• Anonym (Ledsen)

    Gammal ung

    Fick barn vid 40 o lider av åldersnoja sedan dess. Dålig samvete för barnet. På jobbet hörde jag bara får någon månad sedan av en 20 årig vik att han trodde jag var 30 o blev chockad. Nu på en julmarknad säger en gubbe till min pappa på 70 köp denna till din fru o tittar på mig visserligen har vi mössor o annat men han va i pappas ålder. Blev helt knäckt o dåliga samvetet för dotter svider mer igen 
    Va ska man tro när någon ena dagen tror att man är 30 o andra runt 70

  • Svar på tråden Gammal ung
  • Anonym (M)

    Fast han trodde inte du var 70 dock. Däremot trodde han du var din pappas unga fru. Och han kan även ha trott att din pappa var yngre än han är. 

  • Anonym (Pfft!)

    Jag fick också barn vid 40. Jag har absolut inga problem med min ålder. Eftersom den inte går att ändra är det bara att acceptera. Alternativet till att bli äldre är sämre... Och alternativt till att vara en gammal mamma hade varit att inte ha barn alls och det verkar tråkigare.
    Många tror nog att jag är yngre eftersom jag har ett relativt litet barn fortfarande, men det är väl bara positivt i så fall. "Ungdomarna" på jobbet som är födda i slutet på 90-talet tycker säkert att jag är en tant, men vi samarbetar bra och har roligt på jobbet ändå. 

    Det du kan göra är att ta hand om dig själv så du håller kroppen och sinnet ungt.  

  • Anonym (Minna)

    Jag var 64 och sambon följde med inför en operation. Sköterskan som tog emot oss trodde att sambon, som är 12 år yngre, var min son. Vi hade fullt upp att hålla oss för skratt. Hur andra uppfattar ens ålder är inget att fästa sig vid.

  • Anonym (Ledsen)

    Men hur kan man ena dagen bli tagen för att vara runt 30 o nästa tror någon att man är ihop med någon som är 70? 

    Kännt mig glad över komplimangerna jag fått på jobbet men nu känner jag mig så hemsk det skiljer ju 30 år på oss nästa. Usch 

  • Anonym (Pfft!)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-12-10 17:12:41 följande:

    Men hur kan man ena dagen bli tagen för att vara runt 30 o nästa tror någon att man är ihop med någon som är 70? 

    Kännt mig glad över komplimangerna jag fått på jobbet men nu känner jag mig så hemsk det skiljer ju 30 år på oss nästa. Usch 


    Herregud, orka bry sig om vad en försäljare på en julmarknad svamlar om. Han kanske tänkte han skulle smickra din pappa genom att hinta att han hade en ung fru. 
  • Anonym (Ledsen)

    Har väl att göra med mitt dåliga samvete för dottern . Har haft ångesten sedan hon föddes o försöker bearbeta den. 
    Han sa nu ser jag ju att det är dotter men man får akta sig för vad man säger idag  

    Hade teamsmöte inte ni tagit illa vid er?

  • Anonym (är det något)

    Är det något folk är urusla på att gissa så är det ålder och vikt.

  • Anonym (Pfft!)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-12-10 17:20:44 följande:

    Har väl att göra med mitt dåliga samvete för dottern . Har haft ångesten sedan hon föddes o försöker bearbeta den. 
    Han sa nu ser jag ju att det är dotter men man får akta sig för vad man säger idag  

    Hade teamsmöte inte ni tagit illa vid er?


    Nej inte det minsta. 
  • Less is more

    Jag fick barn strax innan 40 och mina barn som nu är tonåringar tycker inte jag ser gammal ut.

    Jag har ännu inte fått gråa hårstrån och jag har haft tur som fått vara frisk. Det finns inga garantier vad gäller hälsan - så jag har också åldersnoja.

    Innerst inne är jag lite ledsen att jag inte träffade en bra kille /man som ville ha barn med mig som yngre. 

    Men jag var lite psykiskt instabil med låg självkänsla som yngre - även om det inte märktes utåt så mycket, så var jag det ändå. Jag hittade inte rätt man och relationerna höll inte. Jag förstår idag varför och klandrar ingen.

    I slutändan tror jag det blev bra ändå för egen del - och vi är i ganska gott sällskap. Det är inget ovanligt att få barn kring 40.

    Jag hoppas mina barn får bli stabila unga vuxna med god självkänsla. Man vinner så mycket på det.

  • Anonym (Man45)

    Diskuterar ofta detta på jobbet då gissa ålder och relation mellan folk är något vi står inför varje dag. Vi är rätt samstämmiga i vad som ligger till grund för hur man gissar. vanligaste skälet till att man gissar helt fel är utstrålning och hållning samt kläder. Jag gissade helfel en gång. Trodde en fru var en dotter. Hon blev glad och trodde hon såg ung ut. I själva verket berodde det på att hon stod lite bakom honom och såg ut som en tjurig tonåring och dessutom hade luvtröja. 


    så gör även ett runt ansikte att många ser yngre ut. Osminkat likaså. Mörk sminkning äldre. Mer markerade drag äldre. 

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Man45) skrev 2023-12-10 18:16:36 följande:

    Diskuterar ofta detta på jobbet då gissa ålder och relation mellan folk är något vi står inför varje dag. Vi är rätt samstämmiga i vad som ligger till grund för hur man gissar. vanligaste skälet till att man gissar helt fel är utstrålning och hållning samt kläder. Jag gissade helfel en gång. Trodde en fru var en dotter. Hon blev glad och trodde hon såg ung ut. I själva verket berodde det på att hon stod lite bakom honom och såg ut som en tjurig tonåring och dessutom hade luvtröja. 


    så gör även ett runt ansikte att många ser yngre ut. Osminkat likaså. Mörk sminkning äldre. Mer markerade drag äldre. 


    Jo det kan jag ta men att någon gissar att jag är runt 30 ena veckan o ihop med en man som är 70 andra vecka känna inte logiskt alls?
  • Anonym (Pfft!)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-12-10 19:11:54 följande:
    Jo det kan jag ta men att någon gissar att jag är runt 30 ena veckan o ihop med en man som är 70 andra vecka känna inte logiskt alls?
    Släpp det! 
    Det är inte värt att ödsla energi på vad någon random person råkar kläcka ur sig. 
  • Anonym (Inte gammal mamma)

    Normen i samhället har ändrats så du är inte en onormalt gammal mamma. 4,8% av alla barn som föddes under 2022 föddes av en mamma som var 40 år eller äldre. Kvinnor utbildar sig längre, tar längre tid på sig att hitta en partner, vill ha en stabil grund att stå på mm innan de skaffar barn idag.

    Nu kan man tro att detta med äldre mödrar är något helt nytt men i slutet av 1800-talet var detta en ännu större samhällstrend än idag. Då föddes 12% av alla barn av en mamma som var 40 år eller äldre.

Svar på tråden Gammal ung