• Anonym (Lovis)

    Ni som vågat studera i högre ålder...

    Är 36 år. Är utled på mitt jobb och hela branschen jag jobbar i, varje dag är en kamp för överlevnad och jag har redan varit i väggen en gång. Nu har jag hittat en drömutbildning. Jag tror inte att jag känt så starkt för något i hela mitt liv.

    Att döma av tidigare antagningsstatistik är det nästan garanterat att jag kommer in. 

    Arbetsmarknaden ska vara god sen, även om sånt aldrig är en garanti. Det är en bred utbildning med många vägar i arbetslivet. Men även om detta kanske låter dumt, vill jag plugga detta även om jag faktiskt skulle jobba med något annat sen. Det känns värt det för att ha gett min egen dröm en chans, tagit mina intressen på allvar - och sluppit den arbetsmiljö som förstör mitt liv.

    Nu till problemen då:

    Oavsett vilket lärosäte jag väljer, kommer jag att flytta 30 - 60 mil och till platser där jag inte har någon förankring. Jag har inga barn och vill heller inte ha några, så det är praktiskt möjligt men är så läskigt. Det är skillnad på att vara 36 och 20 när det gäller att hitta nya sociala nätverk.

    Jag haft i hela mitt liv levt med ytterst små ekonomiska marginaler och varit väldigt underbetald. Bara det senaste året har jag tjänat ganska bra. Det är fantastiskt att inte längre behöva vända på varje krona - och ska jag plugga igen måste jag gå tillbaka till ett liv på marginalen. Det känns jättetufft att gå tillbaka till en ekonomisk utsatthet som få andra i min ålder har.

    Sist men inte minst har jag min älskade särbo, som jag verkligen vill flytta ihop med. Det har vi velat länge nu. Men det är inte förenligt med mina studier. Vi kommer att bo ett halvt land från varandra, till skillnad från 1.5 timmes bilväg idag, i minst tre år.

    Det känns som att allt annat i mitt liv måste offras för studierna, och i den här åldern känns det både väldigt tungt och väldigt riskabelt. Är det värt det? Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker.

    Någon som varit i liknande situation och vill berätta om hur det gick?

  • Svar på tråden Ni som vågat studera i högre ålder...
  • Censur

    Jag är inte i just din situation, men studerar och närmar mig 30. Flera i min klass är äldre, äldsta över 40. Känner flera i andra sammanhang som studerat efter 30 också.

    De flesta jag känner bor förvisso kvar där de bodde från början, men har fått nya vänner i klassen. Att jobba extra eller delta i fritidsaktiviteter gör kanske också att man får lite vänner. Engagera dig på campus på olika sätt eller kolla vad som erbjuds för vuxna i området du söker dig till. 

    TA STEGET och lycka till!! 

  • Censur

    Läste lite sent om din pojkvän, relationer är förvisso mycket värda också och kan inte själv säga att jag skulle flytta ifrån min man sådär. Förstår att du är kluven. Önskar dig lycka till vad du än väljer!

  • Anonym (Lovis)
    Tow2Mater skrev 2023-12-06 18:55:49 följande:

    Kan inte särbon OCH du ta steget och flytta tillsammans till din studieort?


    Svårt när det innebär att han ger upp sitt eget drömjobb för att jag ska förverkliga mitt, men absolut det är en möjlighet.
  • Anonym (jury)

    Lite frågor till att belysa din situation
    * Är du säker på att du inte vill ha barn? Det närmar sig sista chansen vid 36 speciellt om du är kvinna? 
    * Har din särbo samma inställning till barnfrågan? 
    * Varför upptäcker du din drömutbildning först nu? Är du säker på att det inte är barnfrågan som spökar för att du tycker att det måste måste hända något nytt nu. Kanske det som på engelska kallas 'skip action'.
    * Hur krävande är utbildningen rent intellektuellt? Speciellt vad gäller matematik och sånt. Stor skillnad på 36 och 20 vad gäller förmåga på abstrakt tänkande. Att det är lätt att komma in, betyder inte att det är lätt att komma ut.
    * Hur bred är utbildningen? Finns det 100 som har det jobbet i hela Sverige eller är det hundra i varje stad?
    * Är det utbildningsinstitutionen själv som anger framtida jobbmöjligheterna som goda eller är det mer objektivt att dom är goda?
    * Finns det inte andra möjligheter att göra något nytt, som inte är ditt nuvarande jobb men som heller inte är denna drömutbildning?

  • Anonym (Lovis)
    Anonym (jury) skrev 2023-12-06 20:48:59 följande:

    Lite frågor till att belysa din situation
    * Är du säker på att du inte vill ha barn? Det närmar sig sista chansen vid 36 speciellt om du är kvinna? 
    * Har din särbo samma inställning till barnfrågan? 
    * Varför upptäcker du din drömutbildning först nu? Är du säker på att det inte är barnfrågan som spökar för att du tycker att det måste måste hända något nytt nu. Kanske det som på engelska kallas 'skip action'.
    * Hur krävande är utbildningen rent intellektuellt? Speciellt vad gäller matematik och sånt. Stor skillnad på 36 och 20 vad gäller förmåga på abstrakt tänkande. Att det är lätt att komma in, betyder inte att det är lätt att komma ut.
    * Hur bred är utbildningen? Finns det 100 som har det jobbet i hela Sverige eller är det hundra i varje stad?
    * Är det utbildningsinstitutionen själv som anger framtida jobbmöjligheterna som goda eller är det mer objektivt att dom är goda?
    * Finns det inte andra möjligheter att göra något nytt, som inte är ditt nuvarande jobb men som heller inte är denna drömutbildning?


    1. Så säker att jag är steriliserad.
    2. Ja.
    3. Det är en ganska ny utbildning som inte har funnits i många år. Sen brukade jag ha mitt nuvarande jobb som dröm, men inte längre.
    4. Ingen matematik överhuvudtaget. Ämnen jag alltid haft mycket lätt för och som angränsar till tidigare jobb och hobbyer. Det har hänt massor av nya saker i mitt liv mest hela tiden, jag längtar tvärtom efter att få känna stabilitet med nånting jag älskar att göra. Nej, återigen så vill jag verkligen inte ha barn.
    5. Minst 100 i varje stad som jobbar med det, ja.
    6. Lite mer oklart, men jag kommer utan tvivel att kunna använda det som en tung merit om jag någon gång vill komma tillbaka till eller hitta nya vägar inom min nuvarande bransch eller närliggande yrken.
    7. Det finns det säkert, det är väl en fråga om hur högt man rankar olika drömmar och ambitioner. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (Lovis) skrev 2023-12-06 21:16:25 följande:
    6. Lite mer oklart, men jag kommer utan tvivel att kunna använda det som en tung merit om jag någon gång vill komma tillbaka till eller hitta nya vägar inom min nuvarande bransch eller närliggande yrken.
    7. Det finns det säkert, det är väl en fråga om hur högt man rankar olika drömmar och ambitioner. 
    Omkring punkt 6. undrar jag att om ditt nuvarande jobb är en kamp för överlevnad hur denna utbildning öppna möjligheter som är radikalt annorlunda, om det trots allt är så närbesläktat att du kan komma tillbaka eller hitta nya vägar till din nuvarande bransch? Låter som lite önsketänkande där,

    Överväg punkt 7 lite mera. Finns mycket nytt man kan hitta på som inte kräver 3 års utbildning.

    Tag inte för stor hänsyn till framtiden med din särbo nät du skall träffa dina val, om ni inte ändå har några som helst planer omkring barn. 1,5 timma är inte så stor skillnad från ett halvt land. Bägge är rätt så långt från en framtid tillsammans.
  • Anonym (Man52)

    36 är ju ingen ålder 
    bara köra om du har möjlighet 

  • Anonym (C)

    Jag är mitt uppe i det. Började studera vid 40, till ett yrke som betalar mindre än det jag sa upp mig från. Man måste chansa om man inte mår bra. Inget säger att du måste fullfölja om det inte känns rätt.

  • Hjelm

    Jury, varför lägger du dig i att TS inte vill ha barn och ifrågasätter vad hon vill?

  • nihka
    Anonym (Lovis) skrev 2023-12-06 12:27:09 följande:
    Ni som vågat studera i högre ålder...

    Är 36 år. Är utled på mitt jobb och hela branschen jag jobbar i, varje dag är en kamp för överlevnad och jag har redan varit i väggen en gång. Nu har jag hittat en drömutbildning. Jag tror inte att jag känt så starkt för något i hela mitt liv.

    Att döma av tidigare antagningsstatistik är det nästan garanterat att jag kommer in. 

    Arbetsmarknaden ska vara god sen, även om sånt aldrig är en garanti. Det är en bred utbildning med många vägar i arbetslivet. Men även om detta kanske låter dumt, vill jag plugga detta även om jag faktiskt skulle jobba med något annat sen. Det känns värt det för att ha gett min egen dröm en chans, tagit mina intressen på allvar - och sluppit den arbetsmiljö som förstör mitt liv.

    Nu till problemen då:

    Oavsett vilket lärosäte jag väljer, kommer jag att flytta 30 - 60 mil och till platser där jag inte har någon förankring. Jag har inga barn och vill heller inte ha några, så det är praktiskt möjligt men är så läskigt. Det är skillnad på att vara 36 och 20 när det gäller att hitta nya sociala nätverk.

    Jag haft i hela mitt liv levt med ytterst små ekonomiska marginaler och varit väldigt underbetald. Bara det senaste året har jag tjänat ganska bra. Det är fantastiskt att inte längre behöva vända på varje krona - och ska jag plugga igen måste jag gå tillbaka till ett liv på marginalen. Det känns jättetufft att gå tillbaka till en ekonomisk utsatthet som få andra i min ålder har.

    Sist men inte minst har jag min älskade särbo, som jag verkligen vill flytta ihop med. Det har vi velat länge nu. Men det är inte förenligt med mina studier. Vi kommer att bo ett halvt land från varandra, till skillnad från 1.5 timmes bilväg idag, i minst tre år.

    Det känns som att allt annat i mitt liv måste offras för studierna, och i den här åldern känns det både väldigt tungt och väldigt riskabelt. Är det värt det? Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker.

    Någon som varit i liknande situation och vill berätta om hur det gick?


    "Jag tror inte att jag känt så starkt för något i hela mitt liv."

    Enkelt, kör!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (korven)
    Anonym (Lovis) skrev 2023-12-06 12:27:09 följande:
    Ni som vågat studera i högre ålder...

    Är 36 år. Är utled på mitt jobb och hela branschen jag jobbar i, varje dag är en kamp för överlevnad och jag har redan varit i väggen en gång. Nu har jag hittat en drömutbildning. Jag tror inte att jag känt så starkt för något i hela mitt liv.

    Att döma av tidigare antagningsstatistik är det nästan garanterat att jag kommer in. 

    Arbetsmarknaden ska vara god sen, även om sånt aldrig är en garanti. Det är en bred utbildning med många vägar i arbetslivet. Men även om detta kanske låter dumt, vill jag plugga detta även om jag faktiskt skulle jobba med något annat sen. Det känns värt det för att ha gett min egen dröm en chans, tagit mina intressen på allvar - och sluppit den arbetsmiljö som förstör mitt liv.

    Nu till problemen då:

    Oavsett vilket lärosäte jag väljer, kommer jag att flytta 30 - 60 mil och till platser där jag inte har någon förankring. Jag har inga barn och vill heller inte ha några, så det är praktiskt möjligt men är så läskigt. Det är skillnad på att vara 36 och 20 när det gäller att hitta nya sociala nätverk.

    Jag haft i hela mitt liv levt med ytterst små ekonomiska marginaler och varit väldigt underbetald. Bara det senaste året har jag tjänat ganska bra. Det är fantastiskt att inte längre behöva vända på varje krona - och ska jag plugga igen måste jag gå tillbaka till ett liv på marginalen. Det känns jättetufft att gå tillbaka till en ekonomisk utsatthet som få andra i min ålder har.

    Sist men inte minst har jag min älskade särbo, som jag verkligen vill flytta ihop med. Det har vi velat länge nu. Men det är inte förenligt med mina studier. Vi kommer att bo ett halvt land från varandra, till skillnad från 1.5 timmes bilväg idag, i minst tre år.

    Det känns som att allt annat i mitt liv måste offras för studierna, och i den här åldern känns det både väldigt tungt och väldigt riskabelt. Är det värt det? Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker.

    Någon som varit i liknande situation och vill berätta om hur det gick?


    Studera!
    För om det skiter sig med särbon så kommer du vara bitter på honom och dig själv för att du gav upp ditt drömjobb för att han skulle kunna ha kvar sitt drömjobb.
Svar på tråden Ni som vågat studera i högre ålder...