• Anonym (Orolig)

    "Gravid 1-2"

    Om jag idag fått gravid "1-2" på digitalt, när ska de stå gravid 2-3 eller 3+ senast om allt är ok?

  • Svar på tråden "Gravid 1-2"
  • Cellah21

    Hej! Är precis i din sits? har förstått att det kan vara otroligt individuellt och sålönge en blödning inte förekommer är man ?säkrad for now?..

  • Anonym (Orolig)
    Cellah21 skrev 2023-12-17 10:08:55 följande:

    Hej! Är precis i din sits? har förstått att det kan vara otroligt individuellt och sålönge en blödning inte förekommer är man ?säkrad for now?..


    Var i vecka 4+4 igår när jag fick vecka 1-2 (idag vecka 4+5) . Ingen blödning eller så. Hade HCG på 20 när de var vecka 4+1 och några tycker det är jätte lågt :/
  • Cellah21

    Försök att inte vara orolig.. som sagt, är i vecka 5+0 och visade senast idag 1-2? finns inte mycket mer att göra förutom att vänta Tyvärr :(

  • Anonym (Orolig)


    Vecka 4+5, antar att det är kört eftersom det är så svagt? Har inte haft några blödningar alls.. Men om de är missfall, hur långt tid tar de innan de kommer ut så man kan gå vidare? :/
    Ska ta ett test imorgon också så jag kan se om det blir svagare eller starkare..
  • Cellah21

    skulle absolut inte säga att det är kört! Analysera inte de testerna utan kör hellre digitalt, avvakta några dagar och testa med cb. 

  • Anonym (Orolig)
    Cellah21 skrev 2023-12-17 21:07:29 följande:

    skulle absolut inte säga att det är kört! Analysera inte de testerna utan kör hellre digitalt, avvakta några dagar och testa med cb. 


    Tog ett digitalt igår fick 1-2 och vecka så 4+4 om man räknar från senaste mens. Har inte tagit sånnahär test tidigare, men sett att vissa gör så här, gillar digitala mer.

    När borde de stå 2-3 eller 3+ om jag hade 1-2 i vecka 4+4? Försöker att inte testa för ofta, mindre besvikelser men ändå svårt att vara så osäker.
  • Anonym (Myran)

    Först grattis till graviditeten. 

    Ett digitalt test visas resultatet i hur många veckor det passerat sedan befruktning. Testet räknar alltså inte gravidveckor på samma sätt som vi gör. Dvs gravidvecka v.4+0 är oftast då mensen uteblir(beroende på längd på cykeln) Det är ju då ca 2 veckor efter befruktning. Så att testet visar 1-2. Är 1-2 veckor efter befruktning därför 2 veckor efter ägglossning. Vänta 1 vecka med att testa så borde testet ha ökat i antal veckor. Sen beror ju resultatet också såhär i början när HCG är väldigt lågt på vilken tid på dagen testet tas och hur mycket vätska du druckit(hur utspädd urinen är) och hur lång tid det tog från senaste toabesök. Kan ju vara så att nivån ligger precis på gränsen och ar du då druckit lite mer vatten så kan nivån hamna precis under 2-3 veckor. 

    Att testa hela tiden är onödigt. Du har fått ett positivt test. Du är gravid. Mer kan man inte göra. 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Myran) skrev 2023-12-17 21:51:09 följande:

    Först grattis till graviditeten. 

    Ett digitalt test visas resultatet i hur många veckor det passerat sedan befruktning. Testet räknar alltså inte gravidveckor på samma sätt som vi gör. Dvs gravidvecka v.4+0 är oftast då mensen uteblir(beroende på längd på cykeln) Det är ju då ca 2 veckor efter befruktning. Så att testet visar 1-2. Är 1-2 veckor efter befruktning därför 2 veckor efter ägglossning. Vänta 1 vecka med att testa så borde testet ha ökat i antal veckor. Sen beror ju resultatet också såhär i början när HCG är väldigt lågt på vilken tid på dagen testet tas och hur mycket vätska du druckit(hur utspädd urinen är) och hur lång tid det tog från senaste toabesök. Kan ju vara så att nivån ligger precis på gränsen och ar du då druckit lite mer vatten så kan nivån hamna precis under 2-3 veckor. 

    Att testa hela tiden är onödigt. Du har fått ett positivt test. Du är gravid. Mer kan man inte göra. 


    Tack för ditt svar och dina ord . <3 
    Detta blir mitt 3 barn om allt går bra men aldrig "behövt" testa såhär. Jag var på sjukhus pga annat och dom tog HCG som rutin och det var 20 . Dom gratulerade mig och jag blev så glad. En kompis sa då att det är så lågt för att vara vecka 4+1 och ganska solklart missfall. Därför är jag så orolig... Innan har jag inte ens vetat HCG nivåer, så har inte behövt ens oroa mig. :D
  • Anonym (Myran)

    Hcg nivån kan variera väldigt mycket. Kan ju varit så att befruktning skedde något senare än du tänkt tex. I början är det stor skillnad och ökar snabbt

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Myran) skrev 2023-12-17 22:20:39 följande:

    Hcg nivån kan variera väldigt mycket. Kan ju varit så att befruktning skedde något senare än du tänkt tex. I början är det stor skillnad och ökar snabbt


    Enligt den tabellen är det ju helt normalt då. Hoppas det går vägen nu. 
  • Anonym (Orolig)

    Updatering

    Hcg har ökat från 20 till 340 på 5 dagar, måste väll vara en bra ökning?

Svar på tråden "Gravid 1-2"