• Lugnoro

    Inköp inför barnets ankomst

    Jag är tidig i min graviditet, och vi ska inte köpa allt än, men vill ändå planera. Vi vet att det kanske verkar konstigt att redan göra det, men så vill vi ha det. 

    Tanken är att ha alla kläder klara för första året när barnet föds. 

    Men vad ska man tänka på?

    BF är i augusti. 

    Vad behöver barnet i klädväg i början? Det kan ju vara varmt? 

    Sedan har jag funderat på overall. Är det storlek 62 och 68 som det mest troligt behövs overall i? Hur tjock overall ska man köpa? Vi kommer ta dagliga promenader och vill kunna ta ut barnet ur vagnen om barnet är ledset. 

    Vill tillägga att vi främst kommer köpa begagnade plagg. 

  • Svar på tråden Inköp inför barnets ankomst
  • Anonym (Hanna)

    Ser inget fel i att förbereda sig. Men just kläder är svårt, eftersom man inte vet hur stort eller litet barnet blir, samt att man får mkt av familj och släkt. Kommer barnet tidigare blir ju allt förskjutet och ytterkläder passar i fel årstid. 


    Så köp begränsat med kläder, tycker jag. Sedan finns det annat man kan förbereda. Vagn, skötbord, sele osv. 

  • Kammen320

    Jag skulle inte börja köpa förrän i maj-juni.
    Skulle inte heller köpa overall än, du vet inte hur stor unge du får /hur fort hen växer. Inte heller om bebisen kommer trivas att åka vagn, kan ju vara en som du måste bära i sjal/sele o då behövs kanske varmare overall än om bebisen ligger nerbäddad i åkpåse i vagnen?
    Men annars är ju ett par byxor, långärmade bodies (rekommenderar verkligen omlottbodies), ett par kortärmade bodies, ett par strumpor bra att köpa. Några i strlk 50, fler i strlk 56. Kanske nån bra solhatt, o även mössa till hösten.
    Men skulle som sagt inte köpa kläder för hela första året direkt. Men kanske lägga undan pengar på ett speciellt konto avsett för inköp till bebisen?

  • Moder1

    Har ni egen tvättmaskin eller tvättstuga?

    St 56
    7 body 
    7 byxor
    2-3 strumpor
    2 Koftor
    En tunn mössa 
    En lite tjockare
    Gallerfilt 
    Fårskinn.
    Bomullsfilt

    62 , 68, osv
    7 bodys osv

    Overall hade jag nog köpt en flease och en tjockare typ åkpåsen beroende på var ni bor i st 82/68

    Raggsockor/varma tossor 68

  • BuoBä

    Vi fick en hel del kläder från släkten, och köpte en del begagnat också, och har man plats så skulle jag säga att det är väldigt praktiskt att ha några uppsättningar kläder i varje storlek. Då slipper man panikköpa när man tex upptäcker att alla byxor plötsligt är för korta.

    Med det sagt så skulle jag inte rekommendera att köpa på sig allt man tror man kommer behöva, för man kommer garanterat inte behöva allt. Glad
    Som någon annan skrev så är barn olika stora från början och växer olika. Vi hoppade nästan helt över både stl 62 och 74, och från barnet började sitta upp så behövde byxorna vara en storlek större än bodyn. Så det var en hel del kläder som aldrig blev använda. Från stl 74-80 slutar barnen växa lika snabbt också, så man hinner ha kläderna längre. (I början växer de å andra sidan så fort att om ett plagg blir liggande i tvättkorgen ett par dagar så är det för litet sen.)

    Plagg som overall skulle jag definitivt vänta med tills ni vet vilken typ av barn ni har, vilka behov ni verkligen har och såklart vilken storlek som kommer passa under den säsongen. 

  • Anonym (Pippi)

    Köp inget än för ni vet inte hur stor bebis ni får. Jag har fått 3 barn på hösten och första vintern har de haft overall i storlek 50 eller 56. 56 var rymlig och de skulle ha "drunknat" i storlek 62 eller 68. Andra vintern hade de overall i storlek 68-74. Barnet som var 52 cm och ca 4 kg vid födseln drunknade nästan i strl 56 i början av vintern. Det fanns gott om utrymme för ett par lager kläder under overallen. Värt att tänka på är att olika märken kan vara olika stora även om det står en viss storlek på den. 

    Första veckorna skulle jag ha kläder i storlek 50. Det var tom stort i början åt min 4 kg bebis som var 52cm. Jag tror han var 6 veckor när vi bytte till 56 och då var det stort i början. När mina barn har varit 1 år har de haft storlek 68-74. 

  • Anonym (Elin79)

    Vänta säger jag med. Särskilt om ni ska köpa begagnat, då är det inte så noga med säsonger.
    För äldre barn (och dyrare kläder) brukar jag tex köpa vinteroveraller på våren när det är halva reapriset. Då kan jag köpa två storlekar i följd så vet jag att åtminstone en kommer passa, och den andra kan jag sälja med förtjänst.

Svar på tråden Inköp inför barnets ankomst