• godisråtta

    Hur mycket sparpengar är normalt?

    Jag undrar hur mycket sparpengar som är ?normalt? eller uppfattas ?bra? att ha då man är en ung vuxen cirka 20-25 år?

    Hur mycket sparpengar har de flesta unga vuxna?

  • Svar på tråden Hur mycket sparpengar är normalt?
  • Aliona

    Det beror lite på om man pluggar eller jobbar.


    Nu är det länge sedan för min del, men när jag pluggade de åren så jag sparade bara precis så att jag kunde klara semester på sommaren. Riktigt månadsspar började jag inte med förrän jag var närmare 30 (Kanske 27-28). 

    Å andra sidan vet jag några som varit i den åldern nyligen, bott kvar hemma, jobbat så mycket som möjligt och sparat ihop till kontaktinsats innan vidare studier. 

  • Anonym (Olika)

    Är du 25, har jobbat heltid sedan studenten och bor gratis hos mamma och pappa eller är du 20, student i en dyr storstad och går en tuff utbildning som gör att du bara kan jobba på somrarna? I det förstnämnda fallet borde du ha mer sparat, i det sistnämnda är det bra jobbat.

    Själv hade jag ungefär så mycket när jag tog studenten, men det var mina föräldrar som hade sparat åt mig, så inga duktighetspoäng till mig där. :)

  • Anonym (Tyyf)

    Många kvinnor jag känner har bränt hela sin lön varje månad och ändå haft fast anställning med 40+ i lön.
    Själv har jag i bästa fall kunnat investera typ halva inkomsten varje månad med medellön, har dock inga barn eller dyra hobbies som kostar.

  • BuoBä

    Student: Så mycket att du klarar dig innan lönen från sommarjobbet kommer, och om möjligt lite extra så du kan betala en dyr tandläkarräkning eller om det behövs extra många kursböcker en terminsstart.

    Arbetande: Åtminstone en månads utgifter, med målsättning att få ihop 3 månadslöner på sparkontot. 

  • FuckGoggleAskMe

    Ingen aning om vad som är normal men själv studerade jag tills jag var nästan 23 och kunde inte spara. Sen hade jag ströjobb ett par år, flyttade osv och kunde fortfarande inte spara något. 

    Det är nog inte ovanligt att ha noll sparat när man är 25, de flesta jag känner hade bara studieskulder i den åldern. 

  • mek77
    Anonym (Tyyf) skrev 2023-12-13 20:00:42 följande:

    Många kvinnor jag känner har bränt hela sin lön varje månad och ändå haft fast anställning med 40+ i lön.
    Själv har jag i bästa fall kunnat investera typ halva inkomsten varje månad med medellön, har dock inga barn eller dyra hobbies som kostar.


    Sen skaffar de snubbar med bra ekonomier, en typ av prostitution som är vanliga i de större städerna.
  • mek77

    I den åldern är upp till 50 K bra, över 50 K lite bättre men ändå inte ovanligt. 100 K strecket är lite ovanligare och desto bättre givetvis.

    Men man kan samla förmögenhet på olika sätt, jag gjorde det på mitt sätt och cashade hem som 32-33 åring sjusiffrigt på kontot.

  • Anonym (Olika!)

    Det är så väldigt olika, men snitt för ålder går att kolla hos olika banker som har statistik på dera kunders sparande. T.ex. blogg.avanza.se/sa-mycket-manadssparar-personer-i-samma-alder-som-dig-ar-2023/

    Som 25åring la jag ca. 450k till köp av bostad och hade runt 50k kvar. Nu 1,5 år senare har jag runt 230k igen. Extrajobbat sedan jag var 15 och snålat under studietiden, inte något alla haft möjlighet till så går väl inte att jämföra egentligen.

  • godisråtta

    Jag har jobbat heltid i nästan exakt 2 år nu och har sparat cirka 125.000. På ett sätt känns det bra eftersom jag lyckats spara så mycket på egen hand, men samtidigt känns det som 125 knappt räcker någonstans i dagens samhälle. 

  • Anonym (29)

    Är 29 nu och hade ca 300 tusen när jag var 20 och 500 tusen när jag var 25. Bott hemifrån i hyresrätt sen jag var 19.

  • mek77
    godisråtta skrev 2023-12-14 00:34:05 följande:

    Jag har jobbat heltid i nästan exakt 2 år nu och har sparat cirka 125.000. På ett sätt känns det bra eftersom jag lyckats spara så mycket på egen hand, men samtidigt känns det som 125 knappt räcker någonstans i dagens samhälle. 


    Det är lite sant, jag tänkte på det här för 3 år sedan och istället för att ta vanligt jobb försökte jag cutta kostnader bara, alltså med allt! 

    Idag 3 år senare med vanligt kneg 1 år tillbaka har jag kunnat spara och investera så oerhört mycket mera än vad jag annars hade gjort.

    Matkostnader tror jag en vuxen i genomsnitt minst har 5000 kr/mån, 60.000:- är en ansenlig summa pengar som enbart gått till mänskliga "driftkostnader" det är ju sjukt.
  • Anonym (Ålder)

    Beror helt på ålder vad som är acceptabelt. Värde tillgångar. 

    15 år - 1 000:-
    20 år - 10 000:-
    30 år - 500 000:-
    40 år - 1 000 000 :-
    60- - 5 000 000:-

    I tillgängliga likvida medel bör man ha cirka 100K i alla fall som 30+.

Svar på tråden Hur mycket sparpengar är normalt?