• Omar94

    Hur mycket pengar

    Hur mycket pengar skulle man behöva spara ihop ungefär för att klara hyra o andra omkostnader tills man har ett annat arbete i ett annat land inom eu? T.ex att om jag tänkt flytta om en 3ish månader men tänkt söka jobb under den tiden och hoppas att jag får ett innan jag flyttar. 

  • Svar på tråden Hur mycket pengar
  • gabi1969

    Det finns en mall 50 30 20.

    50 % av lönen till kostnader du inte undkommer. 


    boende mat transport försäkringar tandvård hygien sjukvård mm. 


    30% nöjen saker du inte måste ha men som gör dig glad 

    20% sparande. 


     

  • Omar94
    gabi1969 skrev 2023-12-06 18:27:28 följande:

    Det finns en mall 50 30 20.

    50 % av lönen till kostnader du inte undkommer. 


    boende mat transport försäkringar tandvård hygien sjukvård mm. 


    30% nöjen saker du inte måste ha men som gör dig glad 

    20% sparande. 


     


    Jag förstår. Men om man tänker typ vad ens totala omkostnader skulle vara i låt oss säga 3-4 månader framåt.  Och att man då levde snålt. Typ riksnorm i ett annat land? 
  • BuoBä

    Det kostar alltid extra mycket i starten i ett nytt land. Men kan behöva betala deposition för en lägenhet, skaffa försäkringar, starta olika abonnemang, skaffa sim-kort, kanske köpa möbler mm. (Behöver man köpa bil drar det iväg ännu mer.) Så räkna med att du behöver 2-3 gånger så mycket den första månaden, som du kommer behöva en normal månad senare. 

  • Sunflora

    Det finns ingen här som kan svara på det, hyrorna varierar beroende vart du flyttar. En etta i London kostar t.ex runt 30 000-50 000 i månaden medan du kan få en etta för 6000 på landsbygden. 

  • Tom Araya
    Omar94 skrev 2023-12-06 18:18:46 följande:
    Hur mycket pengar

    Hur mycket pengar skulle man behöva spara ihop ungefär för att klara hyra o andra omkostnader tills man har ett annat arbete i ett annat land inom eu? T.ex att om jag tänkt flytta om en 3ish månader men tänkt söka jobb under den tiden och hoppas att jag får ett innan jag flyttar. 


    Det beror ju alldeles på vad kostnadsläget är där, dit du tänker flytta och hur lång tid det tar för dig att hitta ett jobb. De detaljerna har vi här svårt att svara på.
  • Fjäril kär
    Omar94 skrev 2023-12-06 18:49:52 följande:
    Jag förstår. Men om man tänker typ vad ens totala omkostnader skulle vara i låt oss säga 3-4 månader framåt.  Och att man då levde snålt. Typ riksnorm i ett annat land? 
    Det är ju nästan omöjligt att svara på eftersom det är olika förutsättningar för varje land . 
    Bestäm dig först för vilket land du vill flytta till och undersök hyror, sjukvård,  försäkringar, transport , el/gas , internet etc så ser du ju snabbt hur mycket du behöver ha varje månad till fasta kostnader.  
    Sen skulle jag minst dubbla den summan för att klara övriga kostnader för du kommer behöva köpa möbler, kläder, husgeråd etc 
  • Fjäril kär

    Kan tillägga att du behöver budgetera för att det kan dröja innan du får jobb. Det är inte säkert att du får jobb inom 3 månader , allt handlar ju om vad du har för bakgrund och utbildningar och erfarenheter samt dina kunskaper i engelska och landets eget språk. 

  • Aniiee

    Det känns lite som att Omar är en sån där som skulle flytta till Dubai-London-Grekland-Italien....


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
Svar på tråden Hur mycket pengar