• Snöbollsvit

    Köpa hus - Bolån

    Hej, 

    Behöver input på hur vi ska tänka. 

    Jag och min familj letar hus och har hittat nyproduktion, ett hus för 6,2 miljoner. 

    Om vi lånar upp till 85% av nya bostadens värde med amortering på 2% och ränta på 4,5 % får vi en månadskostnad på 30 tusen i månaden. Är det en rimlig kostnad som en familj på två vuxna och två barn kan klara av att betala? vi tjänar gemensamt ca. 70 tusen efter skatt. 

    Detta kommer då bli aktuellt om ca 2 år. Vad tror ni räntan är på då? Ska man våga räkna på en lägre ränta än 4,5? 


    tacksam för input. 

  • Svar på tråden Köpa hus - Bolån
  • Postman

    Det är mycket pengar och jag skulle knappast fokusera på att räntan går ned, går den ned så är det en bonus liksom. Fundera istället på om ni klarar er om räntan skulle gå upp 1-2% till.

  • MsM84

    Ni måste fundera på vad som är viktigt för er. Är det viktigaste ett boende av hög kvalitet och små behov av underhåll kommande år (obs, ingår trädgård och uppfartsanläggning? Annars är det ett par hundra tusen till) 
    Eller är det viktigare att kunna ha låga fasta kostnader och flexibiliteten i livet det ger? Möjlighet att jobba deltid, resa mer osv.

    Vi har ett nybyggt hus, men insåg inte hur mycket det faktiskt skulle kosta när vi gav oss in i det. Inte säker på hur jag hade prioriterat idag. Men tycker man ska tänka efter ordentligt. Och fundera på om man har råd att bo kvar vid längre sjukskrivning.

  • majgrönska

    Jag skulle inte satt mig i den sitsen. Visst har ni råd, men ni blir väldigt bundna till att jobba för fullt och betala lån och räntor. Blir ingen flexibilitet i livet. Nu bor jag på en ort där husen kostar en femtedel av ert pris, så det är kanske lätt att säga.

  • mek77

    Det låter som mycket tråkiga pengar varje månad, är det Stockholm eller någon annan av de två stora städerna?
    Något vidare större prisfall på bostäder har inte skett, enbart några små så vem vet det kan komma ett rejält större menar jag.

  • Snöbollsvit

    Vi känner att vi börjar växa ur vår lägenhet och behöver större men tyvärr är husen i vårt område väldigt dyra. Därför känner jag att ?passa på? att köpa nyproduktion för att inte tänka så mycket på underhåll mm. de närmsta åren. Vi jobbar båda heltid och tänker fortsätta med det men vi kommer inte kunna vara föräldralediga igen om vi skulle vilja skaffa ett till barn. Vi kommer förmodligen behöva dra ner på resor mm. 

  • Snöbollsvit

    nej inte Stockholm, utan Göteborg. Vi har inte märkt att huspriserna har gått ner här, i alla fall inte i vårt område, möjligtvis något. Tror dock att huspriserna kommer öka snart. 

  • Snöbollsvit
    mek77 skrev 2023-12-13 21:08:38 följande:

    Varför skulle de?

    Sverige backar mera sett till arbetssiffrorna.


    Det sägs att bolåneräntor kommer bli mer stabila och då stiger huspriserna? Kan mycket ha fel 
  • Studentpappa

    Det är ju väldigt mycket annat som kostar när man bor i hus. Även om det är nybyggt, jag hade inte tyckt att det var värt det om ni inte har en brant löneutveckling i sikte. 


    Ofta har man 1-2 bilar, trädgård, mycket möbler, maskiner Osv. Räkna ihop, el, drift, försäkringar, TV, mobiler, billån etc. så ligger ni snabbt på 50kkr/mån, sen ska ni äta leva och köpa kläder och saker. 

    Vi tjänar ca 65 netto när sambon jobbar deltid och vi har lån på 2,7 msek och en kostnad på ca 14 tkr för lånet med 1% amortering. En kompis ligger på ~30 någonting och tjänar 70+ netto, dom tycker det är skitjobbigt.


    Ride it like you stole it
  • MsM84

    När jag läste tråden först tyckte jag er inkomst lät väldigt hög, men i efterhand slog det mig att det är vad vi tjänar. Vi har 3,7 i lån på vårt nybyggda hus och det tycker jag kostar nu! Ca 20 i månaden på lånet, sen drift, försäkringar, förskola/fritids osv - ca 10 till i räkningar (och då har vi inga billån). Mat, kläder osv till hela familjen och sen periodiska kostnader; barnens aktiviteter, bilservice, däck, investering i bil, semester osv. Vi har inte massor med pengar över, men klarar av en föräldraledighet nu (minskar amorteringen då vi precis kommit ner till 1% amorteringskrav, lyckas även minska vissa andra kostnader) men bufferten kommer minska. Kommer dock få en fin skatteåterbäring på räntorna vi betalt?


    Ha med dig att räntekostnader över 100 tkr/person och år får ni inte fullt ränteavdrag för och att om lånet blir över 4,5x er inkomst före skatt är risken att ni måste amortera 3%. Jag personligen hade inte velat ha mer lån än vad vi har på vår inkomst - snarare mindre.

  • Trast

    Bättre att köpa nyproduktion. Skattelättnad första åren och sen så är det en märkbar skillnad i uppvärmningskostnader i jämförelse med ett hus från 60-70 talet. Det kan ni ju ta med i bedömningen.

  • Kvittning

    Vi täknade hur mycket som helst fram och tillbaka när vi köpte hus och kom fram till att om den ena personens hela lön gick till boendet så kunde vi klara vardagen  oss på den andres lön (eller fp, a-kassa) och fullt medvetna om att vi behövde flytta om livet förändrades i form av långvarig sjukdom eller arbetslöshet. Räknade på 8% ränta och 5000/månad i löpande kostnader om jag kommer ihåg rätt. Var innan amorteringsreglerna så räknade på 0 i amortering (men utan ränteavdrag). 

    Tyckte det funkade som en bra måttstock. Så det är väl mitt tips, räkna med den som har lägst lön ska kunna betala hela boendekostnaden och att ni då kan leva på den andres lön.

Svar på tråden Köpa hus - Bolån