• Anonym (Amanda)

    Min man är opedagogisk förälder

    Vi har två barn på 4 och 5 år.  De fyller snart 5 respektive 6.
    I början var det inga problem med föräldraskapet, men nu på senare år känner jag att vi är helt oense.
    När barnen bråkar etc,  sjunker han direkt till deras nivå, istället för att agera som en vuxen förälder.
    Om ett barn tex blir arg och skriker till honom: jag hatar dig, jag ska slå dig! 
    Så svarar han: jag hatar dig också, och ska slå dig också! 
    Han skrämmer också barnen med vad som kan hända om de är bråkiga,  tex att det kan bli jordbävning eller att mamma och pappa kan dö av bråkiga barn.
    Barnen är väldigt bråkiga,  de slåss nästan konstant.   Särskilt det ena barnet.
    Jag har många gånger förklarat för min man att det inte är ett bra sätt att uppfostra barn.    Han säger att han ska bättra sig, men har knappast gjort det än så länge.

  • Svar på tråden Min man är opedagogisk förälder
  • Anonym (Hedda)

    Ja det låter ju inte som om din man är speciellt pedagogisk i alla fall..

    Att barn säger "jag ska döda dig" är ju inget konstigt alls, men en vuxen bör väl inte säga detsamma tillbaka..

    Barn brukar ju inte alltid göra vad föräldrarna säger åt dom att göra, utan dom brukar väl göra det föräldrarna GÖR (eller säger) alltså härma oss..

    Kan du inte få honom att förstå att han ska föregå med gott exempel bara--inget jättekonstigt egentligen..Och.Att barnen lätt kan härma vad han gör och säger?
    Både bra och dåliga saker..

  • Anonym (Neo)
    Anonym (Amanda) skrev 2023-12-09 03:12:56 följande:
    Min man är opedagogisk förälder

    Vi har två barn på 4 och 5 år.  De fyller snart 5 respektive 6.
    I början var det inga problem med föräldraskapet, men nu på senare år känner jag att vi är helt oense.
    När barnen bråkar etc,  sjunker han direkt till deras nivå, istället för att agera som en vuxen förälder.
    Om ett barn tex blir arg och skriker till honom: jag hatar dig, jag ska slå dig! 
    Så svarar han: jag hatar dig också, och ska slå dig också! 
    Han skrämmer också barnen med vad som kan hända om de är bråkiga,  tex att det kan bli jordbävning eller att mamma och pappa kan dö av bråkiga barn.
    Barnen är väldigt bråkiga,  de slåss nästan konstant.   Särskilt det ena barnet.
    Jag har många gånger förklarat för min man att det inte är ett bra sätt att uppfostra barn.    Han säger att han ska bättra sig, men har knappast gjort det än så länge.


    Låter som att barnen har drag av ADHD och pappan drag av ADHD. 

    Även om jag inte tycker att hans agerande i de här situationerna är bra så tror jag  inte att det är nämnvärt negativt för barnen om han är kärleksfull i stort. Min erfarenhet av barn är snarare att de värsta barnen oftast har de mest "snälla" föräldrarna. 

    Så fortsätt bara att diskutera de här frågorna med honom och var förstående för att oavsett om man är förälder eller inte så är det inte lätt om någon säger "jag hatar dig" eller "jag ska slå dig".

    Du kan även prata med barnen i efterhand om pappas beteende i stil med: "Pappa ska inte säga så till er men precis som du kan bli arg och säga dumma saker så kan pappa och jag bli arga och säga dumma saker. Vi behöver hjälpas åt tillsammans att vara schyssta mot varandra."
  • Anonym (Hedda)

    Förlåt TS men jag läste eller skrev helt fel ..det skulle vara "jag hatar dig" och inte "jag ska döda dig" ha ha

    Alltså i min förra post..Inte att jag hatar dig ts.😁.

  • Anonym (Ui)

    Inte konstigt att barnen slåss, men en sån förebild...

  • Anonym (Uppväxt)

    Har du aldrig märkt det på honom innan? Hur var hans familj, har han haft förebilder i föräldrskap?

  • Anonym (Amanda)

    Han älskar barnen, det tvivlar jag inte på.  Han är kärleksfull och lyssnar på dom, berömmer dom, och talar om hur mycket han älskar dom. 
    Men så är det den där andra sidan som jag verkligen inte tycker om.
    Jag har pratat med honom, och han säger att han ska tänka på det, men när han blir arg och upprörd när de bråkar och/eller är olydiga så glömmer han det.
    Nej, jag har aldrig märkt detta på honom innan vi fick barn och barnen blev lite äldre.    
    Vi har varit tillsammans i många år, och han har alltid varit lugnet själv..

Svar på tråden Min man är opedagogisk förälder