• Anonym (Mor)

    6 månaders bebis vill inte va med pappa

    Vi fick vårt första barn för 6 månader sedan. I början satt han fast 24/7 vid bröstet och ammade vilket gjorde att antingen ammade han, sov eller skrek. Detta gjorde att min sambo inte inte kunde hålla så mycket då han alltid lyckades vakna hos honom. nu minns jag inte riktigt men omkring 2-3 månader ammade han fortfarande mycket men var nöjd när man bar honom o det gick mer göra saker. vid 4 månader o h tills nu ammar vi knappt något. han ammar kanske 5 min sedan vill han göra annat som leka med leksaker, bli buren, leka mm. jag Är hemma med honom på dagarna och då är det nästan som att jag får tvinga honom att amma lite Vilket kanske blir var fjärde timme. Däremellan leker vi, jag bär honom, busar och han får smakportioner som han älskar. Därför har jag så otroligt svårt att förstå hur en timme som min sambo ska passa barnet alltid blir katastrof! Jag har på dessa 6 månader högst varit iväg 1,5 h. Lyckas han somna så funkar det. Men är han vaken gallskriker han helt hysteriskt.  sen kan jag ju tillägga ahh min sambo som då är pappan inte tycker det är så kul att leka med honom utan han tröttnar på att tex gå runt, ligga på golvet o leka utan vill helst sitta vid tvn. Är jag hemma o han har barnet O väl anstränger  sig  Fåe han alltid sonen att skratta o man ser vpr son tycker han är rolig. Men det är som att när jag inte är hemma blir det katastrof! Sen vet jag ju inte hur mycket min sambo anstränger sig utan jag kan tänka mig att han tror han kan sitta stilla i en soffa.. vad jag förstått så är det vid 8-10 månader som de verkligen blir mammiga eller pappiga. Men hur är det vid 6? Kan han tex känna av att jag kanske inte är hemma?

  • Svar på tråden 6 månaders bebis vill inte va med pappa
  • Anonym (hm)

    Vi har exakt samma problem och min sambo är precis som din. Skittråkigt. Jag var i väg i en timme och bebis var glad, men han hade inte gjort något under tiden jag var borta. Han kollade på tv och hon satt bredvid. Lunchen hade han glömt, blöjan också. Helt värdelöst om jag ska vara ärlig. Det var samma problem med vårt äldre barn när han var liten. jag har accepterat att han inte är en bebisförälder, utan har mycket lättare att integrera med barnen när de blir äldre. Då är han en helt underbar förälder, men det krävs att barnet kan prata och han inte behöver gissa sig fram till behoven. 


    Och ja, barnen kan vara mycket mammiga eller pappiga vid 6 månader. 

  • Jemp

    Givetvis kan de ha preferenser redan tidigt och det blir ju ofta så naturligt eftersom det är du som är hemma. 


    De (både pappa och bebis) behöver mer vana, helt enkelt. Extra tydligt blev det med vår äldsta, lättade när han började äta mer fast mat och såklart ännu mer när pappan var föräldraledig. Med tvåan var sambon tryggare och inte lika stressad av ledsen bebis. 

  • Anonym (H)

    Det är klart han känner av att du inte är där. Du är hans allt.

    Pappa kanske blir stel och nervös när du går och då reagerar barnet på det såklart. Det tar inte många minuter för bebisen att förstå att här är någon som är osäker och då blir bebisen osäker och rädd. Det kommer. Det är jättebra att du ändå går iväg ibland kortare stunder. Du kanske kan ge din sambo lite tips på saker som funkar för dig när du ska lugna bebisen. 

Svar på tråden 6 månaders bebis vill inte va med pappa