• Anonym (Ts)

    Anning tremånaders?

    Nån annan med en bebis som INTE velat äta typ varannan h som jag fått höra från amningsförespråkare?

    Min tremånadersbebis har börjat vilja äta mer sällan. Ger bröstet ofta dagtid för att ge möjligheter men bebis äter helst med 3-4 h mellanrum dagtid, mellan dess blir det ofta bara ett par snutt och att bebis somnar, aller att bebis helt enkelt vrider bort huvudet och skriker och vrider sig.

    Vet inte vad mer jag kan göra. Längd och vikt går uppåt om än att vikten kanske droppat en kurva (bebis vsr rejäkt överburen och nästan 4,7 kg tung vid födsel). 


    Testat flaska helt utan framgång.

  • Svar på tråden Anning tremånaders?
  • Anonym (Ts)

    Och rubriken ska ju vara amning tremånaders såklart.

  • Deeru

    Mata bebisen när den är hungrig. Ibland går det 1 timme emellan, ibland 4. Bebisen styr det där bra själv

  • Anonym (Ts)
    Deeru skrev 2023-12-08 16:20:47 följande:

    Mata bebisen när den är hungrig. Ibland går det 1 timme emellan, ibland 4. Bebisen styr det där bra själv


    Jo det vet jag, men då jag har fler barn kan jsg inte helt köra fri amning. Dock märker jag ju att bebis sällan längre vill ha mat när jsg erbjuder tätt.
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2023-12-08 16:43:56 följande:
    Jo det vet jag, men då jag har fler barn kan jsg inte helt köra fri amning. Dock märker jag ju att bebis sällan längre vill ha mat när jsg erbjuder tätt.
    Men du märker väl när din bebis visar att denne är hungrig? 
  • Anonym (Mamma till 4)

    ge bröstet då bebisen är hungrig. Du kan inte tvinga bebisen att äta för att nån sk amningsexpert sagt så.
    De övriga barnen klarar väl av att leka i 10 minuter ändå? Sitt bredvid bara

  • BuoBä

    Det är väl ingen som förespråkar varannan timme, utan man ska låta barnet - så länge det är friskt och växer - äta när det vill. Oavsett om det är en gång i kvarten eller var 4e timme. 

    Mitt barn åt kanske var 3-4 timme dagtid i den åldern, vilket var praktiskt för vi kunde göra ärenden utan ständiga matpauser. Men kvällstid åt hon konstant, så det gällde att hinna äta middag innan amningsracet började. 

  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2023-12-08 17:41:32 följande:
    Men du märker väl när din bebis visar att denne är hungrig? 
    Och det är ca var tredje h nu, varför jag frågade, eftersom jag bara hör om hur alla andra ammade bebisar äter oftare.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2023-12-08 17:49:38 följande:

    ge bröstet då bebisen är hungrig. Du kan inte tvinga bebisen att äta för att nån sk amningsexpert sagt så.
    De övriga barnen klarar väl av att leka i 10 minuter ändå? Sitt bredvid bara


    min bebis ammar snarare 30-40 min.
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2023-12-08 19:10:33 följande:
    min bebis ammar snarare 30-40 min.
    Om inte dina äldre barn kan leka själva under den tiden så får pappan ta hand om de under tiden du ammar. 
  • Anonym (Ts)
    BuoBä skrev 2023-12-08 17:50:37 följande:

    Det är väl ingen som förespråkar varannan timme, utan man ska låta barnet - så länge det är friskt och växer - äta när det vill. Oavsett om det är en gång i kvarten eller var 4e timme. 

    Mitt barn åt kanske var 3-4 timme dagtid i den åldern, vilket var praktiskt för vi kunde göra ärenden utan ständiga matpauser. Men kvällstid åt hon konstant, så det gällde att hinna äta middag innan amningsracet började. 


    När jag sagt att jag ammat ungefär var tredje timme har jag fått sagt mig att det är på tok för sällan, så jo. Men bebis äter länge. 
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2023-12-08 19:11:28 följande:
    Om inte dina äldre barn kan leka själva under den tiden så får pappan ta hand om de under tiden du ammar. 
    När han är på jobbet, menar du?
  • EpicF

    Ts, du har barn sedan tidigare och då borde du veta att spädbarn är individer och har olika matrutiner. Endel ammar 10min en gång i timmen, andra varannan timme och så finns det de som vill ha mat var fjärde timme. Oavsett så är allt normalt eftersom det är barnets rutin och vilja som avgör. 

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamma till 4)
    Anonym (Ts) skrev 2023-12-08 19:12:45 följande:
    När han är på jobbet, menar du?
    Men barnen leker väl?
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2023-12-08 19:13:34 följande:

    Ts, du har barn sedan tidigare och då borde du veta att spädbarn är individer och har olika matrutiner. Endel ammar 10min en gång i timmen, andra varannan timme och så finns det de som vill ha mat var fjärde timme. Oavsett så är allt normalt eftersom det är barnets rutin och vilja som avgör. 


    Mitt andra barn funkade inte amningen på så hon fick ersättning.
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2023-12-08 19:14:53 följande:

    Då får du skaffa barnvakt som kan passa dina äldre barn. Tänkte ni inte på detta innan ni bestämde er för att skaffa fler barn?


    Har ett barn till och nu är du helt OT .
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2023-12-08 19:34:50 följande:
    Har ett barn till och nu är du helt OT .
    Du påstår att ditt/dina andra barn (du skrev att hade fler barn) intr klarar av att aktivera sig själv den tid det tar för dig att amma och inte kan vara själv är det barnvakt som gäller. Eftersom pappan jobbar. Och ni borde haft en plan för detta innan ni valde att skaffa fler barn. 
  • BuoBä

    Vad det ska tjafsas i tråden då!

    TS, det är troligen övergående att amningarna tar så lång tid. Ju äldre barnen blir, desto effektivare äter de flesta, så man hamnar på de där 10 minuterna någon nämnde. 

    Fortsätt amma när barnet verkar hungrigt och försöker ignorera vad andra gör och alla "goda råd" från höger och vänster. 

Svar på tråden Anning tremånaders?