• Anonym (Disa)

    Vem av dem har rätt ang kunskap om alkohol vid graviditet

    Vet ej om det finns så gamla människor här men kanske ni som läser vet hur era föräldrar resonerade. Svärmor hävdar att alla drack alkohol under graviditeten på 70-och 80-talet och att man inte visste att det var farligt. Hon var själv 3 barn med tydliga ansiktsdrag av fetalt alkoholsyndrom. Min mor säger att hon inte drack eftersom hon visste att det var farligt. Svärmor hävdar att hon ljuger. Jag tror min mor. Visste man då att man inte ska dricka som gravid?

  • Svar på tråden Vem av dem har rätt ang kunskap om alkohol vid graviditet
  • Anonym (Liv)

    I min mammas broschyrer från 1984, står att det bästa var att avhålla sig från alkohol, men att upp till tre drinkar i veckan gick bra. Vidare står det också att det var bättre att dra ner på cigarretterna om det var jobbigt att sluta helt, för det var bättre för fostret. 

  • Tecum

    På 80-talet när vi fick våra barn var det allmänt känt att gravida skulle avhålla sig från alkohol.

  • EpicF

    Antagligen så dracks under graviditen i din svärmors umgängeskrets och de visste inte att det var farligt. 

    Och i din mammas umgängeskrets så drack ingen under graviditet eftersom de fått veta att det är farligt. 

    Således så ljuger ingen, eftersom endel visste och andra visste inte. 

    Dessutom finns det förmodligen  även folk idag som inte förstår att alkohol under graviditet är farligt. 


    Anonym (Liv) skrev 2023-12-17 18:09:12 följande:

    I min mammas broschyrer från 1984, står att det bästa var att avhålla sig från alkohol, men att upp till tre drinkar i veckan gick bra. Vidare står det också att det var bättre att dra ner på cigarretterna om det var jobbigt att sluta helt, för det var bättre för fostret. 


    Just det med att man hellre ska dra ner på cigaretterna mot att slita tvärt har även jag fått höra och det var på 2000-talet. 
  • OlgaElvira

    Jag fick barn på 76 och 82. Jag fick fylla i ett frågeformulär om livsstil, där fanns någon enstaka om alkoholkonsmtion. Då var jag i princuip nykterist så det blev ingen mer diskussion. Men min svägerska som ofta tog ett glas vin till helgen fick klara besked om riskerna med alkohol under graviditet.
    Jag tror att det var skillnad beroende vilken MVC man hamnade på. Det var en brytningstid då.
     
    Neurosedynkatastrofen som kom under 60-talet gjorde många medvetna att det man stoppade i sig kunde skada fostret. Innan dess hade man en föreställning om att fostret var skyddat mot i livmodern.

  • Anonym (S)

    Om din mamma säger att hon inte drack så finns väl ingen anledning att misstro henne...? Särskilt inte till förmån för nån som verkar tycka att lite sprit inte är så farligt under graviditeten.

  • Anonym (Disa)
    Anonym (S) skrev 2023-12-17 18:23:55 följande:

    Om din mamma säger att hon inte drack så finns väl ingen anledning att misstro henne...? Särskilt inte till förmån för nån som verkar tycka att lite sprit inte är så farligt under graviditeten.


    Jag tycker att svärmor är så löjlig när hon säger att min mor ljuger om det. Tror hon säger så för att hon själv känner sig dum. De har alltså inte träffat varann utan svärmor säger till mig att min mor ljuger. 
  • Anonym (Disa)
    EpicF skrev 2023-12-17 18:15:07 följande:

    Antagligen så dracks under graviditen i din svärmors umgängeskrets och de visste inte att det var farligt. 

    Och i din mammas umgängeskrets så drack ingen under graviditet eftersom de fått veta att det är farligt. 

    Således så ljuger ingen, eftersom endel visste och andra visste inte. 

    Dessutom finns det förmodligen  även folk idag som inte förstår att alkohol under graviditet är farligt. 


    Just det med att man hellre ska dra ner på cigaretterna mot att slita tvärt har även jag fått höra och det var på 2000-talet. 
    Jag tror självklart på min mor när hon säger att hon inte drack eller rökte. Svärmor känner sig nog dum som inte följde råden. Hon fick 3 för tidigt födda småväxta barn med olika problem. Dessutom massor av sena missfall. Det är nog missunnsamhet och skam som gör att hon anklagar min mor för att ljuga. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Disa) skrev 2023-12-17 18:32:52 följande:
    Jag tycker att svärmor är så löjlig när hon säger att min mor ljuger om det. Tror hon säger så för att hon själv känner sig dum. De har alltså inte träffat varann utan svärmor säger till mig att min mor ljuger. 
    Haha va? :D Ok, ja desto större anledning att inte lyssna på svärmor... Hon försöker antagligen släta över sitt eget dåliga samvete för att hon drack under graviditeten.
  • Anonym (Född 1971)

    Min mamma skrev in i mödravården  1970 och  fick information om att man skulle hålla ner alkoholintaget och dra ner antalet cigaretter om man rökte.


    Mamma var/är icke-rökare och gällande alkohol ville hon inte dricka ens motsvarande lättöl när hon var gravid.. I vårt hem var det rökfritt. Besökande rökare skickades ut på balkongen när de skulle röka.


    Mamma behövde ingen information för hon hade ett bra sunt förnuft.

  • Anonym (Elin79)

    Jag är född 1979, vi syskon är födda 1977-1990. Min mamma drack inte en droppe. Däremot kom forskning kring passiv rökning när jag var liten och då började mina föräldrar gå ut och röka. Innan kunde de stå vid köksfläkten.  Sen slutade båda så ingen röker idag. 

  • Anonym
    Anonym (Disa) skrev 2023-12-17 18:35:19 följande:
    Jag tror självklart på min mor när hon säger att hon inte drack eller rökte. Svärmor känner sig nog dum som inte följde råden. Hon fick 3 för tidigt födda småväxta barn med olika problem. Dessutom massor av sena missfall. Det är nog missunnsamhet och skam som gör att hon anklagar min mor för att ljuga. 
    Varför kan du inte nöja dig med att du vet hur det är? 
    Missfall och hennes barn fick missbildningar, problem och utvecklades inte som de skull. 
    Alla förstår att det beror förmodligen på skam.
    Strunta bara i vad hon säger. 
    Varför måste du tjafsa med henne om det? Räcker det inte med vad hon drabbats av? Varför måste du knöla upp det i ansiktet på henne? 
    Kan du inte visa henne medkänsla? Även om hon gjort fel?
  • EpicF

    Fast vad spelar det för roll? 

    Ja, dumt av svärmor att påstå att din mamma ljuger. Men hon skäms väl över stt hon gjorde som hon gjorde. 

    Och förövrigt betyder inte det att någon av de ljög, utan de fick vara olik information och hade helt enkelt olika liv. 

  • Anonym (Disa)
    Anonym skrev 2023-12-17 18:56:55 följande:
    Varför kan du inte nöja dig med att du vet hur det är? 
    Missfall och hennes barn fick missbildningar, problem och utvecklades inte som de skull. 
    Alla förstår att det beror förmodligen på skam.
    Strunta bara i vad hon säger. 
    Varför måste du tjafsa med henne om det? Räcker det inte med vad hon drabbats av? Varför måste du knöla upp det i ansiktet på henne? 
    Kan du inte visa henne medkänsla? Även om hon gjort fel?
    Va? Läs igen. Jag har inte knölat nåt. Du läser in saker.
  • Anonym (En annan mamma)
    Anonym (Disa) skrev 2023-12-17 18:02:12 följande:
    Vem av dem har rätt ang kunskap om alkohol vid graviditet

    Vet ej om det finns så gamla människor här men kanske ni som läser vet hur era föräldrar resonerade. Svärmor hävdar att alla drack alkohol under graviditeten på 70-och 80-talet och att man inte visste att det var farligt. Hon var själv 3 barn med tydliga ansiktsdrag av fetalt alkoholsyndrom. Min mor säger att hon inte drack eftersom hon visste att det var farligt. Svärmor hävdar att hon ljuger. Jag tror min mor. Visste man då att man inte ska dricka som gravid?


    Jag fick barn 75 och 81 och blev mycket tydligt upplyst om att inte dricka alkohol och inte röka av barnmorskan på mvc. Vare sig jag eller mina vänner som var gravida på den tiden drack en droppe under graviditeten. Så visst visste man att alkohol kunde ha negativ påverkan på fostret redan då och informerade blivande mammor i hela landet. Din svärmor har helt fel i sitt påstående ang det. Däremot så visste man inte att passiv rökning var skadligt så föräldrar kunde sitta med spädbarn i knäet och röka över huvudet på dem. Att röka inomhus och i bilen med barn i var hur vanligt som helst. Det fattar man inte idag att man faktiskt gjorde och är något jag ännu kan må riktigt dåligt av att tänka på att vi gjorde. 
  • Anonym (Född 1971)
    Anonym skrev 2023-12-17 18:56:55 följande:
    Varför kan du inte nöja dig med att du vet hur det är? 
    Missfall och hennes barn fick missbildningar, problem och utvecklades inte som de skull. 
    Alla förstår att det beror förmodligen på skam.
    Strunta bara i vad hon säger. 
    Varför måste du tjafsa med henne om det? Räcker det inte med vad hon drabbats av? Varför måste du knöla upp det i ansiktet på henne? 
    Kan du inte visa henne medkänsla? Även om hon gjort fel?
    Ja gjort är gjort, gåf inte gör något åt i efterhand. Jag förmodar att svärmor inte längre är i fertil ålder så hon lär inte göra om det iom att hon inte kan bli gravid igen.
Svar på tråden Vem av dem har rätt ang kunskap om alkohol vid graviditet