• Anonym (ts)

    rädd för tidigt klimakterium och sambo som vill vänta

    Hei!
    Känner mig lite förtvivlad. Min partner vill vänta med syskonförsök, vårat barn är 1 år.  Jag är 38, han lite
    äldre: Jag har alltid haft lätt att bli gravid, men i släkten har vi haft rätt tidiga klimakterium? mamma mormor osv?

    Jag slutade nyligen amma, och hade under ammningen regelbunden mens, men veckan innan mens ofta lite små stänk osv. Så slemhinnan var antagligen ej optimal för graviditet ( vi har skyddat oss, men haft koll på detta). Nu slutade jag amma runt äl denna cykel, och fick mens på dag 24. ( äl testade,
    positivt på cykeldag 13)
    Är så uppgiven och olycklig över all oro om detta. Och mannen tycker vi skall
    vänta, och vi skyddar oss. Kanske bara att ge upp, för snart är min tid slut. Känns så fel, att han skall bestämma
    över detta, eftersom jag är den som snart ej kan mera?
  • Svar på tråden rädd för tidigt klimakterium och sambo som vill vänta
  • Anonym (A)

    Det går ju ofta i nedstigande led med tidigt klimakterie. Vi har det i släkten och mormor, mamma och jag var alla tidiga.
    Tråkigt om din man inte förstår din oro och dina funderingar.

  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2023-12-12 15:10:13 följande:

    Det går ju ofta i nedstigande led med tidigt klimakterie. Vi har det i släkten och mormor, mamma och jag var alla tidiga.
    Tråkigt om din man inte förstår din oro och dina funderingar.


    Så är det ju, och därför är jag så uppgiven. När och hur 
    började det för dig? 
  • Anonym (A)

    Jag fick helt enkelt inte tillbaka min mens efter graviditet och amning. Efter en tid fick jag kraftiga nattliga svettningar och började ana oråd.
    Vi är extremt tidiga så jag var 32 när det startade. 

  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2023-12-12 15:31:39 följande:

    Jag fick helt enkelt inte tillbaka min mens efter graviditet och amning. Efter en tid fick jag kraftiga nattliga svettningar och började ana oråd.
    Vi är extremt tidiga så jag var 32 när det startade. 


    okej! Ja det var tidigt! Tur att ni ändå hann få barn!
  • Anonym (A)

    Det hann bli ett barn så det var tur att vi inte väntade längre än så.
    Har nu en dotter och jag kommer att se till att hon får frysa ägg senare. Starka aningar om att detsamma kommer att drabba henne.

  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2023-12-12 15:37:27 följande:

    Det hann bli ett barn så det var tur att vi inte väntade längre än så.
    Har nu en dotter och jag kommer att se till att hon får frysa ägg senare. Starka aningar om att detsamma kommer att drabba henne.


    Låter
    som en god idé! I min släkt har det iaf för
    mamma börjat med konstig mens cykel osv kring 40. Min man fattar väl, men verkar helt enkelt inte så viktigt
    med ett syskon. Jag känner att varje månad är en chans mindre :(
  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2023-12-12 15:37:27 följande:

    Det hann bli ett barn så det var tur att vi inte väntade längre än så.
    Har nu en dotter och jag kommer att se till att hon får frysa ägg senare. Starka aningar om att detsamma kommer att drabba henne.


    följdfråga: hade du ändå lätt att bli gravid med dottern? 
  • Mimosa86

    Fast detta problem ska ju du inte bära på själv. Din oro borde vara viktig för din man (även om han vill vänta).

    Är han ok med att inte få fler barn? (Ifall det inte funkar)
    Tycker han det är värt väntan och att du då riskerar att behöva genomgå ivf och fertilitetsbehandlingar?

    I slutändan måste han uppge hur viktigt ett syskon är för honom eftersom det finns stora risker att så inte blir fallet om ni väntar. Han måste vara ärlig här mot dig.

  • Anonym (ts)
    Mimosa86 skrev 2023-12-12 16:03:09 följande:

    Fast detta problem ska ju du inte bära på själv. Din oro borde vara viktig för din man (även om han vill vänta).

    Är han ok med att inte få fler barn? (Ifall det inte funkar)
    Tycker han det är värt väntan och att du då riskerar att behöva genomgå ivf och fertilitetsbehandlingar?

    I slutändan måste han uppge hur viktigt ett syskon är för honom eftersom det finns stora risker att så inte blir fallet om ni väntar. Han måste vara ärlig här mot dig.


    Jag håller med dig! Han säger att han vill att andra saker skall
    lösa sig innan( orkar ej gå in på det i detalj, men inga
    livsviktiga saker). han är även ok med att det eventuellt inte skulle gå. Har inte disskuterat hur han håller sig till ivf och behandlingar.

    Jag vill verkligen inte att våran lilla skall bli ensam. Jag har barn sen innan men dom är stora och bor hos sin pappa 60%. 

    Vi har disskuterat massor, och han har sagt att han vet att ni bör försöka nästa år om det blir så. Men han skulle helst vänta till senare på året. Jag helst igår. Är också livrädd att han hittat på nya saker för att skjuta
    på det: Har blivit en tråkig
    topik som inte känns rolig alls :(. Bara ledsamt. 
  • Anonym (A)

    I klimakteriet är äggreserven slut så ivf är inte möjligt med dina egna ägg.

  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2023-12-12 16:50:26 följande:

    I klimakteriet är äggreserven slut så ivf är inte möjligt med dina egna ägg.


    slut
    är dom knappast ännu,
    men kvaliteten blir ju sämre? 
  • Anonym (ABC)
    Mimosa86 skrev 2023-12-12 16:03:09 följande:

    Fast detta problem ska ju du inte bära på själv. Din oro borde vara viktig för din man (även om han vill vänta).

    Är han ok med att inte få fler barn? (Ifall det inte funkar)
    Tycker han det är värt väntan och att du då riskerar att behöva genomgå ivf och fertilitetsbehandlingar?

    I slutändan måste han uppge hur viktigt ett syskon är för honom eftersom det finns stora risker att så inte blir fallet om ni väntar. Han måste vara ärlig här mot dig.


    Håller med
  • Anonym (A)

    Nej, men om du kommer i klimakteriet är de slut och det var väl din oro? Då är ivf inte möjligt. 

  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2023-12-12 17:51:16 följande:

    Nej, men om du kommer i klimakteriet är de slut och det var väl din oro? Då är ivf inte möjligt. 


    jo så menar jag. Tänker väl mest att pre klimakteriet börjar snart?
  • Anonym (A)

    Har du en bra gyn att vända dig till ts? Som kanske kan kolla upp hur det står til med din äggreserv?

  • Anonym (tänker)
    Anonym (ts) skrev 2023-12-12 15:07:24 följande:
    rädd för tidigt klimakterium och sambo som vill vänta
    Hei!
    Känner mig lite förtvivlad. Min partner vill vänta med syskonförsök, vårat barn är 1 år.  Jag är 38, han lite
    äldre: Jag har alltid haft lätt att bli gravid, men i släkten har vi haft rätt tidiga klimakterium? mamma mormor osv?

    Jag slutade nyligen amma, och hade under ammningen regelbunden mens, men veckan innan mens ofta lite små stänk osv. Så slemhinnan var antagligen ej optimal för graviditet ( vi har skyddat oss, men haft koll på detta). Nu slutade jag amma runt äl denna cykel, och fick mens på dag 24. ( äl testade,
    positivt på cykeldag 13)
    Är så uppgiven och olycklig över all oro om detta. Och mannen tycker vi skall
    vänta, och vi skyddar oss. Kanske bara att ge upp, för snart är min tid slut. Känns så fel, att han skall bestämma
    över detta, eftersom jag är den som snart ej kan mera?
    Känns ju rätt självklart att båda föräldrarna ska vara med och bestämma om och när man vill ha ett till barn. 

    Du tycker det känns fel att han ska bestämma, lika fel är det väl om du ska bestämma? 
Svar på tråden rädd för tidigt klimakterium och sambo som vill vänta