• vemvetintejagalls

    Billy som rumsavdelare

    Går det? Eller blir det ostabilt? Den ska vara mellan "hallen" och köket, med hyllorna mot köksdelen och så tänkte jag sätta krokar på baksidan för jackor etc.

  • Svar på tråden Billy som rumsavdelare
  • vemvetintejagalls
    callmepreggoornot skrev 2023-12-05 19:01:03 följande:

    Min billy hade varit för ostabil för det


    Har du något förslag på något som fungerar? :)
  • Litorina

    Mina spontana tankar: Jag hade valt en djupare hylla. Och sätt 2,5 cm plywood eller mdf på baksidan (tapetsera så den matchar resten av rummet!). Det krävs en stadig skiva för att hålla upp klädkrokar. Om det är flera hyllor så skruva ihop dem med varandra. Bygg något stabilt ovanpå som skruvas fast i hyllan och går ända upp i taket. Då kan inte hyllan välta. Billy ställer jag inte ens mot en vägg utan att skruva fast pga vältrisken.


    Men det skulle kanske gå om du skruvar fast Billy i vägg och tak, minst två punkter åt båda hållen. Det finns en tillbyggnadsdel som gör att Billy blir 237 cm hög. Har du 240 i takhöjd kan du ta en sån, skruva fast i stora hyllan noga med beslag (borra först för att undvika sprickor) och kila sen in brädor eller hyllplan eller plywood eller nåt ovanpå så att bygget når ända upp i tak. Och som sagt, fäst med beslag i golv och vägg. 

Svar på tråden Billy som rumsavdelare