen vägrat somna om. 

    Har alltså gått upp 0330-04 på dagarns, och eftersom bebis bara sover i rullande vagn dagtid kollapsar  jag ju i säng vid 18-19 på kvällen när bebis också är trött.

    Har en treåring jag också måste ta hand om på morgnar och eftermiddagar innan pappan kommer hem.

    Det här börjar bli helt ohållbart. Och jag tycker det ger så lite sömn för barnet med, 19-04 är ju bara 9 h nattetd där 0,5 h också går bort för en amning i mitten.

    Hur vänder man sovtider? Ska vi försöka härda ut längre på kvällen?


    Så är det som förälder, du får sova på dagarna när ungen sover 
    Sen sovtid natt, ungen sover väl mycket på dagarna med
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2023-12-05 07:53:12 följande:
    Så är det som förälder, du får sova på dagarna när ungen sover 
    Sen sovtid natt, ungen sover väl mycket på dagarna med
    I rullande vagn...hur hade du tänkt att ts skulle få sova då? 
  • EpicF

    Ts, din man får avlasta och ta hand om treåringen så att du och bebisen kan lägga er vid 18. Sedan får han också avlasta dig på helgerna så du kan ta igen sömnen. 

    Känner igen det där, men med tvillingar i tillägg 🙈

  • Anonym (Hin håle)
    EpicF skrev 2023-12-05 11:06:10 följande:
    I rullande vagn...hur hade du tänkt att ts skulle få sova då? 
    Nä det är klart svårt för ts att sova och köra vagnen samtidigt. 
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-05 05:44:49 följande:
    Hjälp får inte sova pga amning

    Tips???

    min 3mån bebis har senaste veckan börjat vakna 0330-04, ammat 30 min och sen vägrat somna om. 

    Har alltså gått upp 0330-04 på dagarns, och eftersom bebis bara sover i rullande vagn dagtid kollapsar  jag ju i säng vid 18-19 på kvällen när bebis också är trött.

    Har en treåring jag också måste ta hand om på morgnar och eftermiddagar innan pappan kommer hem.

    Det här börjar bli helt ohållbart. Och jag tycker det ger så lite sömn för barnet med, 19-04 är ju bara 9 h nattetd där 0,5 h också går bort för en amning i mitten.

    Hur vänder man sovtider? Ska vi försöka härda ut längre på kvällen?


    1. Avlastning, ge pappan spädisen i famnen direkt när han kommer innanför dörren. 

    2 Försök att lägga dina sovtider så att de matchar bebisens så gott det går. 

    3. Vänj barnet vid att sova i säng dagtid, kanske svårt men det går. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Maria) skrev 2023-12-05 07:09:21 följande:

    Funkar inte att liggamma och samsova? Det tycker jag är det bästa för att få sova.

    Annars: finns partner som kan avlasta? Om inte nattetid, så vid annan tid? Så att du får sova pstört ett tag.


    Nej liggamna är uteslutet. Det är inte heller det som är problemet . Jag får ju också sova men uppvaket har blivit tidigare och tidigare. Förr kunde bebis somna om även efter andra amningen för natten och bi gick upp 06. Nu tar bebis morgon vid andra amningen.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (S) skrev 2023-12-05 07:39:43 följande:

    Kan du inte sova under den tiden bebisen sover? Alltså från 19-20? Då blir det i alla fall tillräckligt många timmar för dig med. 


    Jag hade även försökt styra om till senare läggdags och uppvak. Vi har gjort det med alla tre barn och det har fungerat bra. Det kan ta lite tid ibland men i slutändan har de alltid anpassat sig. Bebisen kommer säkert att sova längre på natten framöver men det kan vara tufft i början med sömn och mat.


    Jag sover när bebis sover. problemet är just att uppvaket gått allt tidigare.

    att ta morgon 0330 känns bara inte rimligt.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-05 11:07:32 följande:

    Ts, din man får avlasta och ta hand om treåringen så att du och bebisen kan lägga er vid 18. Sedan får han också avlasta dig på helgerna så du kan ta igen sömnen. 

    Känner igen det där, men med tvillingar i tillägg 🙈


    Det är inte antalet timmar. Det är mer placeringen av dem. att ta morgon 0330 gör hela dagen skev.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (...) skrev 2023-12-05 07:53:12 följande:
    Så är det som förälder, du får sova på dagarna när ungen sover 
    Sen sovtid natt, ungen sover väl mycket på dagarna med
    Bebis sover i sele eller rullande vagn dagtid, ca 30-45 min per sov. Hur ska jag sova då?
Svar på tråden Hjälp får inte sova pga amning